MenuMenu główne
Powiat Poznański
Logo opłat urzędowych onlineLogo opłaty urzędowe online



Koronawirus

Bezpieczny transport

bezpieczeństwo w autobusie Solaris

Komunikacja publiczna zawsze była i nadal pozostaje jednym z najbezpieczniejszych, najefektywniejszych i najbardziej ekologicznych sposobów na przemieszczanie się ludzi w miastach. Ostatnie miesiące i epidemia koronawirusa w Europie i na świecie przyniosły wiele nowych wyzwań, również w obszarze transportu. Firma Solaris z Bolechowa w powiecie poznańskim wypracowała specjalne pakiety rozwiązań zwiększające bezpieczeństwo pasażerów i kierowców w autobusie. Co ważne, można je zastosować zarówno do pojazdów już dostarczonych do klientów, jak i tych, które będą dopiero zamawiane i produkowane.

Firma Solaris dostarczyła do swoich klientów w 32 państwach i 750 miastach ponad 19 000 pojazdów. Aby podróż nimi była komfortowa i bezpieczna również w czasie pandemii, Biuro Rozwoju firmy opracowało i wdrożyło nowe rozwiązania, których celem jest minimalizacja ryzyka infekcji wśród pasażerów i kierowców.

– W czasie największego nasilenia epidemii w różnych krajach w Europie i na świecie nasi klienci w całej Europie fantastycznie poradzili sobie z doraźnym przystosowaniem się do nowych warunków. Były to między innymi tymczasowe rozwiązania odizolowania kierowcy od pasażerów, wprowadzania limitów miejsc w pojazdach komunikacji publicznej czy dezynfekcji pojazdów przed rozpoczęciem każdego dnia pracy przewozowej. Teraz chcemy zaoferować sprawdzone i trwałe rozwiązania systemowe, bazujące na komponentach renomowanych europejskich dostawców – mówi Dariusz Michalak, wiceprezes Zarządu ds. Badań i Rozwoju.

Co ważne, rozwiązania te zostały opracowane z myślą zarówno o nowo produkowanych pojazdach, jak i tych, które już od kilku lat kursują w miastach. Począwszy od wejścia do autobusu Solaris oferuje następujące rozwiązania:

  • Bezdotykowe otwieranie i zamykanie drzwi przez pasażerów – rozwiązanie to bazuje na bramkach świetlnych, które rozpoznają osoby chcące wejść do autobusu lub opuścić pojazd. Kierowca z poziomu pulpitu zezwala na otwarcie lub zamknięcie drzwi, a one działają automatycznie, bez konieczności dotykania przycisków przez podróżujących.

  • Dezynfektory – możliwy jest montaż urządzeń dozujących płyn do dezynfekcji rąk na poręczach we wnętrzu autobusu. Dezynfektor po jednym napełnieniu jest w stanie wykonać 3000 operacji, jest przy tym łatwy w użyciu i zużywa niewiele energii. Takich urządzeń można w pojeździe zamontować kilka, w zależności od układu wnętrza.

  • Interkom – bezkontaktowy system komunikacji kierowca-pasażer – aby ograniczyć do minimum bezpośredni kontakt kierowców z pasażerami, autobusy mogą zostać wyposażone w tzw. interkom, czyli urządzenie do komunikacji głosowej między pasażerami a kierowcą. Dzięki niemu nawet podczas rozmowy można utrzymać zasady dystansu społecznego.

  • Systemy liczące pasażerów – podczas epidemii w wielu krajach operatorzy byli zmuszeni do ograniczenia liczby osób podróżujących jednocześnie pojazdem komunikacji miejskiej. Aby zarówno kierowcy, jak i pasażerowie wiedzieli, jaka jest aktualna liczba osób znajdujących się na pokładzie autobusu oraz ilu ludzi może jeszcze do niego wejść, przewoźnik może zdecydować się na urządzenie liczące. System umieszczony jest przy drzwiach pojazdu i automatycznie zbiera dane o liczbie podróżujących, rejestrując każde wejście i wyjście z autobusu. Informacja o aktualnej liczbie pasażerów może być wyświetlana zarówno na pulpicie kierowcy, jak i na zewnętrznych lub wewnętrznych tablicach informacyjnych.

  • Zamknięte kabiny kierowcy – z myślą o całodziennej pracy kierowców, Solaris opracował wersję kabin zamkniętych, aby stworzyć im komfortowe i bezpieczne warunki pracy. Kabiny te gwarantują kierowcom oddzielne urządzenia wentylacyjne i klimatyzacyjne, które minimalizują możliwość cyrkulacji powietrza z przestrzeni pasażerskiej. Kierowca może mieć do swojej dyspozycji oddzielne wejście / wyjście, które pozwala minimalizować bezpośredni kontakt z innymi podróżującymi.

– Wszystkie z proponowanych przez nas rozwiązań są już dopracowane i przetestowane w realnych warunkach miejskich. Oczywiście ze względu na różne modele naszych pojazdów, każde zapytanie naszych klientów będzie rozpatrywane indywidualnie pod kątem możliwości technicznych. Na wszystkich rynkach, gdzie dostarczamy nasze produkty, źródłem informacji w tym zakresie jest Serwisowy Opiekun Klienta. Z ogromną chęcią służymy radą w zakresie najlepszych rozwiązań dla naszych klientów oraz wsparciem w zapewnieniu jeszcze większego poziomu bezpieczeństwa na pokładach naszych autobusów, zarówno tych nowo pozyskiwanych, jak i tych będących już na linii – mówi Petros Spinaris, wiceprezes Zarząd ds. Sprzedaży, Marketingu i Customer Service.

Oprócz powyższych rozwiązań firma Solaris przygotowała dla swoich klientów szczegółowe rekomendacje odnośnie użytkowania i utrzymania urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych w autobusach. Dotyczą one m.in. częstotliwości i sposobu mycia oraz dezynfekcji klimatyzacji czy wymiany filtrów i ich rodzajów. Dzięki tym instrukcjom można zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów oraz ograniczyć do minimum ryzyko przeniesienia się infekcji w autobusie.

– Propozycje rozwiązań antywirusowych firmy Solaris pomagają zminimalizować ryzyko infekcji. Sprawiają, że pojazdy komunikacji publicznej są bezpieczne również w czasie epidemii. Można nawet stwierdzić, że dzięki wspomnianym rozwiązaniom są one nawet bezpieczniejsze niż wiele innych zamkniętych przestrzeni publicznych czy prywatnych, gdzie nie stosuje się tego typu środków prewencyjnych. Wspólnie z naszymi klientami, którymi są organizatorzy i operatorzy transportu publicznego, oferujemy pasażerom rozwiązania, które gwarantują komfort i bezpieczeństwo podróżowania w miastach, także w wyjątkowych czasach, z którymi przyszło nam się zmierzyć. Jestem pod ogromnym wrażeniem tego, jak nasi klienci znakomicie radzą sobie z obecnymi wyzwaniami, a pasażerowie korzystają z transportu publicznego w sposób odpowiedzialny i bezpieczny – powiedział Javier Calleja, prezes Zarządu Solarisa.

Informacja prasowa

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 9 lipca 2020