MenuMenu główne
Powiat Poznański



W mediach o nas

Biuro rachunkowe stawia na nowoczesność (21.06.2022)

logotyp wyborcza.pl nowe

Osoby z Ukrainy pracują u nas od 2020 r., dlatego jeszcze bardziej dotyka nas sytuacja zza wschodniej granicy. Często współpracujemy z kierowcami z Ukrainy, realizując dla nich usługi księgowe. Pomagamy im zajmować się biznesem w zakresie szerszym, niż przewiduje nasza oferta – mówi Miłosz Baranowski, jeden z właścicieli biura rachunkowego TaxCoach.

W tym roku odbyła się 19. edycja konkursu Poznański Lider Przedsiębiorczości, organizowanego przez powiat poznański. Zaproszenie kierowane jest do start-upów, a także mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw z terenu Metropolii Poznań. W ten sposób samorząd chce nagradzać firmy odnoszące sukcesy na rynku. Statuetki wręczano zarówno w trudnym czasie pandemii koronawirusa, jak i teraz, gdy za naszą wschodnią granicą toczy się wojna, a przedsiębiorstwa muszą sobie radzić z trudną sytuacją gospodarczą naszego kraju. Liderem wśród małych przedsiębiorstw zostało biuro rachunkowe TaxCoach. Wyróżnienia w tej kategorii otrzymały firmy: Sempire – zajmująca się pozycjonowaniem stron internetowych, Exactus – firma finansowa oraz Post Luchtkanalen Polska – producent systemów wentylacyjnych.

Tomasz Cylka: Na gali Poznańskiego Lidera Przedsiębiorczości mówiliście, że wasza firma powstała, bo zauważyliście, że jest zapotrzebowanie na nowoczesną księgowość. Co dzisiaj trzeba przez to rozumieć?
Miłosz Baranowski: Nowoczesna księgowość nakierowana jest na ludzi i dostosowana do trendów kreujących przyszłość. Chodzi o wygodę i klarowność rozwiązań proponowanych klientom. Zmiany w prawie podatkowym i w rzeczywistości gospodarczej są tak intensywne, że tylko innowacyjne biuro rachunkowe z szerokim zapleczem informatycznym i wysokiej klasy specjalistami jest w stanie za nimi nadążyć. W naszej branży kluczem do sukcesu jest dobra komunikacja oraz umiejętność sprawnego poruszania się i analizowania przepisów podatkowych. Stale dążymy do jak największej automatyzacji procesów i sprawnego odpowiadania na potrzeby rynku.

Pandemia miała wpływ na waszą działalność? Przeszliście ten trudny czas bez szwanku?
– Pandemia wywarła ogromny wpływ na życie każdego z nas. Początkowo prowadzenie biznesu w tych warunkach było dość karkołomne, jednak szybko dostosowaliśmy się do nowych zasad. Największą zmianą okazała się praca zdalna. Przyspieszyła ona proces digitalizacji, a także pozwoliła unowocześnić system komunikacji z klientem, a także komunikacji wewnątrz firmy. Mimo oczywistej tragedii, którą przyniosła pandemia, nasza firma okazała się jej beneficjentem. Część konkurencji niestety nie podołała wyzwaniom nowego świata, a ich klienci przeszli do innych firm, w tym także do nas. Cechą doświadczonego przedsiębiorcy jest odnajdywanie w problemach okazji. My swoją wykorzystaliśmy najlepiej, jak się dało.

Konkurencja w tej branży jest z pewnością spora – wystarczy wrzucić odpowiednie hasło do wyszukiwarki internetowej. Jak w tym przypadku wygląda zdobywanie zaufania klienta?
– Rynek usług księgowych jest bardzo rozproszony, wynika to między innymi z deregulacji zawodu księgowego. Na pozycję lidera trzeba bardzo ciężko pracować. A na wizerunek największy wpływ mają ludzie pracujący w firmie. U nas kadra kierownicza dba o pracowników, a oni dbają o klientów. Obecnie bardzo dużo klientów pozyskujemy za pośrednictwem marketingu szeptanego. Dobra i sprawna obsługa to najlepszy marketing. Dodatkowo naszą wizytówką jest strona internetowa i to z niej potencjalni klienci czerpią wiedzę o biurze. Na stronie pokazujemy twarze pracowników, zdobyte certyfikaty, informujemy o działalności CSR, a także umieszczamy referencje otrzymane od zadowolonych klientów. Kluczowa jest jednak relacja z odbiorcą i to na ten element obsługi kładziemy największy nacisk.

Jak mocno cena za usługi determinuje rynek?
– Z doświadczenia wiemy, że cena nie zawsze decyduje o wyborze dostawcy usług. Klienci szukają kompleksowości, dobrze poukładanych schematów współpracy, jakości i wiedzy. Są skłonni zapłacić więcej za usługę, jeśli idzie ona w parze z ich spokojem. Przedsiębiorcy coraz częściej zdają sobie sprawę, że przy najniższych stawkach nie będą mogli liczyć na fachową obsługę, a czasem mogą być dodatkowo zmuszeni dopłacić za błędy i brak kompetencji.

Angażujecie się także w pomoc Ukraińcom. Ten wycinek waszej działalności zaczął się jeszcze przed wojną?
– Osoby z Ukrainy pracują w TaxCoach od 2020 r. Ze względu na ich obecność w firmie jeszcze bardziej dotyka nas sytuacja zza wschodniej granicy. Często współpracujemy z kierowcami z Ukrainy, realizując dla nich usługi księgowe. Nieraz zdarzało nam się pomóc im załatwić sprawy urzędowe w Polsce, tłumaczyć dokumenty i zajmować się biznesem w zakresie szerszym, niż przewiduje nasza oferta. Kiedy wybuchła wojna, na naszym profilu na Facebooku informowaliśmy ukraińskich przedsiębiorców o wsparciu, jakie oferuje nasze państwo, udostępnialiśmy zbiórki na rzecz pomocy Ukrainie, a także, wiedząc o barierach językowych, informowaliśmy o możliwości obsługi w języku ukraińskim. Zaangażowaliśmy się też w projekt studentów Uniwersytetu Ekonomicznego – honoTU. Jego celem jest stworzenie platformy dla Ukraińców przybywających do Poznania, która zapewni im wsparcie w codziennych sprawach. Mocno trzymamy kciuki za tę inicjatywę i chętnie będziemy ją wspierać w dalszych etapach.

Mocno podkreślacie, że oprócz codziennych obowiązków bardzo angażujecie się w wolontariat. Komu pomagacie?
– W ostatnim czasie kładziemy duży nacisk na działalność zrównoważoną społecznie. Uważamy, że w 2022 roku biznes powinien opierać się na celach zrównoważonego rozwoju. Oprócz oczywistych działań związanych z finansowym wspieraniem różnych organizacji, takich jak Stowarzyszenie Mali Bracia Ubogich oraz WOŚP, zainicjowaliśmy autorski projekt “TaxCoach Degree”. Inicjatywa skierowana jest do studentów piszących prace dyplomowe. Program polega na udostępnianiu studentom materiałów potrzebnych do napisania przez nich prac końcowych i wsparciu merytorycznym ze strony doświadczonych praktyków biznesu. Wierzymy, że takie działania mają sens i cały czas zbieramy pomysły na nowe inicjatywy, które będziemy mogli realizować w przyszłości.

Gazeta Wyborcza Poznań

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 23 czerwca 2022