W mediach o nas
Pięć lat Poznańskiej Kolei Metropolitalnej (12.09.2023)
Poznańska Kolej Metropolitalna wystartowała pięć lat temu i od tego czasu służy codziennym podróżom mieszkańców Wielkopolski, łącząc różne miejscowości. Sukces oznacza też rozwój, dzięki czemu możliwe jest uruchamianie kolejny połączeń i kursów, o czym świadczy podpisane najnowsze porozumienie.
Poznańska Kolej Metropolitalna działa dzięki współpracy 48 samorządów, w tym 36 gmin, 9 powiatów, Województwo Wielkopolskie, Miasto Poznań i Powiat Poznański.
Regularne, regionalne połączenia umożliwiają szybkie podróże pomiędzy miejscowościami, zapewniając codzienne dojazdy mieszkańców np. do pracy czy szkoły. Pierwsze połączenia uruchomione w 2018 roku obejmowały trasy z Poznania do Nowego Tomyśla, Jarocina, Grodziska Wielkopolskiego i Wągrowca, a kilka miesięcy później także do Swarzędza. Po roku nitki wydłużono do Kostrzyna, a w 2020 roku do Wrześni, dodając wówczas także połączenia do Rogoźna i Gniezna. W roku 2022 ze współfinansowania wycofał się powiat jarociński i dlatego teraz ta linia kończy się w Środzie Wielkopolskiej. Pociągi PKM pojawiły się z kolei na trasie do Kościana, a od stycznia obecnego roku PKMką można dojechać także do Wronek.
Na całym obszarze funkcjonowania PKM istnieje niemal 100 stacji i przystanków. Obecnie to 193 pary pociągów, jednak na podstawie porozumienia podpisanego 11 września, od stycznia 2024 roku będzie to już 219 par dziennie. Nowe połączenia obejmą centralną Wielkopolskę na krótkich dystansach. „Najbardziej zadowoleni ze zmian będą mieszkańcy korzystający z linii Poznań-Opalenica-Nowy Tomyśl, ale podpisane 11 września porozumienie oznacza też dodatkowe kursy PKM między Poznaniem a Grodziskiem Wlkp., Kościanem, Pobiedziskami, Rogoźnem, Szamotułami, Środą Wlkp. i Wrześnią.” – wyjaśnia Urząd Miasta Poznania
Między Poznaniem a Nowym Tomyślem, gdzie obecnie funkcjonuje 18 par połączeń, od stycznia przyszłego roku będzie to już 25 par, natomiast dwa kolejne składy dołączą do trasy Poznań – Opalenica. Trzy nowe kursy będą kończyć jazdę w Kostrzynie, a do Wrześni będzie jeździć jeszcze jedna para pociągów. Także jedno więcej zyska Środa Wielkopolska, Rogoźno i Kościan. Dwa połączenia będą więcej na trasie do Grodziska Wielkopolskiego, a także do Czempinia, a trzy do Obornik. Do dotychczasowych składów kursujących między Poznaniem a Gnieznem dodane zostaną trzy na odcinku do Pobiedzisk, a PKM4 do Wronek będzie miała bogatszy rozkład na odcinku Poznań-Szamotuły.
codziennypoznan.pl