MenuMenu główne
Powiat Poznański
Czujka tlenku węglaLogo opłat urzędowych onlineLogo opłaty urzędowe online



Relacje

Propozycje kulturalne

kulturalnie grafika

Na łamach Prasowej17. polecamy najciekawsze książki, filmy, płyty oraz gry. W roli naszych recenzentów występują prawdziwi fachowcy. Do wysłuchania konkretnych płyt zachęca Jakub Kozłowski z Wydawnictwa In Rock z Czerwonaka, a gry wybiera dla Was Michał Cyranek i Tomasz Skoracki ze Stowarzyszenia Miłośników Gier Planszowych Kości z Puszczykowa. Książki to domena Anny Walkowiak-Osowskiej oraz Magdaleny Kozłowskiej z Biblioteki Publicznej w Swarzędzu, a filmy i seriale dla naszych Czytelników ocenia Agata Klaudel-Berndt z Kultury Tarnowa.

Wszystkie polecane tytuły to ich subiektywny wybór. Czasami są to nowości na rynku, a czasami nasi recenzenci wracają do wydawnictw mających swoją premierę już jakiś czas temu, a do których ich zdaniem warto wrócić. Zawsze będą to jednak pozycje wartościowe, po które warto sięgnąć w wolnej chwili. Liczymy, że ich propozycje będą dla Was pomocne w wyborze danej płyty, filmu, książki czy też gry. Wierzymy również, że w tym naszym kulturalnym kąciku Prasowej17. każdy znajdzie coś dla siebie. Nowe propozycje poniżej…

 

MUZYKA: Caravan „For Girls Who Grow Plump In the Night”
okładka płytyZa najbardziej udaną, najlepszą i najbardziej wpływową płytę zespołu uznaje się wciąż „In the Land of Gray and Pink”. Zapewne słusznie, ale to album z roku 1973 jest tą płytą, do której wracam najczęściej, gdy poszukuję rustykalnego, klimatycznego rocka – progresywnego, ale ubranego w bardziej zwarte i „melodyjne” formy. Wystarczy posłuchać, w jak genialny sposób Caravan rozpoczynają ten album. „Memory Lain, Hugh” ukazuje wszystko to, z czego Caravan słynie. Senne wokale, ciekawe rockowe riffy, które jednak zatopione zostają w bardziej delikatnej, nieoczywistej aranżacji. A potem mamy jeszcze kultowe, niespieszne i klimatyczne „C’thlu Thlu” oraz, mój faworyt, „Surprise, surprise”. Piękna, wyważona, intymna płyta.
Jakub Kozłowski (Wydawnictwo In Rock)

 

KSIĄŻKA: Alek Rogoziński „Bardzo cichy rozwód”
okładka ksiązkiZuzanna i Kacper byli kiedyś bardzo szczęśliwym małżeństwem. Byli, ponieważ obecnie mają siebie dość i chcą się rozwieść. Zanim jednak do tego dojdzie, zostają wplątani w kryminalną aferę – muszą uciekać zarówno przed gangsterami, jak i stróżami prawa. Teoretycznie muszą polegać tylko na sobie, ale czy w ogóle mogą sobie ufać? Zabawna komedia kryminalna dla fanów takich autorów jak Alek Rogozińskiego, Olga Rudnicka czy Marta Obuch. Ten pierwszy jest zresztą jej autorem. To lekka i przyjemna książka, wzbudzają salwy śmiechu w najmniej oczekiwanych momentach. Warto więc po nią sięgnąć choćby po to, by poprawić sobie humor. Gwarantowana zabawa z domieszką czarnego humoru.
Anna Walkowiak-Osowska (Biblioteka Publiczna w Swarzędzu)

 

FILM: „Orlęta. Grodno 39”
plakatTo dramatyczny obraz wojny z sowietami widziany oczami 12-letniego chłopca, Leona. W dniu rozpoczęcia roku szkolnego, 1 września 1939 r. budynek jego szkoły zostaje zbombardowany przez niemieckie samoloty. Dla Leosia, Tadka, Eweliny oraz tysięcy polskich dzieci, rozpoczynająca się wojna stanie się szkołą przyspieszonego dojrzewania, konfrontacją z dramatyczną historią pisaną przez dorosłych. 17 września 1939 roku Armia Czerwona wkracza do Polski. Trzy dni później obrońcy Grodna rozpoczynają beznadziejną, heroiczną walkę. Nieliczne oddziały wojskowe są wspomagane przez ludność cywilną, przede wszystkim młodzież szkolną. To właśnie dzieci i młodzież bohatersko bronią miasta, stając się ofiarami niezwykłego okrucieństwa okupantów.
Agata Klaudel-Berndt (Kultura Tarnowa)

 

GRA: „Eter”
pudełko gryW starożytnych czasach, w ramach wielkiego turnieju, do walki stawali magowie władający każdym z czterech podstawowych żywiołów. Zwycięzca ustanawiał dominację na kolejny rok, zaś w wyniku starć żywiołów powstawał tytułowy Eter, niezbędny do istnienia Świata Nadksiężycowego – miejsca narodzin i regeneracji magów. W tej grze karcianej dla dwóch osób, zawodnicy w oparciu o takie same zestawy kart, toczą pojedynek, tworząc pole gry w trakcie rozgrywki. Zagrywając kartę o danej wartości, można zakryć kartę przeciwnika jeżeli jej wartość jest wyższa. Gracze formują pole gry „trzy na trzy”, a wygrywa ten kto ze swoich kart utworzy linię poziomą, pionową lub na ukos, tak jak w popularnej grze „kółko i krzyżyk”. Dodatkowo do dyspozycji graczy są cztery tryby walki, różne zdolności oraz moce wybranej postaci.
Tomasz Skoracki (Stowarzyszenie Miłośników Gier Planszowych „Kości”)

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 9 grudnia 2022