Edukacja
Drugi etap konkursu
21 marca do trzech swarzędzkich szkół przyjechało 650 zwycięzców etapu szkolnego konkursu „Złota Żaba” i „Złota Żabka”, aby wziąć udział w drugim, rozstrzygającym etapie. Stawką był prestiż wygranej w konkursie, do którego w edycji 2014/2015 stanęło w wielkopolskich oraz lubuskich szkołach podstawowych i gimnazjach aż 11 675 uczniów.
Każdy mógł wystartować w konkursie z języka polskiego i literatury lub z matematyki. Zamiarem organizatorów jest nagradzanie uczniów, którzy łączą bujną wyobraźnię z umiejętnością szukania niebanalnych rozwiązań. Jak zawsze – organizatorzy postawili przed nimi ciekawe zadania, wymagające pomysłowości, inwencji i odwagi w myśleniu.
Konkursy „Złota Żaba” i „Złota Żabka” nie mają być kolejną próbą zewnętrznego sprawdzianu czy egzaminu. Kto zajrzy do zadań konkursowych, przekona się, że łączą one walory edukacyjne z cechami znakomitej zabawy i rozrywki intelektualnej.
Zacznijmy od zadań dla szkoły podstawowej („Złota Żabka”). Młodzi matematycy zajmowali się w tym roku oglądalnością programów telewizyjnych, wyjściem z labiryntu, głowili się też nad takim oto zadaniem:
Po wielu tygodniach negocjacji dwie grupy żab ustaliły, ile much jest warte ile komarów. Grupa żab trawnych (Rana temporaria) za sześć funtów i trzy uncje suszonych much otrzymuje pięć funtów i osiem uncji suszonych komarów od grupy żab moczarowych (Rana arvalis). Ile funtów suszonych much dostaną żaby moczarowe, jeśli wymienią one na suszone muchy pięćdziesiąt osiem i pół funta swoich suszonych komarów? (1 funt = 16 uncji = 0,453 592 37 kg).
Złota Żabka z języka polskiego zadała między innymi pytania: co powiedziałyby sprzęty domowe, gdyby umiały mówić? Jaki bohater mitologiczny ubrany był w skórę upolowanego przez siebie lwa? Jaka litera jest w maju, ale nie ma jej w marcu?
Złota Żaba miała dla uczestników konkursu poważniejsze wyzwania: anagramowanie (spróbujmy np. przestawić litery w wyrazie ”warkocze”, aby otrzymać nazwę psiej rasy), odgadywanie wyrazów na podstawie trzech środkowych liter (np. -JFU-), a nawet… układanie wierszyków cechujących się czarnym humorem.
Utalentowani matematycy odpowiadali na pytania związane z kalendarzem Majów, długością wstążki do obwiązania prezentu oraz rozwiązywali takie na przykład zadanie:
Bogacz ma 1 000 000 złotych, a biedak posiada zaledwie złotówkę. Bogacz dał biedakowi tysiąc złotych. O ile procent wzbogacił się biedak, a o ile procent zubożał bogacz?
Autorami zadań byli nauczyciele społecznych szkół prowadzonych w Swarzędzu przez organizatora Konkursu – Fundację Edukacji Społecznej „EKOS” oraz współpracujący z nimi nauczyciele akademiccy. Wszystkie tegoroczne zadania są już opublikowane na stronie: www.ekos.edu.pl/konkurs
Wyniki dwudziestej drugiej edycji „Złotej Żaby” (konkurs dla gimnazjalistów) i piętnastej edycji „Złotej Żabki” (dla uczniów szkół podstawowych) zostaną ogłoszone 18 kwietnia 2015 r. Zwycięzcy będą zaproszeni do Swarzędza na uroczystą galę. Będą flesze fotoaparatów, kamery i brawa, satysfakcja i radość z odniesionego zwycięstwa. Jak zawsze – laureatów czeka też specjalna artystyczna niespodzianka. Uhonorowanych zostanie ponad 90 osób – 80 uczniów oraz ci nauczyciele, których uczniowie odnieśli największy sukces.
Nagrody to statuetki złotej żaby, pomoce naukowe, sprzęt elektroniczny, gry edukacyjne, książki. Udział w konkursach jest darmowy dla uczniów i szkół. Patronat nad konkursem w dziedzinie języka polskiego i literatury sprawuje Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, a w dziedzinie matematyki – Katedra Matematyki Stosowanej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.