MenuMenu główne

 

Środki finansowe z budżetu państwa

 

Powiat Poznański
mapa powiatu poznańskiego z podziałem na 17 gmin


Kalendarz wydarzeń
<< cze 2022 >>
pon.wt.śr.czw.pt.sob.niedz.
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Terminy imprez mogą ulec zmianie

Relacje

Samorządy dla transportu

konferencja transport

Miasto Poznań przekazało bezpłatnie akcje spółki PKS Poznań SA na rzecz Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny”. Tym samym związek, który tworzą 23 jednostki samorządu terytorialnego, staje się właścicielem poznańskiego przewoźnika z 75-letnią tradycją, do którego należą m.in. dwa dworce autobusowe: w Śremie i Nowym Tomyślu, 76 autobusów i cały majątek ruchomy o wartości 10,8 mln zł.

– Przekazanie majątku spółki do związku transportowego jest konsekwencją działań i deklaracji dotyczących utrzymania linii autobusowych o zasięgu powiatowym i ponadpowiatowym. Od początku nasze stanowisko było jednoznaczne. Tylko w powiecie poznańskim około 10 tysięcy mieszkańców nie ma dostępu do transportu publicznego. Musimy działać przeciw wykluczeniu transportowemu. Postawiliśmy jeden warunek. Zaangażujemy się w tworzenie związku przy pełnej współpracy z samorządami. Dziś należą do niego 23 jednostki – mówi Jan Grabkowski, starosta poznański. – Samemu można zrobić sporo, wspólnie zdziałać możemy zdecydowanie więcej. Po raz kolejny pokazaliśmy, że jesteśmy odpowiedzialni za swych mieszkańców. To dzięki pełnej solidarności możemy dziś mówić o sukcesie i sile samorządów – dodaje.

Na mocy podpisanego aktu notarialnego miasto Poznań przekazało Związkowi Powiatowo-Gminnemu „Wielkopolski Transport Regionalny” udziały w postaci akcji wartych 10,8 mln zł i taboru, w skład którego wchodzi 76 autobusów oraz dwa dworce autobusowe: w Nowym Tomyślu i w Śremie. – Utrzymanie sprawnej międzygminnej komunikacji autobusowej leży także w interesie mieszkańców Poznania – podkreśla Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta. – Regularnie kursujące busy to mniej samochodów wjeżdżających codziennie do naszego miasta. To z kolei przekłada się na większą płynność ruchu i czystsze powietrze. Dlatego bez wahania powierzamy akcje spółki Związkowi. Jestem przekonany, że dzięki temu sieć połączeń autobusowych będzie się rozwijać stosownie do potrzeb – dodaje.

Akt notarialny podpisali: Piotr Hojan – przewodniczący Zarządu Związku „Wielkopolski Transport Regionalny”, Tomasz Łubiński – wiceprzewodniczący Zarządu Związku „Wielkopolski Transport Regionalny”, Jacek Jaśkowiak prezydent miasta Poznania i Piotr Husejko – skarbnik miasta Poznania.

– Cały czas pracujemy nad rozwojem połączeń autobusowych w naszym regionie. Chcemy w miarę możliwości finansowych osiągnąć standardy zbliżone do oferowanych przez Poznańską Kolej Metropolitalną, szczególnie na tych obszarach, które są pozbawione dostępu do kolei. Modernizujemy obecne linie i tworzymy nowe połączenia, aby jak najlepiej zaspokoić potrzeby naszych pasażerów. W grudniu złożyliśmy wniosek o dofinansowanie 60 linii, w ramach Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych o wartości 2,5 mln złotych – mówi Piotr Hojan, Przewodniczący Zarządu Związku, burmistrz Grodziska Wielkopolskiego. – Jeśli otrzymamy to dofinansowanie, liczba linii obsługiwanych przez PKS Poznań, w przyszłym roku zwiększy się do 110. Oczywiście to spowoduje konieczność sukcesywnej modernizacji taboru. Należy także podkreślić, że już dziś autobusy PKS-u przewożą rocznie prawie 1.100.000 pasażerów – dodaje.

Jak przyznaje Zbigniew Rusak, dyrektor Biura Związku WTR, przejęcie dworców oznacza pozwoli pełnić im funkcje lokalnego centrum przesiadkowego. – W przypadku Śremu dworzec zintegruje zarówno komunikację regionalną łączącą Śrem z Poznaniem, Gostyniem, Kościanem i Czempiniem, z komunikacją miejską i gminną, dla której organizatorem jest Adam Lewandowski burmistrz Śremu, jednocześnie zastępca przewodniczącego Zarządu Związku – mówi.

Opracowanie Planu Zrównoważonego Rozwoju Transportu Publicznego, odnowienie taboru PKS Poznań przy wykorzystaniu zarówno środków unijnych, jak i krajowych, budowa siatki połączeń zintegrowanej z siecią Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, integracja taryfy PKS z PKM-ką i ZTM Poznań, stałe zwiększanie liczby miejscowości w dostępie do transportu zbiorowego to główne zadania, które stoją przed władzami Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny”. Pod względem zasięgu i oddziaływania jest on największym tego typu w Polsce. Obszar działania Związku to 6.289,81 km2, które zamieszkuje prawie 1.300.000 mieszkańców.

Przypomnijmy, że w marcu 2019 roku prezydent Poznania poinformował starostów, burmistrzów i wójtów, że miasto nie jest w stanie samo utrzymywać spółki PKS i jest zmuszone ją rozwiązać ze względu na nierentowność. Wówczas z inicjatywą ratowania linii autobusowych wyszedł starosta poznański. Dziś Związek Powiatowo-Gminny „Wielkopolski Transport Regionalny” tworzą 23 jednostki samorządu terytorialnego: miasto Poznań, powiaty: poznański, grodziski, kościański, nowotomyski i obornicki oraz gminy: Buk, Czempiń, Dopiewo, Duszniki, Grodzisk Wielkopolski, Kórnik, Kuślin, Miedzichowo, Międzychód, Mosina, Oborniki, Rogoźno, Stęszew, Suchy Las, Śmigiel, Śrem i Tarnowo Podgórne. Związek współpracuje także z gminami Brodnica, Dolsk i Książ Wielkopolski. Trwają rozmowy o rozszerzeniu współpracy z Komornikami, Nowym Tomyślem, Lwówkiem, Opalenicą i Trzcielem oraz z powiatem międzychodzkim.

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 22 grudnia 2021