W mediach o nas
Kolejne samorządy dołączyły do Związku (14.04.2023)
O 9 nowych członków powiększył się Związek Powiatowo-Gminny „Wielkopolski Transport Regionalny” – poinformowało w piątek Starostwo Powiatowe w Poznaniu. Jeszcze w tym roku władze związku planują wzmocnić tabor o łącznie 70 autobusów; pojawią też nowe połączenia.
Starostwo Powiatowe w Poznaniu poinformowało, że dzięki współpracy samorządów zrzeszonych w “Wielkopolskim Transporcie Regionalnym” (WTR) w szeregi związku wstąpiły kolejne gminy i powiaty. Grono 23 jednostek samorządu terytorialnego powiększyło się o 9 nowych członków: gminy Brodnica, Dolsk, Kamieniec, Komorniki, Książ Wielkopolski, Nowy Tomyśl, Sieraków, Trzciel i powiat wągrowiecki. Starostwo podkreśliło, że obecnie “pod względem zasięgu i oddziaływania to największy tego typu związek w Polsce”. Wskazano też, że w 2022 roku liczba obsługiwanych linii wyniosła 125.
Starosta poznański i przewodniczący Zgromadzenia Ogólnego związku Jan Grabkowski podkreślił, że przyjęcie kolejnych samorządów do “WTR” to konsekwencja działań mających na celu utrzymanie i zwiększenie liczby linii autobusowych o zasięgu powiatowym oraz ponadpowiatowym.
“Tylko w powiecie poznańskim około 10 tysięcy mieszkańców nie ma dostępu do komunikacji publicznej. Musimy działać przeciw wykluczeniu transportowemu. Postawiliśmy jeden warunek: pełną współpracę. Dzięki solidarności możemy dziś mówić o sukcesie i sile samorządów” – podkreślił starosta.
Zastępca wójta gminy Komorniki Tomasz Stellmaszyk wskazał, że gmina przystąpiła do związku mając na uwadze ekologię. Jak tłumaczył, “jeden autobus może przewieźć kilkadziesiąt osób. Można w ten sposób ograniczyć ruch samochodowy. Chcemy także stworzyć naszym mieszkańcom możliwość korzystania z szeroko rozwiniętego transportu publicznego”. Z kolei burmistrz Sierakowa Witold Maciołek przyznał, że początkowo sceptycznie podchodził do idei transportu regionalnego. Dynamiczny rozwój związku sprawił, że zdecydowano o wstąpieniu w jego struktury. “Zależy nam przede wszystkim na zapewnieniu połączeń do wsi, które aktualnie takich nie mają. Mam nadzieję, że jako uczestnik będziemy mogli negocjować trasy przebiegające przez gminę Sieraków, a z czasem uruchomić nowe połączenia” – podkreślił.
Starostwo poinformowało w piątek, że na rozwój przewozów związek otrzymał dotację z Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych w wysokości blisko 5 mln zł. “Nakłady finansowe są potrzebne, bo przed władzami stoi wiele wyzwań, jak chociażby prace nad koncepcją modernizacji dworca w Śremie, integracją taryfy PKS z PKM-ką i ZTM Poznań czy też odnowieniem floty. Jeszcze w kwietniu ma zostać rozstrzygnięty przetarg na zakup 20 nowych autobusów z napędem hybrydowym. Wszystkie kupowane pojazdy będą w pełni przystosowane do osób z ograniczoną sprawnością ruchową” – podano. Obecnie związek dysponuje 75 pojazdami.
Starostwo poinformowało, że w ub. roku nastąpił wzrost pracy przewozowej z poziomu 2 mln km do 2,7 mln km przejechanych kilometrów. Po przyjęciu nowych członków wartość ta wzrośnie o kolejne 0,5 mln km. W 2022 roku liczba obsługiwanych linii wyniosła 125. “W tym roku w ramach KPO będziemy się ubiegać o dofinansowanie do zakupu 50 nowych autobusów hybrydowych oraz 10 autobusów elektrycznych. Dane te pokazują, jak dynamicznie działa związek” – zaznaczył starosta poznański.
Starostwo Powiatowe w Poznaniu przypomniało, że w marcu 2019 roku prezydent Poznania poinformował starostów, burmistrzów i wójtów, że miasto nie jest w stanie samo utrzymywać spółki PKS i jest zmuszone ją rozwiązać ze względu na nierentowność. Wówczas z inicjatywą ratowania linii autobusowych wyszedł starosta poznański Jan Grabkowski. W konsekwencji w grudniu 2021 roku podpisano akt notarialny, na mocy którego miasto przekazało WTR udziały w postaci akcji wartych 10,8 mln zł i taboru, w skład którego wchodziło wówczas 76 autobusów oraz dwa dworce autobusowe: w Nowym Tomyślu i w Śremie.
Portal Samorządowy