MenuMenu główne
Powiat Poznański



W mediach o nas

Kierowcy nie stoją już w korkach (21.12.2023)

logotyp wyborcza.pl nowe

Latem otwarto długo wyczekiwany tunel w Plewiskach. Teraz kierowcy mają bezkolizyjny przejazd z Kobylnicy do Swarzędza. To jedna z największych inwestycji w powiecie poznańskim.

Każdego dnia kierowcy w aglomeracji poznańskiej tracą mnóstwo czasu, stojąc w korkach przed zamkniętymi przejazdami kolejowymi. Ponad dekadę trwały starania o budowę tunelu w Plewiskach na ul. Grunwaldzkiej. Komfortowy przejazd pod międzynarodową linią z Poznania do Berlina otwarto w lipcu tego roku, choć poprawy wymaga jeszcze sygnalizacja świetlna.

Kilka lat zabiegano również o podobny tunel w Kobylnicy. Tędy przebiega również mocno uczęszczana linia z Poznania do Gniezna. Oprócz pociągów Poznańskiej Kolei Metropolitalnej jeżdżą tędy składy do Trójmiasta i Olsztyna, a nawet pojedyncze pociągi kursujące przez Inowrocław do Warszawy. W efekcie także tutaj w godzinach szczytu rogatki były zamykane po kilka razy na godzinę. W ciągu doby przejeżdża tędy ok. 90 pociągów i 12 tys. pojazdów. Dlatego ponad rok temu rozpoczęła się budowa tunelu, który został otwarty w czwartek, 21 grudnia.

Tunel nie jest długi, bo liczy tylko 70 m. Mimo to do jego budowy zużyto ponad 5,1 tys. m sześc. betonu i ponad 560 ton stali. Trzeba też było wywieźć około 32 tys. m sześc. ziemi, zamiast której ułożono prawie 3,2 tys. m kw. kostki brukowej i ponad 3,2 tys. m krawężników. Do tego zużyto 2,3 tony mieszanki bitumicznej. – Cieszę się, że przed świętami udało się zrobić prezent kierowcom i otworzyć nowy tunel. To niezwykle ważny obiekt. Poprawi bezpieczeństwo na styku kolei i drogi w tej części powiatu, która niezwykle dynamicznie się rozwija – mówi Jan Grabkowski, starosta poznański.

Tunel powstał w okolicy skrzyżowania ul. Dworcowej i Krótkiej w Kobylnicy. Do użytku oddano poszerzone dwa pasy ruchu, chodnik i ścieżkę rowerową. W połowie można też korzystać z klatki schodowej, dzięki której wyjdziemy bezpośrednio na ulicę Dworcową i dojdziemy bezpośrednio do stacji kolejowej. – W tunelu została zamontowana kanalizacja deszczowa wraz z naziemnym zbiornikiem, do którego odpompowywana jest woda opadowa – wyjaśnia Marek Borowczak, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Poznaniu. Oprócz samego tunelu przebudowano ok. 500 m dróg dojazdowych. Inwestycja kosztowała prawie 60 mln zł. Została sfinansowana z budżetów powiatu poznańskiego, gminy Swarzędz oraz PKP PLK.

Gazeta Wyborcza Poznań

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 22 grudnia 2023