MenuMenu główne
Powiat Poznański
Czujka tlenku węglaLogo opłat urzędowych onlineLogo opłaty urzędowe online



Relacje

Na początek cztery linie

Od przyszłego roku, co pół godziny będą kursowały pociągi na liniach: do Wągrowca, Nowego Tomyśla, Jarocina i Grodziska Wielkopolskiego. A wszystko dzięki Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. W piątek, 17 listopada udało się w tej sprawie wypracować porozumienie pomiędzy samorządem województwa wielkopolskiego, miastem Poznań, powiatem poznańskim oraz gminami i powiatami, wzdłuż których uruchomione zostaną przejazdy w ramach PKM.

– To niewątpliwie nasz sukces. Jesteśmy dla innych przykładem, jak można współpracować przy dużych projektach, dotyczących tak wielu samorządów – starosta poznański Jan Grabkowski nie ukrywał zadowolenia podczas piątkowej konferencji, która była poprzedzona szeregiem spotkań z zainteresowanymi samorządami.

– Od rana prowadziliśmy rozmowy i muszę przyznać, że wszystkie jednostki chcą brać udział w Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Zaprezentowaliśmy nową metodę rozliczania kosztów uruchomienia dodatkowo dwudziestu trzech par pociągów na dobę – wyjaśnił Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego. – Do 11 grudnia planujemy podpisanie porozumienia, a do końca stycznia 2018 roku dwustronnych umów, które będą uwzględniać między innymi szczegóły dofinansowania – dodał.

A te, jak się okazuje, są bardzo proste. Płacą wszystkie samorządy, przez które będą przejeżdżać pociągi w ramach PKM. – Dla Poznania jest to koszt trzech milionów złotych rocznie. Nie mam żadnych wątpliwości, że warto zainwestować taką kwotę, by każdy mógł się swobodnie poruszać koleją – mówił Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Dla powiatu poznańskiego jest to wydatek 1,5 miliona złotych, pozostałe gminy i powiaty łącznie zapłacą od 6 do 7 mln złotych. – Zasada jest bardzo prosta, kto nie płaci, tam pociąg się nie zatrzyma. Chcemy naszym projektem stworzyć alternatywę dla samochodów. Kiedy dodamy do tego infrastrukturę w postaci węzłów przesiadkowych, to z pewnością samorządy nie będą się wahały przyłączyć do Poznańskiej Kolei Metropolitalnej – mówił Jan Grabkowski, starosta poznański.

Główne cele projektu nazwanego „Poznańska Kolej Metropolitalna”, to:
– podniesienie jakości i komfortu podróżowania mieszkańców Metropolii Poznań w jej obrębie,
– zmniejszenie natężenia indywidualnego ruchu samochodowego w obrębie miasta Poznania,
– preferowanie ekologicznego transportu kolejowego.

Uruchomienie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej następować będzie etapami, począwszy od połowy 2018 roku. Zakończenie wdrażania tego projektu przewidziane jest na 2021 rok i uzależnione jest od zakończenia remontów poszczególnych linii kolejowych przez PKP PLK SA. Zadanie to będzie realizowane przez samorządowego przewoźnika kolejowego, czyli spółkę Koleje Wielkopolskie.  Docelowo projekt będzie obejmować swoim zasięgiem obszar w promieniu ok. 50 km od Poznania, wyznaczony przez stacje końcowe PKM na poszczególnych liniach kolejowych: Nowy Tomyśl, Grodzisk Wielkopolski, Kościan, Jarocin, Wrześnię, Gniezno, Wągrowiec, Oborniki i Szamotuły.

Autor: Katarzyna Wozińska-Gracz

Portal samorządowy

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 17 listopada 2017