MenuMenu główne
Powiat Poznański



Relacje

Propozycje kulturalne

kulturalnie grafika

Na łamach Prasowej17. polecamy najciekawsze książki, filmy, płyty oraz gry. W roli naszych recenzentów występują prawdziwi fachowcy. Do wysłuchania konkretnych płyt zachęca Jakub Kozłowski z Wydawnictwa In Rock z Czerwonaka, a gry wybiera dla Was Tomasz Skoracki ze Stowarzyszenia Miłośników Gier Planszowych Kości z Puszczykowa. Książki to domena Anny Walkowiak-Osowskiej oraz Magdaleny Kozłowskiej z Biblioteki Publicznej w Swarzędzu, a filmy i seriale dla naszych Czytelników ocenia Joanna Sobik z Kostrzyńskiego Kina za Rogiem.

Wszystkie polecane tytuły to ich subiektywny wybór. Czasami są to nowości na rynku, a czasami nasi recenzenci wracają do wydawnictw mających swoją premierę już jakiś czas temu, a do których ich zdaniem warto wrócić. Zawsze będą to jednak pozycje wartościowe, po które warto sięgnąć w wolnej chwili. Liczymy, że ich propozycje będą dla Was pomocne w wyborze danej płyty, filmu, książki czy też gry. Wierzymy również, że w tym naszym kulturalnym kąciku Prasowej17. każdy znajdzie coś dla siebie. Nowe propozycje poniżej…

 

MUZYKA: Bruce Springsteen „Western Stars”
okładka płytyBruce Springsteen na „Western Stars” ukazuje swoją wizję dawnej Ameryki, z jej prostym życiem i problemami rozwiązywanymi uczciwą pracą. Springsteen tęskni za lepszymi czasami i inną rzeczywistością. Tyle, że przedstawiony przez niego obraz jest jedynie ułudą. Nostalgia Springsteena nie odnosi się do realnego świata, a jego wizji, przefiltrowanej przez pochłonięty wspomnieniami umysł. Zdaje się, że Springsteen zapatrzył się w pewien topos, wyidealizowaną fatamorganę i na jej bazie stworzył historię twardych amerykańskich mężczyzn, walczących z własnymi demonami poprzez pracę od świtu do nocy i przynoszącą ukojenie wieczorną szklaneczkę whisky. W tym aspekcie tkwi fałsz tej płyty, ale muzycznie stanowi ona jedno z najlepszych dokonań Springsteena od lat.
Jakub Kozłowski (Wydawnictwo In Rock z Czerwonaka)

 

KSIĄŻKA: Anna Bikont „Cena”
okładka książkiAnna Bikont dziennikarka i reportażystka rusza śladami Lejba Majzelsa, który w latach 1947-48 roku kilkanaście razy odwiedził Polskę, by poszukiwać żydowskich dzieci, które ocalały z Holocaustu i pozostawały pod opieką Polaków. Każdy wyjazd odnotowywał w zeszycie. Pisał gdzie się udał, do kogo, czy udało mu się odzyskać dziecko i ewentualnie za jaką cenę. Część Polaków nie chciała oddawać dzieci uważając je już za swoje własne, część zgadzała się na to dla dobra dzieci, część chciała je po prostu odsprzedać. Anna Bikont powtarzając poszukiwania Majzelsa dotarła do dużej części tych dzieci. Przy czym nie zawsze udaje jej się nakłonić wszystkich do zwierzeń. Część z nich chciała przed koszmarem wojennych wspomnień uciec jak najdalej. Niezwykle ciekawa, dobrze napisana książka, pokazująca, że nawet po II wojnie, życie żydowskich dzieci miało cenę.
Anna Walkowiak-Osowska (Biblioteka Publiczna w Swarzędzu)

 

FILM: „Teściowie 2”
plakat filmuKontynuacja świetnie przyjętego zarówno przez widzów jak i krytyków komediowego hitu „Teściowie”. Weronika i Łukasz – niedoszła para młoda z pierwszej części – postanawia dać sobie drugą szansę i zaprasza rodzinę na ślub i przyjęcie weselne do nadmorskiej miejscowości. Rodzice Weroniki – Wanda i Tadeusz, i matka Łukasza, niedawno rozwiedziona, teraz w towarzystwie dużo młodszego Jana, przybywają do ekskluzywnego hotelu, w którym mają spędzić dwa dni w oczekiwaniu na młodą parę. Morze, drinki, masaże, roznegliżowani plażowicze… Wszystko to sprawia, że obie mamy zrzucają maski narzucone przez tradycję i konwenans i odkrywają siebie na nowo w zupełnie innych niż dotychczas rolach… W rolach głównych: Maja Ostaszewska, Izabela Kuna, Adam Woronowicz i Eryk Kulm jr.
Joanna Sobik (Kostrzyńskie Kino za Rogiem)

 

GRA: „MOW”
okładka grySprytna i prosta gra karciana, w której będziemy tworzyć stada krów, by zagonić je do obory. Należy przy tym unikać much, które kręcą się przy owych krowach. W trakcie rozgrywki zagrywamy karty krów tworząc stado. Jeśli któryś z graczy nie może, lub nie chce, dołożyć karty do istniejącego stada, zbiera wszystkie krowy znajdujące się na stole i umieszcza zakryte przed sobą, tworząc oborę. Następnie zagrywa kartę z ręki tworząc nowe stado. Oprócz zwykłych zwierzaków, w grze występują też krowy specjalne, o wyjątkowo uciążliwych efektach i dużej liczbie towarzyszących much. Pozwalają one zastawiać pułapki na przeciwników i zmieniać sytuację wokół stołu np. dzięki zmianie kierunku zagrywania kart. Gra skończy się po kilku rundach, w momencie gdy któryś z graczy zgromadzi u siebie przynajmniej 100 much. Wygrywa osoba, która tych much będzie miała najmniej.
Tomasz Skoracki (Stowarzyszenie Miłośników Gier Planszowych „Kości”)

 

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 5 kwietnia 2024