MenuMenu główne
Powiat Poznański
Czujka tlenku węglaLogo opłat urzędowych onlineLogo opłaty urzędowe online



Relacje

Jak kupować przez internet?

Logo akcji kupowania przez internet

Zbliżające się święta skłaniają do częstych zakupów, które coraz częściej robimy przez internet. Warto zatem wiedzieć, czy i przede wszystkim jak możemy odstąpić od umowy, gdy towar nie spełnia naszych oczekiwań. O to, co powinniśmy wiedzieć o kupowaniu na odległość, aby uniknąć sporów z przedsiębiorcą, zapytaliśmy Marka Radwańskiego, Powiatowego Rzecznika Konsumentów.

Przedstawmy na początku Czytelnikom, czym zajmuje się Powiatowy Rzecznik Konsumentów?
Moim podstawowym zadaniem jest ochrona praw i interesów konsumentów. Przede wszystkim poprzez poradnictwo. W przypadku, gdy konsument potrzebuje wiedzy na określony temat, wówczas może się do mnie zwrócić i otrzyma odpowiednie informacje prawne. Zostanie także zapoznany z obowiązującymi przepisami. Mogę również występować w imieniu konsumenta do przedsiębiorcy i próbować załagodzić zaistniały spór. Jeśli tak się nie stanie, pomagam napisać pozew i wskazuję inny urząd, który może dalej pokierować sprawą. Mam również możliwość samemu wystąpić do sądu na rzecz klienta, a także przystąpić do już toczącego się postępowania czy też przedstawić swoje stanowisko.

Czy robiąc zakupy przez internet, możemy bez podania przyczyny odstąpić od umowy i zwrócić towar?
Konsument nie musi podawać żadnej przyczyny odstąpienia od umowy. Przysługuje mu tak zwany czas na zastanowienie. Może zastanowić się, czy rzeczywiście dany towar jest mu potrzebny. To ma swoje uzasadnienie w tym, iż kupując na odległość, nie ma możliwości obejrzenia towaru.

fot. Pixabay.com

Zatem odebraliśmy towar, ale nie spełnia on naszych oczekiwań i chcielibyśmy go zwrócić. Co należy zrobić?
W tym przypadku musimy zachować termin czternastu dni kalendarzowych od otrzymania towaru. To czas, w którym możemy się zastanowić i ewentualnie złożyć oświadczenie woli odstąpienia od umowy. Takie oświadczenie może być na piśmie lub w formie, którą wskazuje przedsiębiorca, np. mailowo, czy też przy wykorzystaniu strony internetowej, formularza lub na przykład konta klienta.

A jeżeli towar, który otrzymaliśmy, jest uszkodzony?
To zawsze jest problematyczna kwestia, ponieważ trudno jest ustalić, kiedy to uszkodzenie nastąpiło. Ta odpowiedzialność często jest przerzucana pomiędzy przedsiębiorcą a firmą transportową, która towar dostarcza. Zawsze jednak można spróbować złożyć reklamację.

Kiedy jeszcze może pojawić się spór pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą?
Kiedy zwrócony towar został użyty w sposób przekraczający „zwykłe użycie”. Konsument powinien wtedy liczyć się z koniecznością zapłaty odszkodowania sprzedawcy, ponieważ sprzedawca może stwierdzić, iż danego towaru już nie sprzeda.

Zawsze możemy odstąpić od umowy?
Są wyjątki. Ustawa wymienia ich trzynaście. Na przykład, nie możemy tego zrobić, jeżeli zamawiamy coś, co zostało wykonane lub zmienione tylko dla nas, czyli rzecz wyprodukowaną według specyfikacji konsumenta, służącą zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb. Takim przykładem może być wyprodukowanie szafek na wymiar lub dokonanie zmiany w produkcie, wykonane na potrzeby konsumenta.

Swoją funkcję pełni Pan już blisko dwadzieścia lat. Jak zmieniał się charakter Pana pracy?
Jeżeli są pytania to najczęściej o to, czy i kiedy można odstąpić od umowy. I to się nie zmienia. W ostatnich latach coraz częściej pomagam jednak m.in. w sporach z dealerami samochodów czy też deweloperami. Przybyło też spraw związanych z instrumentami finansowymi. Konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich praw. I to cieszy, ponieważ ważnym elementem mojej pracy jest również edukacja. Staram się informować i uczyć. Stąd też zaangażowanie w kierowaną do młodzieży Wielkopolską Olimpiadę Wiedzy Konsumenckiej. Podczas wydarzeń edukacyjnych tłumaczę również osobom starszym, jak powinny się zachować w różnych sytuacjach, tak aby nie były „łakomym kąskiem” dla różnych firm.

Jak można do Pana dotrzeć?
Najprościej przez… internet, gdzie można znaleźć numer telefonu, adres i wszystkie potrzebne informacje. Jest też infolinia konsumencka. Namiary na nas można uzyskać choćby w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Rozmawiała Anna Jaworska

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 15 grudnia 2018