MenuMenu główne
Powiat Poznański
Czujka tlenku węglaLogo opłat urzędowych onlineLogo opłaty urzędowe online



Relacje

Nowa oferta Solarisa

Podczas konferencji prasowej, odbywającej się w przeddzień startu największych autobusowych targów w Europie, firma Solaris mająca swoją siedzibę w Bolechowie w powiecie poznańskim, zaprezentowała innowacyjne pojazdy nisko- i bezemisyjne, jak również te z konwencjonalnym napędem nowej generacji – premierowe Urbino 18 electric, dwunastometrowe Urbino z szeregowym napędem hybrydowym oraz Urbino 10,5.

„Kierunek e-mobilność” jest w ostatnich latach kluczowym obszarem rozwoju firmy Solaris. Potwierdzeniem tego jest nieustannie rosnąca liczba dostarczonych i zamówio­nych pojazdów bateryjnych. Tylko do połowy tego roku Solaris sprze­dał już blisko 200 autobusów napę­dzanych energią elektryczną. Z kolei w przyszłym roku przewidywana liczba elektrobusów to około 300 sztuk. Dlatego producent nieustannie rozwija paletę swoich produktów w tym segmencie. Na targach w Kortrijk zaprezentował nowego Solarisa Urbino electric w wersji przegubowej.

Nowy Solaris Urbino 18 electric
Tegoroczne targi Busworld w Kortrijk były miejscem oficjalnej pre­miery Solarisa Urbino 18 electric nowej generacji. Produkt ten ba­zuje na rozwiązaniach konstrukcyj­nych dobrze już znanej pasażerom nowej generacji rodziny niskopodłogowych autobusów miejskich Urbino, która swo­ją premierę miała w roku 2014.

Prezentowany na targach w Kortrijk przegubowy autobus elektryczny wyposażony jest w silnik trakcyjny o mocy 240 kW. Magazyny ener­gii stanowią baterie typu Solaris High Energy o pojemności 240 kWh. Ładowanie może odbywać się na dwa sposoby: poprzez złącze typu plug-in lub z zamontowanego na dachu pojazdu pantografu. Podczas targów zaprezentowano także urządzenia do ładowania baterii polskich firm Ekoenergetyka oraz Medcom.

Dzięki niższej masie własnej pojaz­du i dobrej dystrybucji nacisków na osie, pojemność pasażerska pre­zentowanego egzemplarza wynosi 140 miejsc. Podobnie jak aranżacja wnętrza, pojemność i rodzaj baterii oraz sposób uzupełniania w nich energii – są jednym z elementów płynnie dostoso­wywanym do oczekiwań przewoźni­ków. Ta elastyczność dopasowania wyposażenia i rozwiązań technicznych zastosowanych w autobusie jest gwarantem wysokiej funk­cjonalności i ekonomiczności w różnych warunkach drogowych i klimatycznych.

Co ważne dla operatorów, prze­gubowy Solaris Urbino electric 18 nowej generacji nie jest tylko wer­sją testową zaprezentowaną na tar­gach. To dojrzały produkt seryjny. Jeszcze przed targami Busworld pierwsze egzemplarze tego mode­lu trafiły do przewoźników. Jednym z nich jest MPK Kraków, gdzie latem tego roku Solaris dostarczył łącz­nie 20 elektrobusów. Siedemnaście w wersji dwunastometrowej i trzy w opisywanej wyżej wersji przegu­bowej. Jeden z nich jest egzempla­rzem wyjątkowym – to autobus nu­mer 15000, który wyjechał z fabryki Solarisa w Bolechowie.

Przegubowy autobus elektryczny posiada wszystkie najlepsze rozwiązania techniczne zastosowane w nowym Urbino 12 electric, nagrodzonym prestiżowym tytułem „Bus of the year”. Jego lekka i trwała konstrukcja czy ergonomicznie rozplanowana przestrzeń pasażerska, a także niezwykle cichy i w pełni ekologiczny napęd to najnowsza odpowiedź firmy na coraz większe zapotrzebowanie transportu publicznego na pojazdy bezemisyjne.

Nowy Solaris Urbino 12 z szeregowym napędem hybrydowym
Dostawcą jednostki napędowej HybriDrive jest amerykański producent BAE Systems. Ten ekologiczny napęd umożliwia znaczne obniżenie zużycia paliwa i poziomu emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Jest to możliwe dzięki silnikowi elektrycznemu, zasilanemu energią elektryczną z magazynu energii. Ten z kolei ładowany jest z generatora prądu napędzanego silnikiem wysokoprężnym marki Cummins o pojemności zaledwie 4,5 litra (Cummins ISB4.5E6 o mocy 210 KM).

W nowym hybrydowym Urbino 12 Solaris oferuje funkcję zero emission, upodabniającą pojazd do autobusów elektrycznych. Dzięki zamontowanemu systemowi Stop-and-Go, silnik spalinowy całkowicie wyłącza się podczas postoju na przystanku i otwarciu drzwi, natomiast włącza się zaraz po wyczerpaniu energii w superkondensatorach. Oprócz tego w pojeździe zamontowano urządzenie GPS wraz z odpowiednim oprogramowaniem, które umożliwia uruchomienie funkcji Arrive-and-Go.

Funkcja ta wyłącza dodatkowo pracę silnika spalinowego już podczas podjeżdżania autobusu do przystanku. To ekologiczne rozwiązanie, według przeprowadzonych testów, jest w stanie zaoszczędzić do 20% paliwa potrzebnego w analogicznym pojeździe z konwencjonalnym napędem. Cicha praca pojazdu pozwala również na znaczne zmniejszenie poziomu hałasu, szczególnie w zatłoczonych centrach miast.

W najnowszej ofercie Solarisa od niedawna znajduje się także osiemnastometrowa wersja autobusu hybrydowego z systemem szeregowym BAE. Pojazd wyposażony jest w 6-cylindrowy silnik firmy Cummins ISB6,7 o pojemności 6,7 l i mocy 300 KM i asynchroniczny silnik centralny o mocy maksymalnej 200 kW.

Prezentowany na targach nowy Urbino 12 Hybrid odznacza się znakomitymi parametrami jezdnymi, w szczególności cechuje go energiczne, a przy tym płynne przyspieszenie. Jedną z głównych cech napędu jest możliwość odzyskania podczas hamowania energii kinetycznej. Ta z kolei zostaje później zamieniana w energię elektryczną i w tej postaci jest gromadzona w magazynie energii – superkondensatorach o pojemności 0,82 kWh.

Nowy Solaris Urbino 10,5
Nowy Solaris Urbino w klasie MIDI z powodzeniem znajduje zastosowanie zarówno w małych miastach, jak i wąskich i ciasnych uliczkach wielu europej­skich metropolii. Pojazd zbudowano w oparciu o moduły 12-metrowego Solarisa, skracając o półtora metra przestrzeń pomiędzy pierwszymi drzwiami a drugą osią. Zmiana konstrukcji na krótszą objęła także zmniejszenie rozstawu osi z 5900 mm do 4450 mm.

W modelu targowym zamontowano silnik Cummins ISB6.7E6C o mocy 209 kW. Jednak, podobnie jak w przypadku spalinowego Urbino 12, istnieje możliwość zamontowania jednostki napędowej DAF MX11. Oba rozwiązania gwarantują dynamicz­ną i jednocześnie ekonomiczną jazdę. Silniki spełniają restrykcyjną normę emisji spalin Euro 6.

Mimo swoich niewielkich rozmia­rów, autobus z powodzeniem po­radzi sobie na trasach o większym natężeniu ruchu pasażerskiego, oferując aż 23 miejsca siedzące, z czego 6 dostępnych jest z niskiej podłogi. Wysoki komfort jazdy pasażerom gwarantuje wy­dajna klimatyzacja, nowoczesne światła LED (w kolorze bursztyno­wym!) i gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych, które zostały umieszczone na poręczach dla pa­sażerów.

Trzy sztuki nowego Solarisa Urbino 10,5 jeżdżą już w Wiedniu. W trakcie produkcji są już następne modele specjalnie przy­gotowywane dla Komornik i Kutna w Polsce, a także Fürt w Niemczech i francuskiego Abondance. To ostat­nie, malowniczo położone miasto, będzie miało okazję przekonać się o zaletach nowego Solarisa Urbino 10,5 na górskich, krętych i stromych drogach.

Informacja prasowa

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 20 października 2017