MenuMenu główne
Powiat Poznański
mapa powiatu poznańskiego z podziałem na 17 gmin


Kalendarz imprez
<< październik 2021 >>
pon.wt.śr.czw.pt.sob.niedz.
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Terminy imprez mogą ulec zmianie

Relacje

Powiat nie składa broni

konferencja na temat obwodnicy

– Podjąłem decyzję o złożeniu odwołania w sprawie północno-wschodniej obwodnicy Poznania. Nie chcemy, żeby za kilka lat ktoś nam wypomniał, że nie zrobiliśmy w tej sprawie wszystkiego, co mogliśmy – powiedział Jan Grabkowski, starosta poznański na specjalnej konferencji prasowej. – To ostatni moment, aby zarezerwować miejsce dla tej niezwykle ważnej trasy, na którą od lat czekają mieszkańcy naszego regionu – dodał.

Powiat poznański dalej będzie „walczyć o inwestycję” i złoży odwołanie od decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, która została wydana pod koniec września. Decyzji, w której odmówiono zgody na realizację tego drogowego zadania. Podczas konferencji starosta poznański odniósł się do zarzutów RDOŚ, które jego zdaniem są bezzasadne.

– Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej składaliśmy w lutym 2017 roku. Otrzymaliśmy ją we wrześniu 2021 roku, czyli po prawie pięciu latach! Pięciokrotnie projektant był wzywany do uzupełnień i wyjaśnień, a termin postanowienia RDOŚ był 15-krotnie przekładany – wyliczał Jan Grabkowski. – W związku z tym trudno zrozumieć zarzuty, że mapy są nieaktualne, zgromadzony materiał zbyt obszerny, a raport o oddziaływaniu na środowisko nieujednolicony – dodał.

Inwestor nie zgadza się również z innymi zarzutami zawartymi w decyzji. Pojawia się w niej m.in. argument o degradacji krajobrazu przez budowę nowej drogi. – Patrząc w ten sposób, powinniśmy wykluczyć jakiekolwiek inwestycje, nie tylko drogowe – uważa starosta poznański. – Mam nadzieję, że na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska nie będziemy musieli tak długo czekać – zakończył Jan Grabkowski.

Obwodnica północno-wschodnia miałaby dopiąć ring wokół Poznania – połączyć drogę S11 na zachodzie z S5 na wschodzie. Stworzyłoby to możliwość ruchu okrężnego wokół stolicy Wielkopolski (przy wykorzystaniu autostradowej obwodnicy i istniejących dróg ekspresowych), a także na wyeliminowanie ruchu tranzytowego z miasta i odciążeniu ruchu aglomeracyjnego. – W ramach inwestycji miałaby też powstać dodatkowa przeprawa przez Wartę po północnej stronie Poznania – przypomniał Marek Borowczak, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Poznaniu.

Koszt budowy obwodnicy szacuje się na 1,5 mld zł. Rola powiatu poznańskiego od początku miała polegać tylko na uzyskaniu decyzji środowiskowej i ewentualnej partycypacji w kosztach budowy. Dotychczasowe prace kosztowały około 800 tys. zł i były finansowane z budżetów powiatu poznańskiego i województwa wielkopolskiego.

Autor: Katarzyna Fertsch

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 13 października 2021