MenuMenu główne
Powiat Poznański
Czujka tlenku węglaLogo opłat urzędowych onlineLogo opłaty urzędowe online



W mediach o nas

Po 20 latach doczekali się tunelu (17.11.2023)

logotyp wyborcza.pl nowe

To jedna z największych inwestycji dofinansowanych z funduszy europejskich w aglomeracji poznańskiej
Jej realizacja jest ważna nie tylko dla mieszkańców Plewisk. Bo i kierowcy z Poznania, gminy Dopiewo czy innych miejscowości położonych na południowy zachód od stolicy Wielkopolski marnowali wiele czasu na przejeździe kolejowym na ul. Grunwaldzkiej. Eksperci wyliczyli, że rogatki były zamykane aż na 5,5 godz. w ciągu doby, czyli średnio co 15 min. Łatwo jednak się domyślić, że znacznie częściej kierowcy stali w ciągu dnia, gdy regularnie jeżdżą zarówno pociągi dalekobieżne do Berlina czy Zielonej Góry i Gorzowa, jak i te Poznańskiej Kolei Metropolitalnej do Nowego Tomyśla i Zbąszynka. Każdego dnia przejeżdża tu ponad 60 pociągów osobowych, a do tego trzeba doliczyć towarowe.

Przymiarki do tej inwestycji zaczęły się jeszcze w pierwszej dekadzie XXI w., ale samorządy kilku szczebli długo nie mogły dojść do porozumienia. Dopiero w 2016 r. miasto Poznań i powiat poznański oraz gmina Komorniki i Dopiewo podpisały porozumienie o wspólnym finansowaniu budowy tunelu oraz zintegrowanego węzła komunikacyjnego koło przystanku kolejowego Poznań Junikowo. – Pokazaliśmy, że można się porozumieć, choć na pewno nie było to łatwe. Bo np. mieszkańcy Poznania zastanawiali się, dlaczego inwestować w budowę tunelu na granicy miasta. Ale od początku zwracaliśmy uwagę, że oni też z niego skorzystają – tłumaczy Jan Grabkowski, starosta poznański.

W 2019 r. zarząd woj. wielkopolskiego podjął decyzję o dofinansowaniu inwestycji z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020. Cały projekt skalkulowano na ponad 100 mln zł, z czego ponad 70 mln zł to właśnie wsparcie z Unii Europejskiej. Na wbicie łopaty trzeba było jeszcze trochę poczekać, ale ostatecznie w marcu 2022 r. inwestycja ruszyła. Kierowcy przez niecałe półtora roku musieli liczyć się z dużymi utrudnieniami, ale warto było trochę pocierpieć. Już na początku lipca 2023 r. tunel został udostępniony dla ruchu. – Mamy bezkolizyjny przejazd pod torami i nowoczesny węzeł przesiadkowy. Łączy on różne środki transportu i jest doskonałą alternatywą dla samochodów. Nowy układ komunikacyjny z pewnością przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa – nie ma wątpliwości starosta Grabkowski.

O inwestycję przez wiele lat zabiegał Jan Broda, wójt Komornik: – Jeszcze dwa lata temu to miejsce wyglądało jak z koszmaru. Kilometrowe korki były zmorą nie tylko dla kierowców, ale i okolicznych mieszkańców. Bywało, że postój na przejeździe trwał nawet pół godziny. Cieszymy się, że po prawie 20 latach gmina Komorniki stała się pełnoprawnym komunikacyjnie członkiem aglomeracji poznańskiej, z łatwym dojazdem do stolicy regionu. Dzięki przejazdowi pod torami, a także nowo wybudowanemu wiaduktowi na ul. Kolejowej, korki w Plewiskach przeszły do historii – zaznacza wójt i zachęca do korzystania z parkingu na węźle przesiadkowym: – Na razie można parkować za darmo – podsumowuje Jan Broda. Przed budową tunelu 3-kilometrowy przejazd od Domu Kultury „Remiza” w Plewiskach do skrzyżowania Grunwaldzkiej i Cmentarnej w Poznaniu zajmował w godzinach szczytu nawet pół godziny, a dzisiaj zaledwie 7 min.

Budowa tunelu i węzła przesiadkowego w Plewiskach to jeden z największych projektów zrealizowanych z funduszy europejskich w aglomeracji poznańskiej. Ale kolejne inwestycje już są planowane. We wrześniu 2023 r. podpisano porozumienie między władzami województwa a stowarzyszeniem Metropolia Poznań. Jej gminy otrzymają 118,6 mln euro na różnego rodzaju przedsięwzięcia. Dwa konkursy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych właśnie ogłoszono. – W nowej perspektywie jeszcze bardziej stawiamy na współpracę, bo dotychczasowe współdziałanie w ramach stowarzyszenia Metropolia Poznań przyniosło wymierne efekty. Stąd współpraca w poszczególnych projektach dużej grupy samorządów – zwraca uwagę Piotr Wiśniewski, dyrektor biura.

Pierwszy z nich to „Zwiększanie odporności na zmiany klimatu i klęski żywiołowe”. Kilka miast i gmin planuje wspierać małą retencję wodną i rozwijać zielono-niebieską infrastrukturę. Do tego działania przystąpi miasto Poznań oraz gminy: Kostrzyn, Suchy Las, Śrem, Buk, Murowana Goślina, Rokietnica oraz Oborniki. Chodzi o takie konkretne projekty jak:

Kostrzyn – czynna ochrona terenów podmokłych w centrum miasta w celu przystosowania do zmian klimatu
Suchy Las – budowa systemu retencjonowania wód na terenie naturalnego parku Sucholeska Łąka
Śrem – budowa błękitno-zielonej infrastruktury, czyli modernizacja parku kieszonkowego, modernizacja pl. 20 Października, budowa ekoprzystanku i nasadzenia zieleni
Buk – zagospodarowanie wód opadowych i terenów zielonych wraz z renowacją zbiorników wodnych
Murowana Goślina – czynna ochrona torfowiska jako elementu systemu miejskiego korytarza ekologicznego
Rokietnica – retencja wód oraz rozwój obszarów zieleni na terenie gminy
Oborniki – gospodarka wodami opadowymi i roztopowym

Drugi konkurs dotyczy „Zrównoważonej mobilności miejskiej w Metropolii Poznań”. W największym skrócie chodzi w nim o wzrost konkurencyjności transportu zbiorowego, który w konsekwencji ma doprowadzić do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla i poprawy stanu środowiska. Oprócz Poznania do tego działania przystąpią: Czerwonak, Śrem, Szamotuły, Skoki, Murowana Goślina, Suchy Las, Tarnowo Podgórne oraz Oborniki. Konkretne elementy projektu:

Poznań we współpracy z gminą Czerwonak i Dopiewo – rozbudowa metropolitalnego układu dróg pieszo-rowerowych; w samym Poznaniu to m.in. ścieżki na ul. Estkowskiego, Małe Garbary, Wolnicy i Solnej; rozbudowa metropolitalnego układu dróg pieszo-rowerowych; to m.in. budowa kładki pieszo-rowerowej przez Wartę w Czerwonaku, łączącej Miasto Poznań z gminą na wysokości przystani Akwen Mariny; powstanie drogi pieszo-rowerowej przy ul. Malwowej, wzdłuż granicy z gminą Dopiewo
Śrem – rozbudowa sieci tras rowerowych
Szamotuły – budowa węzła przesiadkowego w centrum miasta
Skoki – rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 196 o ścieżkę pieszo-rowerową na odcinku Skoki – Sława Wlkp.
Murowana Goślina – rozbudowa zintegrowanych węzłów przesiadkowych
Suchy Las – ścieżka rowerowa Suchy Las – Jelonek – Złotniki, etap I: wzdłuż ul. Obornickiej, na odcinku od ul. Borówkowej do Pawłowickiej; projekt ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Poziomkowej od ul. Stefańskiego do Szkolnej
Tarnowo Podgórne – integracja transportu publicznego poprzez rozwój systemu dróg rowerowych wraz z budową węzłów przesiadkowych
Oborniki – Integracja różnych form mobilności miejskiej w obrębie przystanku kolejowego w Bogdanowie poprzez budowę parkingu dla aut i rowerów oraz pochylni.

– Kiedy budujemy ścieżki rowerowe to tak, żeby były atrakcyjne dla wszystkich mieszkańców regionu. Kiedy zmieniamy podejście do kolejnych inwestycji pod kątem ich wpływu na środowisko, to razem ustalamy priorytety i metody działania. Razem szukamy rozwiązań i staramy się wcielać je wspólnie. Taka zresztą jest idea Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych – podsumowuje dyrektor Wiśniewski.

Gazeta Wyborcza Poznań

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 17 listopada 2023