Relacje
Rewolucja drogowa za 75 mln zł

Nowy wiadukt nad linią kolejową Poznań-Warszawa, cztery ronda, bezpieczne ścieżki pieszo-rowerowe, likwidacja trzech niebezpiecznych przejazdów kolejowych. To elementy największej inwestycji drogowej w historii gminy Kostrzyn. Projekt zmieni układ komunikacyjny całego regionu.
Wniosek przygotowany przez powiat poznański został najwyżej oceniony spośród 51 złożonych projektów z całej Polski. Znalazł się na liście 16 zadań zakwalifikowanych do dofinansowania w ramach rządowego programu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach drogowo-kolejowych” realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Kolejne marzenie staje się faktem. Dzięki przyznanemu wsparciu zbudujemy nowe oblicze gminy Kostrzyn – mówi burmistrz Szymon Matysek. – Ta inwestycja będzie kolejnym tak ogromnym przedsięwzięciem drogowym w historii naszej gminy. Doprowadzi do powstania bezpiecznego połączenia, w tym pieszo-rowerowego, z największym sołectwem, Siekierkami. Uruchomione zostaną także nowe obszary rozwojowe – podkreśla.
W ramach inwestycji, w rejonie ul. Ignacewo, powstanie nowy wiadukt nad torami linii kolejowej Berlin–Poznań–Warszawa. Projekt zakłada również budowę czterech rond w obrębie ulic Poznańskiej/Wieniawskiego, Warszawskiej, Ignacewo, a także w Skałowie, w pobliżu schroniska dla zwierząt. Powstanie też nowa droga łącząca Kostrzyn z Siekierkami oraz nowoczesne ścieżki pieszo-rowerowe. Istniejące przejazdy kolejowe przy ul. Warzywnej, Warszawskiej oraz w Skałowie zostaną zlikwidowane. – Dzięki temu projektowi poprawimy nie tylko bezpieczeństwo, ale też komfort codziennego życia mieszkańców – mówi Tomasz Łubiński, wicestarosta poznański. – To doskonały przykład dobrej współpracy samorządów, która realnie przekłada się na rozwój całego regionu – zaznacza.
Całkowita wartość zadania to ponad 75 mln zł, z czego część środków pochodzi z budżetu państwa, a część z budżetu PKP PLK S.A. Projekt zostanie zrealizowany w formule „buduj” oraz „zaprojektuj i buduj”, a jego głównym inwestorem będzie powiat poznański przy współudziale gminy Kostrzyn. Termin realizacji to 2030 rok. Powiat poznański złożył jeszcze dwa inne wnioski, które znalazły się na liście rezerwowej. Mowa o przejazdach kolejowych w Palędziu i Buku. Projekty te automatycznie trafiły do II etapu konkursu i będą miały ponowną szansę na otrzymanie dofinansowania. Oznacza to, że wszystkie zadania zostały dobrze ocenione i zakwalifikowały się do programu.
Autor: Maja Grześkowiak