Menu główne
Powiat Poznański

Prasowa17
Radiowa17
Facebook
Telewizyjna17
Telewizja STK 17


Fundusze Europejskie
Kalendarz imprez
<< Lip 2019 >>
ponwtśrczwptsobnie
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Terminy imprez mogą ulec zmianie

Relacje

Rzecznik wyróżniony

15 marca 1962 roku John F. Kennedy sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów, do informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji. W nawiązaniu do tego wydarzenia, tego dnia obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta. I właśnie z tej okazji prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyznał wyróżnienia “Za zasługi na rzecz ochrony konsumentów”. Jedną z nich otrzymał Marek Radwański, Powiatowy Rzecznik Konsumentów. – W ciągu 10 ostatnich lat rzecznicy konsumentów udzielili 4,5 mln porad. Jeżeli porównamy to do liczby mieszkańców Polski, to okazuje się, że co ósmy Polak skorzystał już z porady rzecznika. Mamy prawo do bezpłatnej pomocy prawnej już od ponad 20 lat – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.


Rzecznicy konsumentów są obecni w naszym kraju od początku 1999 roku. – Wtedy weszła w życie ustawa zmieniająca niektóre przepisy określające kompetencje organów administracji publicznej w związku z reformą ustrojową państwa. Od tego momentu samorządy powiatowe muszą powoływać miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Udzielają oni bezpłatnych porad w urzędach miast i w starostwach powiatowych całej Polsce. Mierzą się też z problemami: wielu z nich jest zatrudnionych nie na pełny etat, a nawet na jedną czwartą, nie mają osób do pomocy, łączą tę funkcję z inną, którą sprawują w samorządzie. To wszystko sprawia, że jakość pomocy konsumentom jest różna – – czytamy na stronie UOKiK.

– Chciałbym, żeby to się zmieniło. Widzę potrzebę zmian legislacyjnych, ale też zmiany nastawienia samych rzeczników do wyzwań konsumenckich, które stawia przed nimi XXI w. Poszkodowany powinien dostać pomoc w skompilowanych sprawach konsumenckich dotyczących różnych dziedzin, nie tylko prostych zakupów. Co istotne, nie chodzi o samą poradę. Chciałbym, żeby rzecznicy częściej reprezentowali konsumentów w sądzie – mówi Marek Niechciał. Już teraz każdy konsument może skorzystać z darmowej pomocy prawnej w prostych sprawach w dodatkowych 1,5 tys. punktach w Polsce. – Doceniam pracę rzeczników, dlatego w tym roku, z okazji jubileuszu, wyróżniłem 30 z nich. Dziękuję im za zaangażowanie, wielu z Państwa sprawuje funkcję rzecznika od początku, czyli od 20 lat – dodał prezes.

Fot. (2x) Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

 

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 15 marca 2019


Ogłoszenia Komunikaty

Archiwum