MenuMenu główne
Powiat Poznański
Czujka czaduLogo opłat urzędowych onlineLogo opłaty urzędowe online



Dookoła powiatowego świata

W ruchu…

Mosińska Kolej Drezynowa (fot. Grażyna Grasa Nowacka)

Pociągi, motocykle, samochody, samoloty – to przede wszystkim środki transportu. Ich zadaniem jest przewożenie ludzi i towarów. Ale czy to ich jedyna rola? Przecież już przedszkolaki fascynują się ciuchciami i koparkami, a z tej pasji często już się nie wyrasta… Sprawdźmy, jakie niezwykłe pojazdy i obiekty z nimi związane można zobaczyć w okolicy Poznania.

Kolej na kolej
„Pociąg już się w Golęczewie zatrzymuje…”. Tak brzmią pierwsze słowa gry turystycznej – questu, której trasa rozpoczyna się na tamtejszej stacji kolejowej. Gra pozwala poznać niezwykłą historię wzorcowej wsi. Z początku XX wieku pochodzą też budynki dworców kolejowych na Szlaku Letniska Puszczykowo, które powstały, gdy miejscowość przyciągała tysiące spragnionych wypoczynku poznaniaków. Obecnie budynek stacji Puszczykówko nadal służy podróżnym, a ich uwagę przyciąga oryginalny, zabytkowy zegar dworcowy. W Puszczykowie z kolei „stoi na stacji” Lokomotywa – restauracja w budynku dawnego dworca, a po drugie stronie torów zachował się poniemiecki bunkier przeciwodłamkowy.

Mosińska Kolej Drezynowa (fot. Grażyna Grasa Nowacka)Mosińska Kolej Drezynowa (fot. Grażyna Grasa Nowacka)

Stacje w Puszczykowie i w Osowej Górze  posłużyły jako inspiracja dla filmu i książki „Tarapaty 2”, co pokazują specjalne ścieżki zwiedzania dostępne w aplikacjach turystycznych Puszczykowa i Mosiny. Dawniej linią do Osowej Góry dojeżdżali letnicy, którzy zmierzali nad Jezioro Góreckie. Dziś po tej trasie kursuje Mosińska Kolej Drezynowa, proponując wyprawę na pokładzie drezyny rowerowej lub ręcznej kiwajki do serca Wielkopolskiego Parku Narodowego.

Dla miłośników kolei obowiązkowym punktem odwiedzin powinna być Makieta Borówiec. Na powierzchni ponad 250 m2 powstał tam miniaturowy świat, w którym kilkadziesiąt składów kolejowych porusza się wśród pięknie przedstawionych krajobrazów współczesnej Europy. Pociągi kursują po powierzchni, pod ziemią i na estakadach, a nad nimi latają miniaturowe samoloty. Dodatkowych wrażeń dostarcza tryb nocny, kiedy na suficie zapalają się gwiazdy, a budynki, pociągi i inne pojazdy rozbłyskają tysiącem świateł. Na ekspozycji ukryto wiele smaczków – od postaci Świętego Mikołaja po złoty pociąg. Przy okazji wizyty w Borówcu warto zobaczyć instalację „Pamięć drewna” na rynku w Kórniku, której częścią są… podkłady kolejowe. Poszukiwacze kolejowych smaczków z pewnością docenią też mural w Buku, na którym przedstawiono scenę rozbrojenia niemieckiego pociągu na tamtejszym dworcu kolejowym w przededniu wybuchu powstania wielkopolskiego.

Makieta Borówiec 13 (fot. Piotr Basiński)Makieta Borówiec (fot. Piotr Basiński)

Na prawo most, na lewo most
Kolejowy akcent zawiera też mural na obornickich Łazienkach. Sylwetka pociągu ciągniętego przez parowóz przypomina o nieczynnej linii kolejowej Oborniki – Stobnica – Wronki. Dziś tory do Stobnicy zastąpiła popularna droga rowerowa. Przy trasie nadal stoją budynki czterech dawnych dworców, a na jej końcu – żelazny most kolejowy. Ta unikatowa wspornikowa konstrukcja systemu Gerbera zasłynęła kilka lat temu, gdy rozważano jej zniszczenie na potrzeby filmu “Mission: Impossible”. Na szczęście pomysł upadł. Nieco inaczej potoczyły się losy mostu drogowo-kolejowego nad starym korytem Warty w Luboniu. Most prowadził do fabryki chemicznej Milchów, zaprojektowanej przez słynnego Hansa Poelziga. W 1907 roku nie znano jeszcze technologii spawania, więc konstrukcja była łączona nitami. Dziś przeprawę zastąpiono nową, obok której pozostawiono jedno z pięciu oryginalnych przęseł. Zarówno dawny most i fabryka, do którego prowadził, jak i miejscowy budynek dworca kolejowego znalazły się na trasie Lubońskiego Szlaku Architektury Przemysłowej.

Na szosie i w przestworzach
Fani polskiej (i nie tylko!) motoryzacji koniecznie powinni odwiedzić Muzeum Sztuki Inżynierskiej w Fiałkowie. Kolekcja Zbigniewa Koprasa obejmuje kilkaset(!) samochodów i motocykli z całego świata, w tym polskie junaki, osy i rzadki, sprawny egzemplarz mikrusa. Eksponaty mają najróżniejsze rozmiary – od znaków drogowych przez syrenkę z autografem Bohdana Łazuki po zabytkowy neon z nieistniejącego już biurowca Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Poznaniu. Kilka ciekawych pojazdów (m.in. Bojowy Wóz Piechoty, transporter opancerzony SKOT) uatrakcyjnia pobyt w parku przy Pałacu Biedrusko. Powtarzającym się elementem kolekcji z Biedruska i Fiałkowa są egzemplarze samolotu AN-2. Obok popularnego Antka niedaleko Poznania można jeszcze obejrzeć samoloty z czasów II wojny światowej: Dakotę DC3 w Airport Biernat w Gądkach oraz replikę myśliwca Hawker Hurricane, która przyciąga gości Muzeum Arkadego Fiedlera na ekspozycję poświęconą lotnikom słynnego Dywizjonu 303.

Autor: Piotr Basiński

Kolekcja zabytkowych motocykli Zbigniewa Koprasa w Fiałkowie (fot. Adam Mendrala)Kolekcja zabytkowych motocykli Zbigniewa Koprasa w Fiałkowie (fot. Adam Mendrala)

Jest to kolejny tekst publikowany pod nazwą “Turystyczne PLOTki”, w ramach którego co miesiąc przybliżamy ofertę turystyczną gmin wokół Poznania. Kolejne teksty zaplanowano nie tylko na naszej stronie (wszystkie odcinki dostępne TUTAJ) oraz w “Prasowej17”, ale także na łamach informatorów samorządowych gmin członkowskich Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej, na stronach internetowych gmin powiatu poznańskiego i portalu turystycznym www.poznan.travel

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 23 września 2022