Zapowiedzi Wydarzenia Relacje
Jazz contra Bach
Na sierpniowe Lusowskie Spotkanie Muzyczne w niedzielę, 6 sierpnia, o godzinie 13 zaprasza słuchaczy kwartet Jarka Kostki z zaskakującym projektem muzycznym „Jazz contra Bach”.
Jarek Kostka – niekonwencjonalny, wszechstronny pianista jazzowy, aranżer, organista, kompozytor i nauczyciel. Ukończył Akademię Muzyczną w Poznaniu w klasie teorii muzyki. Wykładowca improwizacji muzycznej w Szkole Muzycznej II stopnia w Poznaniu oraz nauczyciel kompozycji. Autor muzyki do spektakli teatralnych, między innymi „Kuku na Muniu, czyli przeprosiny śmierci” dla Teatru Dramatycznego im. Fredry w Gnieźnie. Kompozytor i aranżer muzyki chóralnej dla Affabre Concinui, Chóru Kameralnego Collegium Cantorum, Chóru Kameralnego Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu.
Twórca i kierownik artystyczny zespołów After Four, Con Alma i Combo Latino. Pomysłodawca i aranżer projektów muzycznych, takich jak: św. Hildegarda do poznania, Nordic Jazz Project, Chopin Profanum, Komeda Intensive Silence, Flamenco Meets Jazz, Sekwencje. Aranżer i kierownik artystyczny big-bandu na Festiwalu Piosenki Dla Dzieci i Młodzieży.
Współpracował z wieloma znanymi artystami takimi jak: The Platters, Joe Wiliams, Urszula Dudziak, Michał Urbaniak, Hanna Banaszak, Grażyna Łobaszewska, Piotr Schultz, Ewa Uryga. Występował również dla prezydenta USA.
Wydana w 2016 roku płyta „Jazz contra Bach” to zapis niezwykłego odkrycia artystycznego Jarka Kostki: – Jako pianista jazzowy, a równocześnie organista grający muzykę baroku odkryłem, że Bach jest jazzem – nie trzeba wiele zmieniać – jego muzyka swinguje! Na krążku znalazły się „swingujące” aranżacje utworów: „Jesu bleibet meine Freude” z kantaty 147, „Wachet auf” z kantaty 140, Bourée e–moll z suity lutniowej, Preludium i Fuga c-moll z I tomu „Das Wohltemperiete Klavier” oraz słynna organowa Toccata i Fuga d – moll.
Jarkowi Kostce (fortepian) w projekcie towarzyszą: Jan Adamczewski (saksofon), Waldemar Franczyk (perkusja) oraz Piotr „Max” Wiśniewski (kontrabas).
Jan Adamczewski – wszechstronny młody saksofonista. Swobodnie czuje się w repertuarze zarówno jazzowym, jak i rozrywkowym. Najczęściej muzyk sesyjny oraz inicjator jam session w Poznaniu. Współpracuje z artystami polskiej sceny rozrywkowej (Kasia Wilk, Mezo, Sławek Uniatowski, Daniel Moszczyński, Katarzyna Skrzynecka, Katarzyna Rościńska) oraz teatralnej (Aleksander Machalica, Mieczysław Hryniewicz) oraz z zespołem Bibobit.
Waldemar Franczyk – perkusista, absolwent Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, pedagog, współorganizator Międzynarodowych Warsztatów Perkusyjnych w Żaganiu, zdobywca wielu wyróżnień, m. in. I narody na I Jazz Rock Festival 2003 w Olsztynie, Grand Prix na Festiwalu Jazz Krokus 2005 w Jeleniej Górze, Grand Prix Festiwalu Jazz nad Odrą 2006. Współpracował m. in. z Jarkiem Śmietaną, Jerzym Główczewskim, Maciejem Sikałą, Adamem Wendtem, Bogdanem Hołownią, Karolem Szymanowskim, Beatą Bednarz, Hanną Banaszak, Ryszardem Bazarnikiem i Drums Nr. G, Krzysztofem K.A.S.A. Kasowskim i Piotrem Rubikiem.
Piotr Max Wiśniewski – kontrabasista, gitarzysta basowy, absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu, współpracował m. in. z Hanną Banaszak, Iwoną Loranc, Grzegorzem Tomczakiem, Kabareciarnią Zenona Laskowika, Teatrem Nowym w Poznaniu oraz Teatrem Polskim w Szczecinie. Ma na swoim koncie wiele rejestracji płytowych i telewizyjnych oraz udział w festiwalach Poznań Jazz Fair i Jazz Jamboree.
Na płycie „Jazz contra Bach” Jarek Kostka napisał: Gdyby Bach teraz żył, byłby zaskoczony jak mocno nas zainspirował! Czy dla publiczności Lusowskich Spotkań Muzycznych koncert kwartetu Jarka Kostki będzie zaskoczeniem? Z pewnością warto się o tym przekonać osobiście. Szansa na to już w niedzielę, 6 sierpnia o godz. 13 w kościele w Lusowie. Wstęp wolny.
Autor: Dorota Kłos