MenuMenu główne
Powiat Poznański
Czujka tlenku węglaLogo opłat urzędowych onlineLogo opłaty urzędowe online



Relacje

Propozycje kulturalne

kulturalnie grafika

Od tego roku na łamach Prasowej17. polecamy najciekawsze książki, filmy, płyty oraz gry. W roli naszych recenzentów występują prawdziwi fachowcy. Do wysłuchania konkretnych płyt zachęca Jakub Kozłowski z Wydawnictwa In Rock z Czerwonaka, a gry wybiera dla Was Michał Cyranek i Tomasz Skoracki ze Stowarzyszenia Miłośników Gier Planszowych Kości z Puszczykowa. Książki to domena Anny Walkowiak-Osowskiej oraz Magdaleny Kozłowskiej z Biblioteki Publicznej w Swarzędzu, a filmy i seriale dla naszych Czytelników ocenia Agata Klaudel-Berndt z Kultury Tarnowa.

Wszystkie polecane tytuły to ich subiektywny wybór. Czasami są to nowości na rynku, a czasami nasi recenzenci wracają do wydawnictw mających swoją premierę już jakiś czas temu, a do których ich zdaniem warto wrócić. Zawsze będą to jednak pozycje wartościowe, po które warto sięgnąć w wolnej chwili. Liczymy, że ich propozycje będą dla Was pomocne w wyborze danej płyty, filmu, książki czy też gry. Wierzymy również, że w tym naszym kulturalnym kąciku Prasowej17. każdy znajdzie coś dla siebie. Nowe propozycje poniżej…

FILM: „Ludzki głos”
plakat filmuTilda Swinton u Pedro Almodovara to musi być mocne spotkanie… Sensacja festiwalu w Wenecji. To pierwszy zrealizowany po angielsku tytuł w dorobku hiszpańskiego reżysera. Ten na wskroś almodovarowski, kipiący kolorami i buzujący od emocji melodramat z powodzeniem łączy dwa temperamenty, wrażliwości i kinowe żywioły. Jej bohaterka – zakochana, poniżona, zdesperowana – prowadzi swoją ostatnią telefoniczną rozmowę z mężczyzną, który od niej odszedł. W mieszkaniu w towarzystwie spakowanych walizek kochanka i jego osieroconego psa, miotając się od wściekłości do smutku, trawi miłosną katastrofę. Sięga po pigułki, chwyta za siekierę, rozlewa benzynę: chciałaby zabić siebie, chciałaby zniszczyć jego, chce zagrać rolę życia w dramacie zwanym rozstaniem. Zmienia kostiumy i maski, przymierza konwencje, błaga, krzyczy i szepcze: sprawdza, czy ta historia powinna skończyć się tragedią czy może jednak… happy endem?
Agata Klaudel-Berndt (Kultura Tarnowa)

 

KSIĄŻKA: Ewa Mozez Kor, Lisa RojanyBuccieri „Przetrwałam. Relacja ofiary Josefa Mengele”
okładka książkiEvaMozes Kor i jej siostra bliźniaczka Miriam zostały wybrane przez dr. Josefa Mengele do prowadzonych przez niego eksperymentów medycznych. Poddawane były niezliczonej liczbie badań. Eva pokonała ciężką chorobę spowodowaną wszczepieniem nieznanej substancji. Udało jej się także uratować bliźniaczkę ze stanu tzw. muzułmaństwa. Wyzwolenie obozu nie oznaczało końca ich cierpień. Nie żyli ich rodzice, społeczeństwo było często wrogo nastawione do Ocalałych. Dziewczynkom pomogło mówienie o przeżyciach z Auschwitz i założenie fundacji Candles. Książka wzbogacona jest reprodukcjami zdjęć zarówno rodzinnych, jak i z obozu. Wstrząsająca lektura, z którą każdy powinien się zapoznać.
Anna Walkowiak-Osowska (Biblioteka Publiczna w Swarzędzu)

 

MUZYKA: Siena Root „Dream of a Lasting Peace”
okładka płytyRetro rock coraz mniej postrzega się w kategoriach chwilowej mody a bardziej jako pełnoprawny wybór artystyczny. Niemało pomógł w tej sytuacji sukces Grety Van Fleet – zespołu, który potrafił na swojej nostalgii do lat siedemdziesiątych zrobić karierę. Ale Greta to ani najlepszy ani najbardziej godny uwagi zespół z kategorii retro rocka. Takim zespołem jest moim zdaniem Siena Root. Formacja zaczynała bardziej jako zespół hard – psych, ale wraz z kolejnymi albumami coraz bardziej zanikały elementy psychodeliczne na rzecz wzmocnienia wpływów hard rocka. Gdzieś w okolicach albumu „Pioneers” zaczęli niebezpiecznie zbliżać się do terytoriów zajmowanych przez Deep Purple. Nie stali się na szczęście cover bandem a prezentowany album jest tego najlepszym przykładem.
Jakub Kozłowski (Wydawnictwo In Rock)

 

GRA: Nieustraszeni: Normandia
okładka gry
W grze „Nieustraszeni” Wydawnictwa Ogry Games obejmujemy dowodzenie nad jedną ze stron konfliktu II wojny światowej. Możemy wcielić się w aliantów lub hitlerowskie Niemcy, których oddziały będziemy rozmieszczać na ułożonej z kafelków planszy. W każdej grze dysponować będziemy zróżnicowanymi jednostkami, a naszym celem będzie co innego. Dzieje się tak dzięki temu, że gra prowadzi nas przez scenariusze, które odzwierciedlają rzeczywiste kampanie wojenne i biorące w nich udział oddziały i osoby. Możemy zatem próbować zdobyć konkretne punkty na mapie, obronić most czy odnaleźć przyczółek wroga. Gra toczy się w oparciu o klasyczny mechanizm deck buildingu.
Tomasz Skoracki (Stowarzyszenie Miłośników Gier Planszowych Kości)

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 6 sierpnia 2021