Edukacja
Matematyka też jest ciekawa
Niewielu z nas powie, że w szkole lubiło matematykę. Często lekcje z tego przedmiotu wspominamy przez pryzmat białych kartek zeszytu zapisanych rządkami skomplikowanych wzorów albo geometrycznych wykresów, czy też skrzypiącej po zielonkawej tablicy kredzie, którą nauczyciel zamaszyście kreślił dziwne znaki i figury. Nieliczni z nas radośnie czekali pod klasą na kolejna lekcję “matmy”…
Ale matematyka może być przecież ciekawa! Zapraszamy na mini fotoreportaż z lekcji matematyki, a właściwie jej działu jakim jest geometria, w Ośrodku dla Dzieci Niewidomych w Owińskach. W klasie, którą widać na zdjęciach uczą się zarówno dzieci niewidome jak i z różnego rodzaju resztkami i wadami wzroku. Oczywiście, najważniejszy jest w takiej klasie nauczyciel – matematyk, ale nie byłoby efektów nauczania, gdyby nie różnorodne pomoce dydaktyczne, dzięki którym – dotykiem lub resztkami wzroku – łatwiej dzieciom zrozumieć trudne geometryczne wykresy, czy skomplikowane relacje przestrzenne.
Są to pecjalne reliefowe rysownice, linijki z brajlowskimi opisami, papier na którym można rysować w sposób wypukły, tablice do przedstawiania precyzyjnych rysunków geometrycznych i wykresów, powiększalniki elektroniczne, lupy cyfrowe, programy powiększające i specjalne kontrastowe monitory… Dużo ciekawsze są lekcje z takimi narzędziami, prawda? Wiemy jak bardzo są użyteczne i chwalimy się nimi. Na takim samym sprzęcie i przy pomocy takich samych urządzeń uczą się dzieci w wielu rozwiniętych krajach Europy.
Kiedy skończą się epidemiczne obostrzenia zapraszamy pedagogów ze zwykłych szkół. Wiecie, że większość naszych dziwnych urządzeń może być niesłychanie przydatna w pracy z Waszymi dziećmi?
Autor: Ania Poturalska, Marek Jakubowski