Relacje
Propozycje kulturalne
Na łamach Prasowej17. polecamy najciekawsze książki, filmy, płyty oraz gry. W roli naszych recenzentów występują prawdziwi fachowcy. Do wysłuchania konkretnych płyt zachęca Jakub Kozłowski z Wydawnictwa In Rock z Czerwonaka, a gry wybiera dla Was Tomasz Skoracki ze Stowarzyszenia Miłośników Gier Planszowych Kości z Puszczykowa. Książki to domena Anny Walkowiak-Osowskiej oraz Magdaleny Kozłowskiej z Biblioteki Publicznej w Swarzędzu, a filmy i seriale dla naszych Czytelników ocenia Joanna Sobik z Kostrzyńskiego Kina za Rogiem.
Wszystkie polecane tytuły to ich subiektywny wybór. Czasami są to nowości na rynku, a czasami nasi recenzenci wracają do wydawnictw mających swoją premierę już jakiś czas temu, a do których ich zdaniem warto wrócić. Zawsze będą to jednak pozycje wartościowe, po które warto sięgnąć w wolnej chwili. Liczymy, że ich propozycje będą dla Was pomocne w wyborze danej płyty, filmu, książki czy też gry. Wierzymy również, że w tym naszym kulturalnym kąciku Prasowej17. każdy znajdzie coś dla siebie. Nowe propozycje poniżej…
MUZYKA: Neil Merryweather „Kryptonite”
Album „Kryptonite” z 1975 roku to wyrazisty przykład hard rocka. Ale nie czystego, bezpośredniego hard rocka skupionego wyłącznie na chwytliwych riffach. Muzycy wpływy gitarowego grania mieszają z psychodelią oraz złocistym błyskiem glam rocka, patrząc w stronę gwiazd i bezkresnego kosmosu. Tak, space rock również nasuwa się na myśl w trakcie odsłuchu. Mamy tu i zwiewność muzyki końca lat 60-tych, i uderzenie, i przestrzenną dynamikę. Przede wszystkim mamy jednak chwytliwe melodie. Utwór „Give It Everything We Got” wyróżnia się na przykład połączeniem funkowego rytmu z mięsistymi rockowymi zagrywkami. To, co charakterystyczne w twórczości Kanadyjczyków to skuteczne i wprawne balansowanie między agresją a melodyjnością, hipnotycznym nastrojem, a pop rockowym zacięciem.
Jakub Kozłowski (Wydawnictwo In Rock z Czerwonaka)
KSIĄŻKA: John Glatt „Mój słodki aniołku”
John Glatt kolejny raz sięga po przybliżenie czytelnikom prawdziwej zbrodni, która wstrząsnęła Ameryką. Tym razem spędził 18 miesięcy nad historią Lacey Spears, która została skazana na 25 lat więzienia z możliwością przedłużenia kary do dożywocia za zamordowanie swojego synka Garreta. Kobieta uchodziła za idealną matkę, która codziennie poświęca się dla swojego dziecka wymagającego szczególnej opieki, a swoje zmagania publikowała w mediach społecznościowych. Po latach okazało się że to Lacey przyczyniła się do postrzegania Garreta jako chorego, przedstawiając lekarzom fałszywe objawy chorobowe. By jeszcze pogorszyć stan chłopca i doprowadzać do częstszych hospitalizacji podawała mu wprost do żołądka duże stężenie soli, co ostatecznie doprowadziło do jego śmierci. Zapis popadania kobiety w coraz większe szaleństwo przeraża, ale smutek budzi także fakt, że przez lata nikt nie zauważył, że coś złego dzieje się z matką chłopca.
Anna Walkowiak-Osowska (Biblioteka Publiczna w Swarzędzu)
FILM: „Demeter. Przebudzenie zła”
To amerykański horror o zjawiskach nadprzyrodzonych z 2023 roku. Wyreżyserowany przez André Øvredala, do którego scenariusz napisali Bragi F. Schut Jr. oraz Zak Olkiewicz. Jednocześnie jest to adaptacja „Dziennika kapitańskiego”, czyli rozdziału powieści Brama Stokera „Drakula” z 1897 roku. To miał być kolejny zwyczajny rejs. Morze było spokojne, prognozy nie zapowiadały sztormu. Gdy szkuner „Demeter” odbił od nabrzeża, nikt z załogi nie wiedział, że w jednej z dwudziestu czterech nieoznakowanych skrzyń znajdujących się na pokładzie, kryje się zło. Każda noc przynosi śmierć, a istota będąca jej sprawcą pozostaje nieuchwytna. Im bliżej do londyńskiego portu, tym bardziej oczywisty staje się fakt, że najgorsze dopiero nadchodzi…
Joanna Sobik (Kostrzyńskie Kino za Rogiem)
GRA: „Projekt A.R.T.”
Projekt A.R.T. to gra kooperacyjna, w której grający wciela się w członków organizacji Art Rescue Team, która walczy z Białą Ręką – korporacją, która odpowiedzialna jest za kradzież dzieł sztuki na całym świecie. Każdy gracz to osobna postać, ale występujemy wszyscy razem przeciwko grze. Na początku każdej rundy każdy z graczy dobiera dwie karty, z których wybiera jedną. Gracze mogą rozmawiać ze sobą, która z kart się bardziej przyda w grze itp. Zasoby graczy są wspólne i korzystać z nich będziemy m.in. przy zagrywaniu kart. Naszym zadaniem jest odzyskanie wszystkich dzieł sztuki i pokonanie Białej Ręki. By odzyskać dzieło rzucamy swoją kostką i kostkami ewentualnych pomocników, tak by przewyższyć siłę Białej Ręki. Im więcej odzyskamy dzieł sztuki, tym poziom gry będzie wzrastał. Kooperacja typu Pandemic, super wykonanie – drewniane komponenty, cztery poziomy trudności, łatwa do wytłumaczenia…
Tomasz Skoracki (Stowarzyszenie Miłośników Gier Planszowych „Kości”)