MenuMenu główne
Powiat Poznański



Edukacja

Konferencja psychologiczna

12 maja w sali sesyjnej Starostwa Powiatowego w Poznaniu odbyła się Powiatowa Konferencja Psychologiczna pn. “Rola przywiązania i więzi w rozwoju dziecka”. Głównymi organizatorami konferencji byli starosta poznański Jan Grabkowski, dyrektor Domu Dziecka w Kórniku-Bninie Dorota Pielichowska-Borysiewicz oraz dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Puszczykowie Maria Bobrowska. W jej organizację czynnie włączył się także Wydział Edukacji, wspierany przez Wydział Spraw Społecznych i Zdrowia Powiatu Poznańskiego.

Konferencję otworzył wicestarosta poznański Tomasz Łubiński, który powitał przybyłych gości, prelegentów i uczestników. Tematem przewodnim konferencji była: “Rola przywiązania i więzi w rozwoju dziecka”, a całość podzielona została na moduły:

1. Czynniki warunkujące prawidłowy rozwój dziecka w okresie prenatalnym i okołoporodowym – prelegent dr Monika Borkowska-Kłos, specjalista w dziedzinie pediatrii i neonatologii, z-ca kierownika Kliniki Zakażeń Noworodka, pracownik Ginekologiczno-Położniczego Szpitala Klinicznego Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.

2. Przywiązanie, bazą rozwoju dziecka – prelegent Dorota Pielichowska-Borysiewicz, pedagog, dyrektor Domu Dziecka w Kórniku-Bninie, w którym pracę z dzieckiem opiera się na wiedzy wynikającej z teorii przywiązania, dysocjacji, przy wykorzystaniu standardów NSLT.

3. Pojęcie dysocjacji jako zaburzenia postraumatycznego – prelegent Leszek Drozdowski, psycholog, autor modelu terapii traumy i dysocjacji u dzieci i młodzieży NSLT, koordynator krajowy NSLT (Narodowa Sieć Leczenia Zaburzeń Regulacji Emocji i Stresu Traumatycznego Dzieci i Młodzieży).

Głównym założeniem konferencji było podjęcie działania zmierzającego do współpracy instytucji z terenu powiatu poznańskiego zajmujących się m.in. pracą z dzieckiem i rodziną, w zakresie wykorzystania i przekazania wiedzy dotyczącej organizacji procesu wspierania, udzielania pomocy i działań terapeutycznych. Potrzeba taka wynika z pojawiających się coraz częściej trudności w pracy z dzieckiem po doświadczeniu traumy i wynikającymi w związku z tym oczekiwaniami w zakresie podnoszenia kompetencji zawodowych opierających się o wiedzę z zakresu teorii przywiązania i dysocjacji. Dysocjacja towarzyszy często traumie. Jest mechanizmem obronnym organizmu i polega na czasowym wyłączeniu się pewnych czynności psychicznych spod świadomej kontroli.

W związku z podjętym tematem, konferencję zaadresowano do psychologów, pedagogów, nauczycieli szkół z terenu powiatu poznańskiego, poradni psychologiczno-pedagogicznych, kuratorów, asystentów rodziny, koordynatorów oraz pracowników socjalnych. Konferencja cieszyła się  dużym zainteresowaniem. Łącznie udział w niej wzięło blisko 140 uczestników.

Autor: Marzena Turkiewicz-Ziółkowska (Wydział Edukacji)

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 12 maja 2016