MenuMenu główne
Powiat Poznański
Czujka tlenku węglaLogo opłat urzędowych onlineLogo opłaty urzędowe online



Zapowiedzi Wydarzenia Relacje

Loteria do marca 2017

Akcja edukacyjna Ministerstwa Finansów, która zachęca do brania i wydawania paragonów fiskalnych została przedłużona o 6 miesięcy i potrwa do 31 marca 2017 r. – poinformował wiceminister finansów Leszek Skiba. To efekt dużego zainteresowania loterią i pozytywnych zmian w postawach Polaków, którzy coraz częściej pamiętają o znaczeniu paragonów podczas zakupu towarów i usług. Do końca sierpnia br. uczestnicy loterii zarejestrowali blisko 107 milionów paragonów.

Dotychczasowe efekty
Narodowa Loteria Paragonowa jest projektem edukacyjnym wpisującym się w program działań, które zmierzają do odbudowania wpływów podatkowych państwa. Akcja promuje postawy obywatelskie, takie jak płacenie podatków i uświadamia Polakom, że biorąc paragony wspierają uczciwy obrót gospodarczy. Loteria wystartowała 1 października 2015 r. Już pierwsze miesiące jej trwania pokazały, że przynosi konkretne efekty. W badaniu IPSOS (XII 2015) 58 proc. respondentów uznało, że dzięki akcji branie i wydawanie paragonów będzie czymś oczywistym i normalnym. Prawie połowa (48 proc.) wskazała, że loteria będzie miała korzystny wpływ na stan finansów publicznych.

Znacząco wzrósł odsetek respondentów deklarujących, że gdy nie otrzymują paragonu zawsze o niego proszą – z 7 do 31 proc. przy zakupie towarów i z 5 do 28 proc. przy płaceniu za usługi. Z danych Ministerstwa Finansów wynika m.in., że ogólna liczba kas rejestrujących w IV kw. 2015 r. (czyli pierwszych trzech miesiącach loterii) wzrosła o prawie 15 proc. w porównaniu do IV kw. 2014 r. W tym samym okresie w premiowanej wówczas branży (fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne) liczba kas wzrosła o 38 proc. a wielkość obrotów o 1/5. Wzrost deklarowanych wpływów z VAT w premiowanej branży wyniósł blisko 13 proc. O popularności loterii świadczy to, że do 31 sierpnia 2016 r. Polacy zarejestrowali na stronie akcji 106,972 mln paragonów fiskalnych.

NLP przeciwdziała szarej strefie
Większość przedsiębiorców, którzy sprzedają towary i świadczą usługi, ma obowiązek stosowania kas fiskalnych. Niestety część z nich uchyla się od tego obowiązku, a inni, chociaż posiadają kasę fiskalną, nie rejestrują obrotów za każdym razem. W ten sposób ukrywają swoje obroty, a konsument nie otrzymuje paragonu fiskalnego. Jednak kupując towary czy korzystając z usług i tak płaci cenę brutto, czyli z naliczonym podatkiem, tyle że cała kwota trafia do kieszeni nieuczciwego sprzedawcy. Przez to są zaniżane wpływy do budżetu państwa z tytułu VAT, który stanowi prawie połowę wszystkich dochodów budżetu państwa.

Narodowa Loteria Paragonowa w nowatorski w Polsce sposób i dzięki cennym nagrodom (Ople Insignie i Astry, laptopy i tablety) ma zwiększyć liczbę paragonów wydawanych i odbieranych przez podatników, a w efekcie prowadzić do zmniejszenia szarej strefy i uszczelnienia systemu podatkowego. Kampania przypomina, że osoby, które nie płacą podatków, oszukują w pierwszej kolejności swoich klientów i wypychają z rynku uczciwych przedsiębiorców. A przywłaszczone przez nich pieniądze powinny zostać wydane na nasze bezpieczeństwo, zdrowie czy edukację.

Przed startem loterii
Z badań przeprowadzonych przed uruchomieniem loterii na zlecenie Ministerstwa Finansów wynikało, że połowa Polaków nie ma zdania, czy wydawanie bądź niewydanie paragonu w jakikolwiek sposób wpływa na środki z podatków uzyskiwane przez państwo. Tylko 5 proc. twierdziło, że rezygnuje z zakupów, w sytuacji gdy podejrzewa, że sprzedawca nie odprowadza podatku od transakcji. Blisko 40 proc. osób uważało, że nie ma to dla nich znaczenia lub że prowadzenie tego rodzaju kontroli nie należy do nich.

Zasady udziału w loterii
W Narodowej Loterii Paragonowej może wziąć udział każdy paragon fiskalny wystawiony na kwotę minimum 10 zł. Uczestnikami loterii mogą być osoby, które ukończyły 18 lat i zarejestrują paragon na www.loteriaparagonowa.gov.pl Loteria będzie trwać 18 miesięcy, od 1 października 2015 r. do 31 marca 2017 r. Do tej pory w akcji edukacyjnej wydano już 131 cennych nagród, w tym: 10 samochodów Opel Astra, 3 samochody Opel Insignia, 64 iPady Air 2 oraz 54 notebooki Lenovo.

Informacja ze strony Ministerstwa Finansów

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 19 września 2016