MenuMenu główne
Powiat Poznański
Czujka tlenku węglaLogo opłat urzędowych onlineLogo opłaty urzędowe online



W mediach o nas

Poznaliśmy najlepsze firmy z regionu (23.06.2020)

logo Gazety Wyborczej

Branże poligraficzna, farmaceutyczna i meblarska zgarnęły tegoroczne nagrody w konkursie Poznański Lider Przedsiębiorczości. To była edycja, którą z racji koronawirusa będziemy pamiętać na długo.

Już po raz 17. wręczono statuetki Poznańskiego Lidera Przedsiębiorczości. I choć w swojej historii konkurs przeżył już jeden, bardzo poważny kryzys gospodarczy – po upadku banku Lehman Brothers 12 lat temu – to dopiero koronawirus na kilka tygodni niemal zupełnie zatrzymał gospodarkę na całym świecie. Mimo to w tym roku tego prestiżowego konkursu nie odwołano. I znów poznaliśmy najlepsze firmy z terenu Metropolii Poznań.

W tym roku statuetki wręczono w poznańskim Bazarze, który jest symbolem wielkopolskiej gospodarności i pracy organicznej. – Przez 16 lat stał obok mnie prezydent Poznania. W tym roku miasto podjęło decyzję o odstąpieniu od konkursu. Ale nasza decyzja była jednoznaczna, musimy to kontynuować. Bo to konkurs niezwykle ważny w naszym rejonie – mówił Jan Grabkowski, starosta poznański i przewodniczący kapituły konkursowej. – W tym roku przedsiębiorcy zmierzyli się z pandemią, wirusem, który jest najgorszym przeciwnikiem w gospodarce. Tym bardziej uważam, że to jest niezwykle ważne wydarzenie – przekonywał starosta.

W jego ocenie tegoroczna statuetka zagwarantuje pozytywne spojrzenie każdego partnera gospodarczego. – Jej nie można kupić za pieniądze jak wszystkie nagrody świata. Startują ci, co bez wahania otwierają tajemnice swojej firmy. Wierzę, że ta nagroda może pomóc firmom w tych trudnych czasach – podsumował starosta.

W tym roku rozszerzono zasięg konkursu – z aglomeracji poznańskiej na całą Metropolię Poznań. Mogły więc zgłaszać się także firmy ze Śremu, Szamotuł, Obornik i Skoków. Każda z nich poddała się szczegółowej ocenie merytorycznej. Od kilku lat jest ona prowadzona przez ekspertów z firmy doradczej Grant Thornton. W ocenie liczą się m.in. sukcesy na rynku, wykorzystywane innowacje i nowoczesne metody organizacji pracy, a także to, czy działalność jest przyjazna ludziom i środowisku. W tym roku dodatkowe punkty przyznawano właśnie za działania proekologiczne.

– Braliśmy pod uwagę np. energooszczędne rozwiązania oraz to, w jaki sposób firmy radzą sobie ze składowaniem i sortowaniem odpadów – tłumaczy Mariusz Maik z Grant Thornton. W tym roku nie przyznano nagrody wśród start-upów. Najlepszą firmą w kategorii Mikroprzedsiębiorca została spółka Smart Pharma, znana z innowacyjnych artykułów medycznych. W ofercie firmy jest m.in. linia produktów kompleksowo wspierających profilaktykę oraz leczenie niedokrwistości z niedoboru żelaza.

Najlepszym Małym Przedsiębiorcą okazała się firma poligraficzna WITO. Specjalizuje się w produkcji różnego rodzaju etykiet samoprzylepnych i bezklejowych. Ma nowoczesny park maszynowy i stosuje nowe technologie. Chętnie angażuje się w akcje społeczne, od lat wpiera Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy. – Do trzech razy sztuka, dwa razy zostaliśmy wyróżnieni, a teraz wreszcie jesteśmy liderami – cieszył się Tomasz Zglinicki, szef firmy.

Natomiast w kategorii Średni Przedsiębiorca doceniono firmę Maro, działającą w branży mebli biurowych, w sektorze zaliczanym do klasy premium. Jako pierwsza polska firma wprowadziła technologię laserową lasertec, dzięki której produkty mają wyższą estetykę wykonania, zwiększoną trwałość oraz odporność na wilgoć. W swojej ofercie Maro posiada lady recepcyjne, meble pracownicze oraz gabinetowe, szafy, kontenery, stoły konferencyjne oraz witryny.

– Działamy na rynku od prawie 30 lat. Jesteśmy firmą rodzinną. Zatrudniamy 170 osób, a 50 proc. produkcji eksportujemy. Wirusowi się oparliśmy, przynajmniej na razie, i z tego się cieszymy – mówił prezes Roman Błaszak i mocno podkreślił, że ta nagroda dla przedsiębiorców naprawdę jest darmowa. – Znam tylko dwa konkursy, gdzie po zgłoszeniu nie trzeba robić przelewu. Pierwszy to Złote Medale Międzynarodowych Targów Poznańskich, a drugi to właśnie Poznański Lider Przedsiębiorczości. To świadczy o jakości – mówił.

W dotychczasowych 17 edycjach konkursu udział wzięło łącznie blisko 900 firm z Poznania oraz powiatu poznańskiego. Oprócz prestiżowego tytułu zwycięzcy otrzymują atrakcyjne nagrody, w tym m.in. bezpłatne studia podyplomowe na Politechnice Poznańskiej, Uniwersytecie Ekonomicznym czy UAM, obsługę rachunku dla biznesu przez PKO BP czy bezpłatne stoiska na MTP. Tegoroczna pula nagród wynosi blisko 180 tys. zł. Jednym z patronów medialnych konkursu jest „Wyborcza”.

Gazeta Wyborcza Poznań

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 24 czerwca 2020