MenuMenu główne
Powiat Poznański



Relacje

Skrzynki pełne tanga

Piazzolla - Rekonstrukcje

Legendarne „Oblivion”, tango „Maria de Buenos Aires”, „Adios Nonino” napisane po śmierci ojca kompozytora czy wreszcie najbardziej znane „Libertango”, które tak pięknie wybrzmiało na finał „Frantica” Romana Polańskiego, a spopularyzowane przez posagową Grace Jones w teledysku MTV… To tylko cześć utworów, jakich miała okazję wysłuchać bardzo licznie zgromadzona publiczność w czasie niezwykłego koncertu jaki odbył się 13 stycznia 2024 w Dworze Skrzynki. “Piazzolla – Rekonstrukcje” to projekt duetu Buczkowski&Troczewski. Muzycy od wielu lat z powodzeniem funkcjonujący na jazzowej scenie, tym razem zabrali słuchaczy w fascynujący świat Astora Piazzolli – legendarnego, argentyńskiego twórcy tzw. tango nuevo.

Piazzolla zazwyczaj grywał w kwintecie, a w Dworze Skrzynki piątkę muzyków z powodzeniem zastąpiło dwóch: Jarosław Buczkowski grając na akordeonie i Dawid Troczewski na fortepianie i organach Hammonda. Po krótkim wstępie i powitaniu przez Jana Babczyszyna rozpoczęła się prawdziwa uczta dla miłośników jazzu i tanga, To był prawdziwy pokaz wirtuozerii obu muzyków. Od muzycznych wrażeń aż kipiało, a słuchacze w pełnym skupieniu wyłuskiwali znane tematy muzyczne w całej feerii akordeonowych i klawiszowych improwizacji. Mistrz Piazzolla byłby z pewnością zadowolony słysząc jak nowocześnie i inspirująco brzmią jego kompozycje.

Choć już nie do tańczenia, bardziej do słuchania – słynne tanga w interpretacji muzyków były pełne emocji. Dialogi akordeonu i fortepianu, albo organów Hammonda były niczym taniec. Jeden instrument prowadził drugi, drugi prowokował odpowiedź pierwszego… jak w tańcu na parkiecie, jak w milondze. Dlaczego rekonstrukcje? My absolutnie nie chcemy poprawiać Piazzolli – jest doskonały, ale w duszy gra nam bardziej jazzowo i stąd pomysł, aby znane i nieznane kompozycje zagrać nieco inaczej – powiedział na wstępie Jarosław Buczkowski. Z powodzeniem wcielił się także w rolę przewodnika po dorobku legendarnego argentyńskiego kompozytora.

Źródło: Instytut Skrzynki

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 15 stycznia 2024