MenuMenu główne
Powiat Poznański
Czujka tlenku węglaLogo opłat urzędowych onlineLogo opłaty urzędowe online



W mediach o nas

Powstaną tunel i centrum przesiadkowe (07.10.2019)

logo Gazety Wyborczej

Poznań, powiat i gmina Komorniki porozumiały się w sprawie partnerstwa w budowie węzła transportowego na ul. Grunwaldzkiej. Węzeł powstanie w miejscu przejazdu przez linię kolejową E20. Samochody i pociągi nie będą już sobie przeszkadzać.

Porozumienie, które podpisano, jest strategiczne dla rozwoju transportu publicznego metropolii poznańskiej. Bo brak bezkolizyjnegoo przejazdu przez tory linii kolejowej, która łączy Warszawę i Berlin, to od lat problem nie tylko dla mieszkańców Plewisk, Komornik, Junikowa i Grunwaldu oraz firm, które tam działają, ale też dla wszystkich, którzy ulicą Grunwaldzką chcą dojechać do autostrady A2 i drogi krajowej nr 5. Przez przejazd kolejowy na ul. Grunwaldzkiej przejeżdża w ciągu doby ok. 10 tys. samochodów. Z powodu dużego natężenia ruchu w tym miejscu przejazd jest zamykany średnio co 15 minut, a to powoduje utrudnienia w ruchu aut i pojazdów komunikacji publicznej. Przez przejazd Poznań-Junikowo przejeżdża każdego dnia 135 pociągów, z których 35 zatrzymuje się na tej stacji.

Dzięki porozumieniu, które podpisały Poznań, powiat i Komorniki w sąsiedztwie stacji kolejowej Poznań-Junikowo powstanie węzeł transportowy, w ramach którego wybudowany zostanie tunel pod torami kolejowymi ze schodami i windami. A to zapewni bezkolizyjny przejazd i przejście pod torami linii kolejowej E20. Skończą się też utrudnienia w ruchu w tym miejscu. – Ta kolizja ruchu drogowego i kolejowego była dotąd bardzo dokuczliwa dla mieszkańców. I dla tych, którzy mieszkają w okolicy, i dla tych, którzy chcieli korzystać z kolei – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Na ul. Grunwaldzkiej – na odcinku od Twardogórskiej do Wołczyńskiej – powstanie droga o długości ok. 1 km z chodnikami i ścieżkami rowerowymi, połączona z Piwoniową i Szarotkową. Chodzi o to, żeby na nowym węźle można było szybko przesiadać się pomiędzy pociągami i autobusami “drzwi w drzwi”. Węzeł uzupełni parking typu “park&ride”, na którym będzie ok. 200 miejsc postojowych dla samochodów.

Dzięki temu, że w miejscu dzisiejszego przejazdu przez linię kolejową E20 powstanie bezkolizyjny węzeł komunikacyjny, można będzie zintegrować transport miejski i pozamiejski z kolejowym oraz koleją metropolitalną. – Tunel ułatwi podróżowanie wielu tysiącom mieszkańców. Bez naszego członkostwa w Unii Europejskiej, po prostu by go nie było, nie dostalibyśmy tych pieniędzy – mówi Jan Grabkowski, starosta poznański. Węzeł będzie kosztował ok. 100 mln zł. Dofinansowanie z Unii Europejskiej to aż 68 mln zł. Węzeł ma powstać do czerwca 2022 roku.

Gazeta Wyborcza Poznań

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 8 października 2019