MenuMenu główne
Powiat Poznański


Kalendarz imprez

Ze względu na epidemię koronawirusa zmianom mogą ulec terminy imprez

<< Lis 2020 >>
ponwtśrczwptsobnie
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

Terminy imprez mogą ulec zmianie

Metropolia Poznań

Kocha, Lubi, Szanuje…

koronawirus plakat

„Kocham, więc zakładam” – Metropolia Poznań prowadzi kampanię, którą przekonuje do noszenia maseczek i powszechnego stosowania zasady DDM (Dystans Dezynfekcja Maseczka). Stowarzyszenie 23 samorządów chce dotrzeć przede wszystkim do osób nadal podważających zalecenia lekarzy. Kampania to jedna z odpowiedzi Metropolii na trudną sytuację wynikającą z pandemii koronawirusa.

Filmy, komunikaty głosowe, grafika w social mediach i plakaty – taki wachlarz środków składa się na kampanię społeczną Metropolii Poznań, która ma za zadanie uświadomienie mieszkańcom, jak dużą rolę odgrywa zasada DDM. Według lekarzy zachowanie dystansu społecznego, dezynfekowanie rąk oraz noszenie maseczki to skuteczne podstawy zachowania w czasie pandemii.

– Mimo wzrostu liczby zachorowań, nie brakuje osób, które wprost głoszą, że pandemii i wirusa nie ma, negując konieczność zakrywania ust i nosa – zauważa prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak, prezes Metropolii Poznań. – Dlatego postanowiliśmy wzmocnić działania edukacyjne. Ten przekaz może wydawać się wielu osobom drastyczny i szokujący. Ale takie są fakty – wirus atakuje i powoduje zgony. Faktem jest też to, że maseczki mogą nas przed tym uchronić. Liczba zakażeń gwałtownie rośnie. Czas na zdecydowane komunikaty – podkreśla Jaśkowiak.

Zdecydowany przekaz zawierają dwa filmy zrealizowane dla Metropolii przez Teatr Muzyczny w Poznaniu. Pierwsze z półminutowych nagrań już wywołało gorące internetowe dyskusje, ponieważ jego akcja toczy się w kostnicy. – Nie chcemy siać paniki, a jedynie mocno przestrzec – zauważa Tomasz Łubiński, wicestarosta powiatu poznańskiego, jednego z zaangażowanych w akcję samorządów – Łatwiej przychodzi mówienie, że większość z nas przechodzi koronawirusa bezobjawowo. Jednak przy rosnącej liczbie przypadków śmiertelnych, także na obszarze Metropolii, postanowiliśmy pokazać przykłady, których niestety nie brakuje. Mocnymi emocjami chcemy trafić do tych, którzy lżej podchodzą do obecnej pandemii – dodaje.

Przed tym, że zarażają osoby bez maseczek, przestrzegają też komunikaty głosowe emitowane w środkach transportu publicznego – w autobusach i busach, w pociągach Kolei Wielkopolskich, w tym w Poznańskiej Kolei Metropolitalnej – oraz w miejscach publicznych, takich jak targowiska. Nie są to standardowe zalecenia czy przepisy, ale komunikaty kierowane do pojedynczych, np. „Nałóż tę maseczkę! Zasłoń usta i nos. Dziecko to rozumie, a ty?”.

Początek akcji dały graficzne ilustracje oparte na wyliczance „Kocha, lubi, szanuje…”. Powstała na zlecenie Miasta Poznań seria grafik wiązała się również z grą słów – „Kocham i zakładam, że Ty też” to jednocześnie komunikat o uczuciach do bliskich i zakładaniu maseczki. Podobnie jak pozostałe dwie ilustracje („Lubię i zakładam…” i „Szanuję i zakładam…”). Pomysł spodobał się pozostałym członkom Metropolii i został przez nie podchwycony, co szczególnie widać w mediach społecznościowych. Na finiszu są prace nad drugą serią grafik, która nawiąże do dalszej części wyliczanki: „…nie chce, nie dba, żartuje”. Kontynuację, podobnie jak pierwszą odsłonę graficznej części kampanii, przygotowuje poznańska agencja aboutad.

Stowarzyszenie Metropolia Poznań prowadzi wspólnie również inne działania, które mają ograniczać rozszerzanie się pandemii oraz ułatwiać organizację m.in. placówek medycznych na terenie Metropolii. 10 listopada przyjęta została uchwała o woli przekazania ponad 11 mln zł na szpitale działające w regionie. Samorządy pomagają też sanepidowi. – Od poniedziałku blisko 100 pracowników ze Starostwa Powiatowego w Poznaniu i samorządów skupionych w Metropolii każdego dnia przeprowadza telefonicznie wywiady z pacjentami chorymi na koronawirusa lub osobami, które miały kontakt z zarażonymi. Cieszę się, że tak wiele osób chce w tych trudnych czasach wspierać działania służb sanitarnych, które, jak wiadomo, są bardzo mocno przeciążone obowiązkami – podkreśla Tomasz Łubiński.

Akcja informacyjna ma z kolei wesprzeć organizacyjne działania i przekonać do zachowań rekomendowanych przez medyków by zatrzymać przyrost liczby chorych. W niezamierzony początkowo sposób z obecną pandemią wiąże się też projekt „Kompleksowe działania zapobiegające nadwadze i otyłości w Metropolii Poznań”. Okazało się, że półroczne wsparcie dietetyka, trenera i psychologa wzbudziło zainteresowanie także wśród osób, u których problem nadwagi pojawił lub pogłębił się w czasie lockdownu wprowadzonego w reakcji na koronawirusa. To kolejne prozdrowotne działanie samorządowego stowarzyszenia skierowane bezpośrednio do mieszkańców.

Informacja: Stowarzyszenie Metropolia Poznań

koronawirus plakatkoronawirus plakatkoronawirus plakat

 

Redaktor: Maciej Pawlik
Opublikowano: 27 października 2020