Relacje
Klimat dla rowerzystów
Czy piesi kłócą się z rowerzystami? A kierowcy? Czy łatwo dojechać rowerem do centrum? Czy sygnalizacja świetlna uwzględnia cyklistów? Czy jazda rowerem daje radość? Odpowiedzi na te pytania pozwalają poznać klimat rowerowy. Poruszający się na dwóch kółkach znów mogą wypełnić ankietę przygotowaną przez naukowców i przekazać organizatorom ruchu drogowego informację, co działa, a co wymaga korekty. Międzynarodowe Badania Klimatu Rowerowego drugi raz obejmują całą Polskę, a opinie najszerzej płyną od mieszkańców Metropolii Poznań.
– Jaki mamy klimat rowerowy w powiecie poznańskim? Bardzo dobry – podkreślał podczas briefingu prasowego wicestarosta poznański, Tomasz Łubiński. – Obecnie, tylko przy drogach powiatowych, mamy ponad 90 kilometrów tras, z których mogą korzystać rowerzyści. Jeśli do tego dodamy nasze wspólne inwestycje z poszczególnymi gminami, to tych tras jest zdecydowanie więcej. To kosztowne przedsięwzięcia, na które pozyskujemy środki zewnętrzne, choćby te unijne – dodał.
– Ważne, aby te inwestycje były trafione i zgodne z oczekiwaniami naszych mieszkańców. Dlatego warto brać udział w badaniu. Ono pozwala nam stwierdzić, jakie są relacje rowerzystów z innymi użytkownikami dróg, a także jakie jest ich zdanie na temat bezpieczeństwa i komfortu jazdy czy też infrastruktury drogowej – stwierdził wiceprezes Metropolii Poznań i wójt gminy Tarnowo Podgórne, Tadeusz Czajka. Jedną z największych obecnie trwających inwestycji w powiecie poznańskim, z których korzystać będą rowerzyści, jest budowa kładki nad rzeką Wartą w Owińskach.
– Ona nie tylko połączy gminę Suchy Las z gminą Czerwonak oraz miastem Poznaniem, ale także będzie bramą do Puszczy Zielonki. Jak pokazują wyniki badania zdecydowana większość osób korzysta z roweru w celach rekreacyjnych. My liczymy na to, że kładka sprawi, że wielu z mieszkańców naszej gminy oraz sąsiadującej z nami gminy Murowana Goślina będzie korzystała także z walorów komunikacyjnej tej drogi, by dojeżdżać nią do pracy czy na uczelnię – mówił podczas spotkania z dziennikarzami wójt gminy Czerwonak, Marcin Wojtkowiak.
Warto podkreślić, że w mieszkańcy Metropolii Poznań bardzo chętnie biorą udział w badaniu klimatu rowerowego. Dotyczy to zwłaszcza poznaniaków. Ze stolicy Wielkopolski nadesłano już 1052 opinie rowerzystów. Cała Metropolia Poznań przekroczyła łącznie liczbę 2 tysięcy ankiet. To ewenement na skalę kraju. Z Poznania przyszło dotąd kilkukrotnie więcej wypełnionych formularzy niż z Gdańska (385) czy Wrocławia (235). Zaledwie dwucyfrowymi liczbami mogą pochwalić się Gniezno i Konin. Czasu jednak jest jeszcze dużo, bo ankiety można wypełniać do końca roku.
Metodologię badań przygotowały i od 1998 roku rozwijają niemieckie stowarzyszenie rowerowe. W Polsce badania zadebiutowały testowo w 2018 roku, ale tylko w pomorskim Tczewie. W 2020 roku badania były już dostępne dla całej Polski, za sprawą Polskiej Unii Mobilności Aktywnej, działającej w porozumieniu z innymi organizacjami rowerowymi Europy, zrzeszonymi w Europejskiej Federacji Cyklistów . Wtedy zgłosiło się prawie 100 samorządów, których mieszkańcy mogli wypełniać ankietę, a ponad połowa doczekała się raportów. Końcowe analizy przeprowadzono między innymi dla wszystkich samorządów tworzących stowarzyszenie Metropolia Poznań.
W tym roku Metropolia Poznań została partnerem stowarzyszenia i ponownie walczy o uzyskanie progów frekwencyjnych dla każdej gminy. Wypełnienie wskazanej minimalnej liczby ankiet oznacza przygotowanie raportu, który potem trafia do władz gmin czy miasta i służy jako głos mieszkańców przy działaniach związanych z organizacją ruchu rowerowego i inwestycjami. W najmniejszych gminach (do 50 tys. mieszkańców) próg wynosi 50 wypełnionych ankiet, przy 50-100 tys. – 100 ankiet, dla samorządów od 100 do 200 tysięcy – 150 głosów, a dla największych miast warunkiem brzegowym jest 200 wypełnionych formularzy.
Większość samorządów Metropolii już minima osiągnęła. Oprócz Poznania najwięcej ankiet przysłali dotąd rowerzyści z Mosiny, Dopiewa, Kostrzyna i Komornik. Z kolei najwięcej do uzyskania progu brakuje Pobiedziskom, Murowanej Goślinie, Obornikom i Swarzędzowi. Niewiele do kryterium frekwencyjnego brakuje gminom Buk, Kleszczewo, Puszczykowo, Skoki i Stęszew. Termin na wypełnienia ankiety mija 31 grudnia, a pytania można znaleźć pod internetowym adresem www.rowerowyklimat.Dl, gdzie opublikowane są także raporty z roku 2020 dla poszczególnych miast i gmin oraz zbiorczy dla Metropolii Poznań.
W poprzednich badaniach mieszkańcy Metropolii najlepiej ocenili brak ograniczeń mentalnych (2,29; rowerami jeżdżą wszyscy, bez względu np. na wiek) i przyjemność z jazdy (2,47). Najgorsze noty dotyczyły bezpieczeństwa jazdy po jezdniach (4,31) oraz objazdów robót drogowych, które – w ich ocenie – rzadko uwzględniają potrzeby rowerzystów (4,21). Najlepiej na rowerach czuli się mieszkańcy gmin Tarnowo Podgórne (2,94), Oborniki (3,01) i Czerwonak (3,05). Na drugim biegunie znalazły się Mosina (4,15) oraz Komorniki i Buk (po 4,01). Ogłoszenie ogólnopolskich wyników z aktualnego badania zaplanowane jest na maj 2023, w Poznaniu.