MenuMenu główne
Powiat Poznański



Relacje

Meteorologowie z Mosiny

Obserwacja zjawisk meteorologicznych, monitorowanie parametrów pogody to codzienne zadania uczniów Zespołu Szkół w Mosinie. Od początku października działa tam ogródek meteorologiczny gdzie młodzież, pod czujnym okiem nauczyciela geografii nabywa umiejętności synoptyczne. Uczniowie klas, w których prowadzone są zajęcia z geografii w zakresie rozszerzonym, każdego dnia sprawdzają aktualną oraz minimalną i maksymalną odnotowaną w ciągu ostatniej doby temperaturę powietrza, temperaturę gruntu, ciśnienie atmosferyczne, wilgotność powietrza, wielkość opadów lub grubość pokrywy śnieżnej, kierunek i prędkość wiatru, a także wielkość i rodzaj zachmurzenia.

– Dzięki aparaturze, którą dysponujemy, mamy niepowtarzalną okazję doświadczyć zjawisk i procesów zachodzących w atmosferze na własnej skórze takich jak np. wymiana ciepła w atmosferze, przemiany fazowe wody, kondensacja pary wodnej czy inwersja termiczna – podkreśla Krzysztof Wiązek, nauczyciel geografii i pomysłodawca ogródka meteorologicznego. – Lekcje przeprowadzane poza salą lekcyjną pobudzają zainteresowanie omawianymi zagadnieniami, szczególnie wówczas, gdy nauczyciel ma do dyspozycji rzeczywiste urządzenia a teoria łączy się z codzienną praktyką – dodaje. Ogródek meteorologiczny, dzięki codziennym odczytom parametrów pogodowych, służy także do prowadzenia badań nad klimatem, a z czasem pozwoli monitorować zmiany w nim zachodzące.

– Aparatura pomiarowa, którą mają do dyspozycji uczniowie, spełnia wymagania stawiane przez Światową Organizację Meteorologiczną (WMO) – podkreśla Paweł Zawieja, dyrektor Zespołu Szkół im. Wodziczki w Mosinie. – Ogródek meteorologiczny powstał dzięki środkom finansowym budżetu szkoły – dodaje. Efekty pracy uczniów publikowane są codziennie na stronie internetowej szkoły (www.zsmosina.powiat.poznan.pl). Tam, co godzinę, umieszczane są dane na temat podstawowych parametrów pogodowych w Mosinie. Publikowane są bieżące wskazania termometrów i barometru oraz wskazania wiatrowskazu i deszczomierza.

Analizować można także miesięczne zestawienia danych pogodowych dotyczących temperatury, ciśnienia atmosferycznego oraz opadów i wilgotności powietrza. Stacja pogodowa wykorzystywana jest przez szkołę nie tylko na potrzeby meteorologii i klimatologii. Pozyskane dane przydają się również, jako dane wyjściowe, do opracowań statystycznych na matematyce czy informatyce.

Autor: Ziemowit Maląg

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 16 lutego 2018