MenuMenu główne
Powiat Poznański



Relacje

Drugi etap cyfryzacji

konferencja podgik

24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu i z każdego miejsca na świecie. Dzięki nowej e-usłudze w dowolnym momencie szybko i prosto można wysyłać wnioski o koordynację sytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu do Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Poznaniu oraz uczestniczyć w naradach koordynacyjnych. PODGiK przystąpił, jako jeden z pierwszych w kraju, do drugiego etapu cyfryzacji.

– Powiat poznański jest pionierem usług elektronicznych. Cyfryzacja to nasza przyszłość – nie ma wątpliwości Jan Grabkowski, starosta poznański. – Dedykowane aplikacje pozwalają mieszkańcom korzystać z potrzebnych danych bez wychodzenia z domu. Łatwy dostęp do zasobów oznacza brak kolejek, krótki termin realizacji usług, oszczędność czasu oraz pieniędzy – podkreśla.

Średnio w ciągu roku urząd przyjmuje ponad 20 tysięcy zgłoszeń prac geodezyjnych, blisko 30 tysięcy wniosków o udostępnienie różnego rodzaju dokumentów i materiałów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (PZGiK), wydając dziesiątki tysięcy wypisów i wyrysów z ewidencji gruntów i budynków. Rocznie realizuje około 6 tysięcy wniosków o koordynację projektowanych sieci uzbrojenia terenu. Możliwość załatwiania spraw przez internet to ważny kierunek zmian.

– Nasi klienci szczególnie sobie chwalą kompleksowość obsługi bez konieczności osobistych wizyt w ośrodku. W większości wypadków wystarczy złożyć wniosek oraz, tam gdzie jest to wymagane, wnieść opłatę przy pomocy bankowości elektronicznej. Potrzebne dokumenty odsyłane są także w postaci cyfrowej – wyjaśnia Tomasz Powroźnik, dyrektor PODGiK. – Dzisiaj, w dobie pandemii koronawirusa, to rozwiązanie nie tylko wygodne, ale i bezpieczne – dodaje.

Wartość planowanego przedsięwzięcia na etapie zawarcia umowy z Urzędem Marszałkowskim wynosiła 2,3 mln złotych, przy 85-procentowym dofinansowaniu ze środków unijnych. Gwałtowny wzrost cen usług uniemożliwiłby wykonanie całości projektu, gdyby powiat nie zdecydował się na dodatkowe wsparcie projektu ze środków własnych w kwocie aż 1,2 mln złotych.

Adresaci projektu: obywatele, przedsiębiorcy, administracja publiczna, w szczególności podmioty:
1. wykorzystujące w swojej działalności informacje z bazy danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (GESUT),
2. zajmujące się projektowaniem sieci uzbrojenia terenu lub zlecaniem takich projektów,
3. władające sieciami uzbrojenia terenu, wójtowie i burmistrzowie gmin powiatu poznańskiego, na których ustawodawca nałożył obowiązek delegowania swoich przedstawicieli na narady koordynacyjne.

Cele projektu:
1. usprawnienie funkcjonowania administracji publicznej,
2. umożliwienie załatwiania spraw drogą elektroniczną przy pomocy e-usług na wysokim poziomie,
3. przyspieszenie procesu inwestycyjnego poprzez zautomatyzowanie koordynacji sytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu.

Narzędzia do realizacji projektu:
1. wdrożenie dedykowanej e-usługi do składania przez wnioskodawców dokumentacji projektowej, która ma być przedmiotem koordynacji,
2. wdrożenie dedykowanej e-usługi do prowadzenia narad koordynacyjnych,
3. dostosowanie bazy danych GESUT do obowiązujących przepisów prawa, tak aby docelowo zasilać standaryzowanymi danymi bazę danych K-GESUT (geoportal krajowy) oraz portale wojewódzkie, powiatowe, gminne oraz w przyszłości MESIP.

Dlaczego podjęliśmy decyzję o przystąpieniu do konkursu i pozyskaniu środków na realizację projektu?
1. droga elektroniczna jest szybsza i wygodniejsza dla naszych klientów,
2. korzystania z naszych rozwiązań, po założeniu konta w e-usługach potrzebny jest wyłącznie komputer i internet,
3. e-usługi działają 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu,
4. zadaniem administracji publicznej jest nie tylko realizowanie zadań ustawowych, ale też realizowanie tych zadań w możliwie krótkim terminie, w możliwie najprostszy sposób.
5. skracamy niezbędne czynności administracyjne w procesie inwestycyjnym.

Dlaczego powiat podjął decyzję o zwiększeniu udziału środków własnych?
1. standaryzacja danych ma być jednakowa na terenie całego powiatu, a klienci powinni otrzymywać jednorodne i jakościowo właściwe dane,
2. powiat poznański inwestuje w nowoczesne rozwiązania (MESIP), które stanowią naszą przyszłość.
3. administracja publiczna musi nadążać za potrzebami klientów i dostarczać rozwiązań na miarę tych potrzeb.

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 30 listopada 2021