MenuMenu główne
Powiat Poznański
Logo opłat urzędowych onlineLogo opłaty urzędowe online



Relacje

Propozycje kulturalne

kulturalnie grafika

Na łamach Prasowej17. polecamy najciekawsze książki, filmy, płyty oraz gry. W roli naszych recenzentów występują prawdziwi fachowcy. Do wysłuchania konkretnych płyt zachęca Jakub Kozłowski z Wydawnictwa In Rock z Czerwonaka, a gry wybiera dla Was Michał Cyranek i Tomasz Skoracki ze Stowarzyszenia Miłośników Gier Planszowych Kości z Puszczykowa. Książki to domena Anny Walkowiak-Osowskiej oraz Magdaleny Kozłowskiej z Biblioteki Publicznej w Swarzędzu, a filmy i seriale dla naszych Czytelników ocenia Agata Klaudel-Berndt z Kultury Tarnowa.

Wszystkie polecane tytuły to ich subiektywny wybór. Czasami są to nowości na rynku, a czasami nasi recenzenci wracają do wydawnictw mających swoją premierę już jakiś czas temu, a do których ich zdaniem warto wrócić. Zawsze będą to jednak pozycje wartościowe, po które warto sięgnąć w wolnej chwili. Liczymy, że ich propozycje będą dla Was pomocne w wyborze danej płyty, filmu, książki czy też gry. Wierzymy również, że w tym naszym kulturalnym kąciku Prasowej17. każdy znajdzie coś dla siebie. Nowe propozycje poniżej…

FILM: „Diuna”
diuna plakatEkranizacja bestsellerowej powieści Franka Herberta. Bardzo odległa przyszłość. Pustynna planeta Arrakis, zwana także Diuną, jest jedynym miejscem we wszechświecie skąd wydobywa się melanż – cenną substancję, która nie tylko przedłuża życie, ale również pozwala na podróże międzygwiezdne i zaglądanie w przyszłość. Z rozkazu imperatora Shaddama IV Diuna zostaje oddana w lenno szlachetnemu rodowi Atrydów. Na Arrakis przybywa książę Leto Atryda, lady Jessika oraz ich syn, Paul. Nikczemny ród Harkonnenów nie zamierza jednak oddać tak łatwo planety swoim wrogom. Bo kto włada Diuną, ten włada całym wszechświatem. Na ekranizację tej słynnej powieści czekało wielu kinomanów. Ta, w reżyserii Denisa Villeneuve’a, na pewno zachwyca rozmachem czy obsadą, jest też bez wątpienia warta obejrzenia.
Agata Klaudel-Berndt (Kultura Tarnowa)

 

MUZYKA: Electric Light Orchestra „Out of the Blue”
okładka płytyGdybym miał wskazać, który album Electric Light Orchestra jest moim ulubionym, pewnie wskazałbym właśnie „Out of the Blue”. Gdybym jednak miał powiedzieć który darzę największym sentymentem to bez wątpienia wskazałbym „Time”. Tyle że sentyment to sprawa indywidualna i związana z życiem konkretnej osoby. Bardziej obiektywne argumenty każą mi więc zaproponować Państwu przesłuchanie „Out of the Blue”. Jakaż to jest płyta! Zaczynając od „Turn To Stone” poprzez „It’s Over” aż do „Starlight” czy „Night in the City”. Jest to album, który mogliby nagrać Beatlesi, a to niech wystarczy za wszelkie inne komplementy. Jeff Lynne ma niebywałe wyczucie melodii i pod tym względem niczym nie ustępuje Paulowi McCartneyowi i Johnowi Lennonowi. Wie jak pisać utwory. Nie musiał się tego uczyć. Po prostu wie.
Jakub Kozłowski (Wydawnictwo In Rock)

 

KSIĄŻKA: „Alaska. Przystanek na krańcu świata” Damian Hadaś
alaska odkładka ksiązki
Damian Hadaś, organizator wycieczek i  wypraw, przybliża czytelnikom Alaskę – teren tajemniczy i osnuty wieloma mitami. Dzięki autorowi możemy poznać codzienność na Alasce (przeczytamy na przykład o tym, że są tam rejony, w których nie ma bieżącej wody, ale jest za to internet), pisze o osadnictwie, o problemach klimatycznych, faunie i florze, ale i o przemyśle naftowym. Krótko mówiąc, przybliża nam 49. stan USA, łamiąc stereotypy i uprzedzenia. Zapewnia, że wcale nie jest tam tak zimno, a Alaska to nie tylko odludzie. Książka napisana jest przystępnym językiem, momentami przypominającym gawędę. Nie zabrakło w niej także odpowiedzi na pytania, co zrobić, gdy spotka się łosia, oraz kto poluje na wieloryby.
Anna Walkowiak-Osowska (Biblioteka Publiczna Swarzędz)

 

GRA: „Gutenberg”
gra pudełko
Gutenberg to gra, w której wcielamy się w pionierów druku. Będziemy zatem zdobywać i realizować zamówienia na drogocenne woluminy. Możemy też ulepszać swój zakład drukarski, rozbudowywać go, a nawet zdobywać mecenasów! Wszystkie akcje będziemy ustalać na początku rundy, kiedy to każdy gracz za swoją zasłonką będzie wybierał, ile kostek inicjatywy przydzieli do danej akcji. Zawodnik z największą ilością przy danej akcji kosteczek będzie robił ruch jako pierwszy. A tutaj np. będziemy mogli rozwijać warsztat, zdobywać nowe czcionki czy uszlachetnienia, np. barwniki. Poza przyjemną rozgrywką trzeba zwrócić uwagę na świetne wykonanie gry, między innymi plansze graczy z obrotowymi zębatkami czy drewniane czcionki.
Tomasz Skoracki (Stowarzyszenie Miłośników Gier Planszowych „Kości”)

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 12 listopada 2021