Zapowiedzi Wydarzenia Relacje
Oblicza współczesności
W nowo wybudowanym Centrum Kultury i Rekreacji w Koziegłowach odbył się ostatni koncert z cyklu „1050 lat muzyki w Polsce”. Organizatorem projektu współfinansowanego przez powiat poznański była Fundacja Europejskiego Dziedzictwa Kulturowego Europejczyk. W koncercie tym usłyszeliśmy arcydzieła polskich i europejskich twórców XX i XXI wieku.
Słuchaczy w niuanse muzyki współczesnej wprowadzał Krzysztof Kiełpiński okraszając każdą zapowiedź humorystycznym komentarzem. Utworem, który zabrzmiał na początku koncertu było „Subito” Witolda Lutosławskiego skomponowane na skrzypce i fortepian, w wykonaniu młodego skrzypka Jana Bałabana oraz pianisty Piotra Niewiedziała. To interesujące dzieło wprowadziło słuchaczy w klimat polskiej muzyki XX wieku.
Zaraz po tym zabrzmiało następne wybitne i znane na całym świecie dzieło W. Lutosławskiego, a mianowicie „Wariacje na temat 24 kaprysu Nicolo Paganiniego”. Po raz pierwszy na scenie CKiR-u pojawiły się dwa klasyczne fortepiany! I to właśnie na tych instrumentach zabrzmiały wspomniane wariacje w wykonaniu Duo Fortepianowego „La Valse’89” Anny Haas-Niewiedział i Piotra Niewiedziała wzbudzając ogromny aplauz publiczności.
Kolejnym wykonawcą była znakomita skrzypaczka młodego pokolenia – Celina Kotz. Uraczyła ona słuchaczy małym recitalem wykonując utwory: Karola Szymanowskiego „Źródło Aretuzy” w towarzystwie pianisty Piotra Niewiedziała, Krzysztofa Pendereckiego „La Follia” – na skrzypce solo i Maurycego Ravela – II i III cz. zII Sonaty G-dur na skrzypce i fortepian, również z towarzyszeniem Piotra Niewiedziała.
Po rewelacyjnym wykonaniu przez Celinę Kotz w/w utworów na scenie powtórnie pojawili się pianiści, którzy na fortepianach wyczarowali klimat wiedeńskich salonów wykonując Aleksandra Tansmana „Suitę walców J. Straussa”. Przysłowiową „wisienką na torcie” był mini recital Kingi Kielich – jazz vocal i Jarka Kostki – jazz piano, podczas którego artyści rozśpiewali publiczność polskimi przebojami lat 60-tych i 70-tych.
Koncert „Oblicza współczesności” zamykający projekt „1050 lat muzyki w Polsce” był ciekawym przykładem połączenia muzyki klasycznej i rozrywkowej, prezentacji artystów młodych i doświadczonych. Koncert ten, podobnie jak cały projekt był próbą przybliżenia szerokiej publiczności polskiego dziedzictwa kultury muzycznej minionych wieków.
Autor: Katarzyna Dzięcioł