MenuMenu główne
Powiat Poznański
Logo zbiórki dla powodzianNapis opłaty urzędowe on lineLink do youtube



Edukacja

Drugi etap konkursu

21 marca do trzech swarzędzkich szkół przyjechało 650 zwycięzców etapu szkolnego konkursu „Złota Żaba” i „Złota Żabka”, aby wziąć udział w drugim, rozstrzygającym etapie. Stawką był prestiż wygranej w konkursie, do którego w edycji 2014/2015 stanęło w wielkopolskich oraz lubuskich szkołach  podstawowych i gimnazjach  aż 11 675 uczniów.

Każdy mógł wystartować w konkursie z języka polskiego i literatury lub z matematyki. Zamiarem organizatorów jest nagradzanie uczniów, którzy łączą bujną wyobraźnię z umiejętnością szukania niebanalnych rozwiązań. Jak zawsze –  organizatorzy postawili przed nimi ciekawe zadania, wymagające pomysłowości, inwencji i odwagi w myśleniu.

Konkursy „Złota Żaba” i „Złota Żabka” nie mają być kolejną próbą zewnętrznego sprawdzianu czy egzaminu. Kto zajrzy do zadań konkursowych, przekona się, że łączą one walory edukacyjne z cechami znakomitej zabawy i rozrywki intelektualnej.

Zacznijmy od zadań dla szkoły podstawowej („Złota Żabka”). Młodzi matematycy zajmowali się w tym roku oglądalnością programów telewizyjnych, wyjściem z labiryntu, głowili się też nad takim oto zadaniem:

Po wielu tygodniach negocjacji dwie grupy żab ustaliły, ile much jest warte ile komarów. Grupa żab trawnych (Rana temporaria) za sześć funtów i trzy uncje suszonych much otrzymuje pięć funtów i osiem uncji suszonych komarów od grupy żab moczarowych (Rana arvalis). Ile funtów suszonych much dostaną żaby moczarowe, jeśli wymienią one na suszone muchy pięćdziesiąt osiem i pół funta swoich suszonych komarów? (1 funt = 16 uncji = 0,453 592 37 kg).

Złota Żabka z języka polskiego zadała między innymi pytania: co powiedziałyby sprzęty domowe, gdyby umiały mówić? Jaki bohater mitologiczny ubrany był w skórę upolowanego przez siebie lwa? Jaka litera jest w maju, ale nie ma jej w marcu?

Złota Żaba miała dla uczestników konkursu poważniejsze wyzwania: anagramowanie (spróbujmy np. przestawić litery w wyrazie ”warkocze”, aby otrzymać nazwę psiej rasy), odgadywanie wyrazów na podstawie trzech środkowych liter (np. -JFU-), a nawet… układanie wierszyków cechujących się czarnym humorem.

Utalentowani matematycy odpowiadali na pytania związane z kalendarzem Majów, długością wstążki do obwiązania prezentu oraz rozwiązywali takie  na przykład  zadanie:

Bogacz ma 1 000 000 złotych, a biedak posiada zaledwie złotówkę. Bogacz dał biedakowi tysiąc złotych. O ile procent wzbogacił się biedak, a o ile procent zubożał bogacz?

Autorami zadań byli nauczyciele społecznych szkół prowadzonych w Swarzędzu przez organizatora Konkursu – Fundację Edukacji Społecznej „EKOS” oraz współpracujący z nimi nauczyciele akademiccy. Wszystkie tegoroczne zadania są już opublikowane na stronie: www.ekos.edu.pl/konkurs

Wyniki dwudziestej drugiej  edycji „Złotej Żaby” (konkurs dla gimnazjalistów) i piętnastej edycji „Złotej Żabki” (dla uczniów szkół podstawowych) zostaną ogłoszone 18 kwietnia 2015 r. Zwycięzcy będą zaproszeni do Swarzędza na uroczystą galę. Będą flesze fotoaparatów, kamery i brawa, satysfakcja i radość z odniesionego zwycięstwa. Jak zawsze – laureatów czeka też specjalna artystyczna niespodzianka. Uhonorowanych zostanie ponad 90 osób – 80 uczniów oraz ci nauczyciele, których uczniowie odnieśli największy sukces.

Nagrody to statuetki złotej żaby, pomoce naukowe, sprzęt elektroniczny, gry edukacyjne, książki. Udział w konkursach jest darmowy dla uczniów i szkół. Patronat nad konkursem w dziedzinie języka polskiego i literatury sprawuje Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w  Poznaniu, a w dziedzinie matematyki – Katedra Matematyki Stosowanej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 23 marca 2015