Relacje
Propozycje kulturalne
Na łamach Prasowej17. polecamy najciekawsze książki, filmy, płyty oraz gry. W roli naszych recenzentów występują prawdziwi fachowcy. Do wysłuchania konkretnych płyt zachęca Jakub Kozłowski z Wydawnictwa In Rock z Czerwonaka, a gry wybiera dla Was Michał Cyranek i Tomasz Skoracki ze Stowarzyszenia Miłośników Gier Planszowych Kości z Puszczykowa. Książki to domena Anny Walkowiak-Osowskiej oraz Magdaleny Kozłowskiej z Biblioteki Publicznej w Swarzędzu, a filmy i seriale dla naszych Czytelników ocenia Agata Klaudel-Berndt z Kultury Tarnowa.
Wszystkie polecane tytuły to ich subiektywny wybór. Czasami są to nowości na rynku, a czasami nasi recenzenci wracają do wydawnictw mających swoją premierę już jakiś czas temu, a do których ich zdaniem warto wrócić. Zawsze będą to jednak pozycje wartościowe, po które warto sięgnąć w wolnej chwili. Liczymy, że ich propozycje będą dla Was pomocne w wyborze danej płyty, filmu, książki czy też gry. Wierzymy również, że w tym naszym kulturalnym kąciku Prasowej17. każdy znajdzie coś dla siebie. Nowe propozycje poniżej…
MUZYKA: UK „Danger Money”
Być może album ten nie dorównuje debiutowi. Na pewno szkoda Billa Bruforda za perkusją, chociaż Terry Bozzio to również nie lada specjalista). Być może gitara Allana Holdswortha nadałaby kompozycjom większej głębi. Być może… Ale nie zmienia to faktu, że druga w dorobku płyta brytyjskiego UK nadal jest albumem wprost oszałamiającym. Takich płyt dzisiaj się już nie nagrywa. Każdy z utworów to przede wszystkim klimat i wirtuozeria, która jednak nie jest celem samym w sobie, a podporządkowana zostaje wyraźnie dobru wyższemu, czyli melodii. Wystarczy posłuchać genialnego „Rendezvous 6:02” czy agresywniejszego „Danger Money”. Melodia dominuje również chociażby w „Nothing to Lose”. Jeżeli cokolwiek mógłbym jej zarzucić, to fakt, że moim zdaniem odrobinę za dużo na niej Eddiego Jobsona a za mało Johna Wettona.
Jakub Kozłowski (Wydawnictwo In Rock)
KSIĄŻKA: „Przewodnik kotki po nocnym niebie” Stuart Atkinson
Sympatyczna kotka zachęca do spojrzenia w niebo. Pokazuje, jak zmienia się ono w zależności od pory roku, uczy odróżnić planety od gwiazd, tłumaczy bardzo trudne pojęcia w zrozumiały sposób. Kilkulatek po lekturze zadziwi swoją wiedzą niejednego dorosłego. Przejrzyste ilustracje ułatwią przeniesienie wiedzy zdobytej z książki na odkrywanie Wszechświata realnie. „Przewodnik…” nie jest przeładowany suchymi informacjami, autorowi chodziło przede wszystkim o samo rozbudzenie zainteresowania astronomią. A zaczyna od podstaw, czyli od tego… jak się przygotować do obserwacji. Dorosły czytelnik, nawet jeśli ma sporą wiedzę o kosmosie, doceni klarowność informacji i zebranie ich w jednej, ciekawie wydanej książce.
Magdalena Kozłowska (Biblioteka Publiczna w Swarzędzu)
FILM: „Wilk na 100 %”
Freddy Lupin ma prawie 13 lat i jest dziedzicem znamienitego rodu wilkołaków. Tak, tak, wilkołaki żyją wśród nas! Za dnia wyglądają jak ludzie, ale nocami zmieniają się w wilki. Freddy właśnie w dniu swoich trzynastych urodzin po raz pierwszy ma przejść przemianę i stanąć na czele swojej watahy. Jego ojciec też był kiedyś wodzem, ale poległ w obronie słabszych. Magiczna przemiana nie dokonuje się tak, jak to sobie Freddy wymarzył. Zamiast przybrać postać potężnego, budzącego respekt wilka, chłopak zmienia się w uroczego białego pudelka o różowej grzywce. W tej sytuacji, zamiast wodzem staje się pośmiewiskiem, a zaraz potem bezdomnym psem ściganym przez łowców bezpańskich zwierząt i pewnego szalonego mściciela. Freddy wciąż ma jednak serce wilka i nie zamierza się poddać… Animowana pozycja dla całych rodzin.
Agata Klaudel-Berndt (Kultura Tarnowa)
GRA: „Kroniki Zamku Avel”
To gra kooperacyjna przeznaczona dla całej rodziny. Naszym zadaniem jest przygotowanie się na atak Monstrum. Wcielamy się zatem w rolę bohaterek i bohaterów, którzy w ostatecznej bitwie muszą obronić swój zamek. W magicznej krainie będziemy się zbroić, pokonywać potwory czy też po prostu będziemy odkrywać nasz świat! Gra ma proste zasady – tylko 4 akcje, z których na rundę wykonamy dwie. Najważniejszą akcję, czyli „atak” wykonujemy za pomocą kostek, a ich ilość zależy od potworów i naszego uzbrojenia. Mamy kilka poziomów trudności, ale już na łatwym jest ciekawie. Co dwie rundy pojawiają się nowe potwory, które w ostatecznej bitwie nacierają na nasz zamek. Dodatkowo przed grą każdy może stworzyć swoją postać – pokolorować ją, nadać jej imię czy herb. Należy też zwrócić uwagę na wykonanie – począwszy od samego wyglądu planszetek graczy, kostek, kafelków krainy po wygląd pudełka.
Tomasz Skoracki (Stowarzyszenie Miłośników Gier Planszowych „Kości”)