MenuMenu główne
Powiat Poznański
Czujka tlenku węglaLogo opłat urzędowych onlineLogo opłaty urzędowe online



W mediach o nas

Darmowa promocja dla firm (19.03.2023)

logotyp wyborcza.pl nowe

Wielkopolscy przedsiębiorcy pokonali pandemię, teraz mierzą się z bijącą rekordy inflacją. Trudne czasy są idealne na to, żeby docenić i wypromować tych, którzy mimo kryzysu walczą na rynku i się nie poddają. Już po raz 20. wybierzemy Poznańskich Liderów Przedsiębiorczości.

Za nami trudny, trzeci już z kolei, rok dla przedsiębiorców. Lata 2020 i 2021 stały pod znakiem pandemii koronawirusa. Lockdowny wstrzymały rozwój wielu firm na całym świecie. Nie inaczej było w Wielkopolsce. Ale nawet wtedy starostwo powiatowe nie rezygnowało z konkursu Poznański Lider Przedsiębiorczości, w którym wyróżnia prężnie działające start-upy, mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. W zeszłym roku firmy musiały zmierzyć się z rosnącą w ekspresowym tempie inflacją. I znów aktywnych przedsiębiorców wyróżniono.

W 20-letniej historii konkursu wśród dotychczasowych laureatów są takie marki, jak np. spółka Neptis, gdzie powstał słynny Yanosik – bezpłatna aplikacja dla kierowców. Albo Notinote, która zajmuje się m.in. aplikacjami pomagającymi znaleźć rzeczy zagubione. Statuetkę zgarnął również jeden z największych producentów sushi w Polsce – Sushi Factory oraz pomysłodawca bezprzewodowego stetoskopu – firma StethoMe.

Przez wiele lat konkurs organizowali wspólnie miasto Poznań i powiat poznański. Ale od kilku edycji odbywa się głównie dzięki zaangażowaniu władz powiatu. W kryzysowym 2022 r. za najlepsze mikroprzedsiębiorstwo uznano Pracownię Ferment Kolektiv Radosław Tomasik, która na co dzień organizuje kina plenerowe. Trafiają one m.in. do małych wiejskich szkół. W czasie pandemii uruchomili też kina samochodowe.

– Każdy ma jakąś historię filmową, która jest inspiracją. A że najlepsza edukacja to taka, która trwa przez całe życie, to my chcieliśmy ludziom w różnym wieku pokazywać filmy, które właśnie zmieniają życie – mówił Radosław Tomasik, jeden z trzech udziałowców tego mikroprzedsiębiorstwa. Jego sposób na poradzenie sobie z kryzysem gospodarczym? – Ludzie są najważniejsi. Zadbaj o nich, a oni zadbają o twoich klientów – wskazywał.

Liderem wśród małych przedsiębiorstw zostało TaxCoach – biuro rachunkowe, które jest m.in. partnerem w projekcie honoTu dla Ukrainy i mocno wspiera uchodźców. – Naszą firmę otwieraliśmy w 2017 roku. Pomysł na biznes wziął się z tego, że widzieliśmy, z jakimi problemami borykają się przedsiębiorcy. Chcieliśmy, by ich sprawy księgowe mogły być lepiej prowadzone – mówił Miłosz Baranowski, jeden z właścicieli biura. Najlepsza w kategorii średni przedsiębiorca okazała się firma Steelpress – producent części i akcesoriów do przyczep, która na rynku działa już od ponad 55 lat. Dzisiaj to właśnie tutaj na drukarkach 3D powstają prototypy produktów. Co ciekawe, na terenie zakładu działa oczyszczalnia ścieków.

Dzięki niej w znaczny sposób redukowane jest zużycie wody. Ta firma również musiała zareagować na wojnę za naszą wschodnią granicą. – Ponad 80 proc. naszych produktów jest eksportowanych do 36 krajów świata. Współpracowaliśmy także z rosyjskimi klientami, jednak ze względu na aktualną sytuację wojenną zaprzestaliśmy dostarczania naszych produktów do Rosji. Jesteśmy w pełni solidarni z Ukrainą – tłumaczył Krzysztof Smoliński, prezes firmy Steelpress.

W 2023 r. firmy wciąż muszą radzić sobie z galopującą inflacją, niektóre z nich mogły mieć problemy finansowe. Inne odwrotnie – wykorzystały ten moment na znalezienie swojego miejsca na rynku i odniosły sukces. Na pewno wiele zależy od branży, w której prowadzą działalność. Wciąż trwa wojna w Ukrainie, która cały czas odbija się na prowadzeniu działalności gospodarczej. Dlatego w tych trudnych czasach działania marketingowo-promocyjne są bardzo potrzebne. Konkurs o tytuł Poznańskiego Lidera Przedsiębiorczości, który rusza już po raz 20., stanowi doskonałą okazję do promocji i rozwoju firmy.

– Bardzo się cieszę, że właśnie inaugurujemy tę jubileuszową edycję. Minione 20 lat świadczy o sile tego przedsięwzięcia, ale przede wszystkim o sile lokalnych firm. To one nieustannie chcą startować i poddawać się ocenie. Ten konkurs potwierdza siłę gospodarki w regionie, a także świadczy o tym, że cieszy się dużym prestiżem i ma swoją mocną pozycję w lokalnym środowisku przedsiębiorców – mówi Jan Grabkowski, starosta poznański. I dodaje: – Konkurs organizujemy po to, by wyróżnić i promować najlepsze firmy w regionie – w tym te, które dopiero zaczynają. Mam tutaj na myśli start-upy. Te nagrodzone mogą stanowić wzór do naśladowania i zachętę dla innych – nie ma wątpliwości starosta.

Do udziału w konkursie zachęca średnie, małe, mikroprzedsiębiorstwa i start-upy z terenu Metropolii Poznań. Chodzi o sam Poznań i okalający go powiat, a także Śrem, Skoki, Szamotuły i Oborniki. Co zyskują firmy poprzez udział w konkursie? Przede wszystkim prestiżowy tytuł Poznańskiego Lidera Przedsiębiorczości, którym mogą się posługiwać przez trzy lata. To duży atut, zwłaszcza w tych dziedzinach gospodarki, gdzie konkurencja jest spora. Do tego dochodzi bezpłatna promocja. – Firmy, które nagradzaliśmy w poprzednich edycjach, również tych pierwszych, dalej działają i to z dużym powodzeniem. W tym gronie są np. Modertrans Poznań – producent tramwajów czy Novol – działający w powiecie producent lakierów samochodowych – przypomina Grabkowski.

Liderzy otrzymają liczne nagrody dodatkowe, m.in. stoisko targowe ufundowane przez MTP, studia na Uniwersytecie Ekonomicznym i Politechnice Poznańskiej. – Poznański Bank Spółdzielczy planuje nagrodę rzeczową, ale niech to będzie niespodzianką – mówi starosta.
Co ważne, udział w konkursie jest bezpłatny. – Znam tylko dwa takie konkursy, gdzie po zgłoszeniu nie trzeba robić przelewu. Pierwszy to Złote Medale Międzynarodowych Targów Poznańskich, a drugi to właśnie Poznański Lider Przedsiębiorczości. To świadczy o jakości. Ta nagroda dla przedsiębiorców naprawdę jest darmowa – mówił Roman Błaszak, prezes firmy Maro, laureat w kategorii średni przedsiębiorca w pandemicznym roku 2020. Niech to będzie zatem zachętą do tegorocznej edycji.

Organizatorzy na zgłoszenia czekają do 14 kwietnia. Można je wysłać elektronicznie lub pocztą tradycyjną do Starostwa Powiatowego w Poznaniu. Więcej informacji i formularze zgłoszeniowe na portalu firm powiatu poznańskiego: www.pfpp.com.pl.

Gazeta Wyborcza Poznań

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 20 marca 2023