MenuMenu główne
Powiat Poznański
Czujka tlenku węglaLogo opłat urzędowych onlineLogo opłaty urzędowe online



W mediach o nas

Niedługo nowi liderzy biznesu (23.04.2019)

logo Gazety Wyborczej

Już po raz szesnasty na początku maja zostaną wręczone prestiżowe statuetki i wyróżnienia w konkursie Poznański Lider Przedsiębiorczości, który ma już swoją markę. Pula nagród przekracza w tym roku 180 tys. zł. – Każdy prezes powinien trzymać tę statuetkę w eksponowanym miejscu – podkreślają organizatorzy.
Konkurs o tytuł Poznańskiego Lidera Przedsiębiorczości to wspólne przedsięwzięcie władz Poznania i powiatu poznańskiego. Jego cel jest prosty. Chodzi o to, by pomóc firmom w budowaniu trwałej pozycji na rynku, a także w promocji innowacyjnych produktów, usług i technologii. Na wyróżnienie może liczyć ten, kto ma już pierwsze sukcesy na rynku, posiada ciekawą ofertę, wykorzystuje innowacje i nowoczesne metody organizacji pracy, a prowadzona przez niego działalność jest przyjazna ludziom i środowisku.

– Taki konkurs to docenienie firm, które notują sukcesy na rynku. Do tego stawiają na przedsiębiorczość i działalność społeczną, a także posiadają ciekawą ofertę oraz rzetelnie wywiązują się ze swoich zobowiązań – podkreśla Jan Grabkowski, starosta poznański i od wielu lat członek kapituły konkursowej. Żeby dać szansę firmom bez względu na ich wielkość, konkurs podzielony jest na cztery kategorie: start-up, mikro-, mały i średni przedsiębiorca. W dotychczasowych piętnastu edycjach przyznano 93 tytuły Poznańskiego Lidera Przedsiębiorczości, wręczono ponad 120 wyróżnień, a także 10 certyfikatów Poznańskiego Lidera Przedsiębiorczości Akademickiej.

Nagrody zdobywają tu zarówno ci, którzy już na rynku są znani i pozyskują np. zewnętrzny kapitał, jak i ci, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki, choć mają już na koncie pierwsze sukcesy. Do tej pierwszej grupy bez wątpienia należała np. spółka Neptis, laureat konkursu sprzed dwóch lat. To właśnie tu narodził się słynny Yanosik, czyli bezpłatna aplikacja, która łączy w sobie funkcję nawigacji i asystenta kierowcy. Umożliwia ona np. wzajemne informowanie się o sytuacji na drodze. Dzięki technologii live-traffic wyznacza też optymalną trasę w oparciu o dane o aktualnym natężeniu ruchu. Jej szef tak mówił „Wyborczej” o tym konkursie: – Poznań jest miastem przyjaznym biznesowi. Konkurs Poznański Lider Przedsiębiorczości, w którym mieliśmy przyjemność uczestniczyć, o tym świadczy. Ogromnie cieszy nas fakt, że władze miasta dają takim firmom jak nasza możliwość promowania swojej działalności i również przez to wspierają lokalny biznes – mówił Adam Tychmanowicz, prezes Neptisa.

Rozpoznawalna w całym kraju jest też spółka Sushi Factory, jeden z największych dostawców sushi do polskich marketów, nagrodzona statuetką podczas ubiegłorocznej gali. – Cieszymy się, że jesteśmy zauważani na rynku i doceniani. Nieustannie pracujemy nad firmą, inwestujemy w ludzi i w park maszynowy. Starannie dobieramy dostawców surowców, którzy muszą spełniać bardzo rygorystyczne wymogi. Prowadzimy politykę zrównoważonego rozwoju, wybieramy surowce z kontrolowanych hodowli i połowów niezagrażających gatunkom ryb. Nie robimy tego „pod publikę”, ale dlatego, że dbałość o środowisko naturalne to nasz obowiązek – opowiadała Anna Tubacka, prezes zarządu.

O mniejszej rozpoznawalności niż dwie poprzednie firmy mogli przed konkursem mówić np. szefowie Akademii Rozwoju Kompetencji, kolejny laureat z 2017 r. Ale tytuł Lidera także w ich przypadku przyniósł spore korzyści. – W branży szkoleniowo–doradczej ważna jest umiejętność przekucia działań rozwojowych na wymierne efekty i za to właśnie cenią nas kontrahenci. Poza tym cały czas śledzimy potrzeby i dopasowujemy się do sytuacji na rynku. Bez tego nie da się przyciągnąć klienta – podkreślał Maciej Sasin, szef firmy.

– Przykłady liderów z poprzednich edycji dowodzą, że udział w tym konkursie naprawdę się opłaca. Firmy są bardziej rozpoznawalne na rynku, a swoimi sukcesami dzielą się na krajowych i zagranicznych konferencjach, a także targach czy misjach gospodarczych. To są liderzy gospodarczy naszego regionu, którzy promują jednocześnie miasto i powiat poznański – podkreśla starosta Grabkowski.
Pula nagród wynosi 180 tys. zł

W tym roku statuetki i wyróżnienia zostaną wręczone już po raz szesnasty podczas gali 8 maja, która odbędzie się na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich w ramach IX edycji Dni Przedsiębiorczości Poznań. Wnioski aplikacyjne można było zgłaszać do końca lutego i obecnie są one weryfikowane przez wieloletniego partnera merytorycznego konkursu – firmę Grant Thornton. To właśnie ona dokonuje oceny merytorycznej wszystkich zgłoszeń konkursowych.

– Przedsiębiorstwa podlegają szczegółowej ocenie. M.in. dają prześwietlić swoje finanse. Dlatego w tym konkursie biorą udział najlepsi z najlepszych – mówił podczas jednej z gal Jędrzej Solarski, wiceprezydent Poznania, także członek kapituły, która wyłania laureatów. A otrzymają oni oficjalne tytuły „Poznańskiego Lidera Przedsiębiorczości”, którymi będą mogli się posługiwać przez trzy lata. Zostaną również przyznane wyróżnienia. Pula nagród w tegorocznym konkursie przekroczyła już 180 tys. zł. Są to m.in. bezpłatne studia podyplomowe na Uniwersytecie Ekonomicznym, UAM oraz Politechnice Poznańskiej. Z kolei Międzynarodowe Targi Poznańskie udostępniają powierzchnię wystawienniczą. Ale to tylko niektóre z licznych nagród, jakie przygotowano w tym roku.

– Już po wstępnej weryfikacji formalnej jesteśmy dumni, że tylu ambitnych przedsiębiorców i tak wiele ciekawych projektów trafi pod ocenę merytoryczną. Gratulujemy wszystkim uczestnikom, ponieważ każde ze zgłoszeń zasługuje na wyróżnienie i uznanie – podkreślają organizatorzy tegorocznej edycji. Oddajmy raz jeszcze głos staroście poznańskiemu: – Statuetka Poznańskiego Lidera Przedsiębiorczości jest powodem do dumy. Każdy prezes powinien ją trzymać na eksponowanym miejscu – mówił starosta Jan Grabkowski podczas wręczania prestiżowych statuetek. Nie ulega wątpliwości, że konkurs Poznański Lider Przedsiębiorczości ma już swoją renomę. Aplikują do niego również te firmy, którym w poprzednich latach nie udało się zdobyć nagrody. Jednym z patronów medialnych tegorocznego konkursu jest „Wyborcza”.

Gazeta Wyborcza Poznań

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 23 kwietnia 2019