MenuMenu główne
Powiat Poznański



Zapowiedzi Wydarzenia Relacje

Uczą zasad savoir-vivre

Każdy z nas niejednokrotnie zastanawiał się czy savoir-vivre jest przydatny w naszej codzienności. W czasach, kiedy tak ogromne znaczenie odgrywa zdobycie dobrego wykształcenia, ciekawej pracy oraz rozwój kariery zawodowej zapominamy o czymś tak istotnym jak dobre wychowanie. Stosowanie zasad savoir-vivre jest jednym z najważniejszych wyznaczników profesjonalizmu nie zaś ekstrawagancją.

Dobrych manier należy uczyć już od najmłodszych lat i jest to z pewnością istotny element wychowania każdego człowieka. Ta nauka daje nam przede wszystkim większą pewność siebie, która bierze się z faktu znajomości dopuszczalnych sposobów reakcji w różnych sytuacjach życiowych oraz podnosi skuteczność naszych działań społecznych. Rodzice i opiekunowie często odkładają naukę zasad dobrego wychowania na przyszłość.

Nic bardziej mylnego. Łatwiej jest wpajać dobre zasady od najmłodszych lat, niż w przyszłości oduczać złych przyzwyczajeń. Znajomość zasad dobrego wychowania sprawia, że nasze kontakty z innymi stają się bardziej przyjazne, harmonijne a przez to podejście otaczających nas ludzi pełne szacunku i pozytywnego nastawienia. Dobre wychowanie to nie sztuczne i wymuszone zasady lecz życzliwy stosunek do innych.

Już od roku 2014 Stowarzyszenie Lokalna Grupa działania „Progres” Komorniki – Puszczykowo prowadzi program edukacyjny – warsztaty dla dzieci i młodzieży szkół podstawowych, gimnazjów i liceów „Savoir-vivre. Nasza codzienność” i Savoir vivre. Mój sposób bycia” oraz „Hektor i jego przyjaciele” – dla pierwszoklasistów szkół podstawowych.

Zajęcia uzyskały pozytywne opinie wśród dzieci i młodzieży, rodziców jak i społeczności nauczycielskiej. Do tej pory w warsztatach wzięło udział ok. 1500 uczennic i uczniów z terenu gmin Komorniki – Puszczykowo oraz Mieściska. Poprzez udział w zajęciach uczniowie przyswajają między innymi wiedzę na temat form grzecznościowych obowiązujących w miejscach publicznych, jak bezpiecznie oraz kulturalnie się w nich poruszać, jednocześnie rozumiejąc i mając na względzie potrzeby osób niepełnosprawnych.

Poznają formy powitania, pożegnania i przedstawiania. Potrafią wymienić i rozumieją rolę zasad rządzących savoir-vivre, takich jak: punktualność, zasada tolerancji, dyskrecji czy uszanowania prywatności. Ważnym elementem wychowania jest nauka zachowania się przy stole, w tym także takiej umiejętności jak nakrywanie do stołu.
Poruszamy na zajęciach zachowanie – jak potrafić mówić „nie”, czyli jak być asertywnym.

Ta część zajęć mówi o tym, iż w życiu należy dbać o dobre kontakty z innymi osobami, ale nie należy rezygnować z własnej autonomii i godności. Każdy z nas miewa w swoim życiu sytuacje, w których jest nakłaniany do robienia rzeczy, które mu nie odpowiadają i nie są dla niego dobre, np. spożycia alkoholu, użycia narkotyków czy dopalaczy. Po zakończeniu zajęć uczniowie otrzymują pamiątkowe imienne dyplomy, certyfikaty oraz autorskie publikacje.

Tekst: W. Harasimowicz

 

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 31 sierpnia 2016