MenuMenu główne
Powiat Poznański
Czujka tlenku węglaLogo opłat urzędowych onlineLogo opłaty urzędowe online



Relacje

Propozycje kulturalne

kulturalnie grafika

Na łamach Prasowej17. polecamy najciekawsze książki, filmy, płyty oraz gry. W roli naszych recenzentów występują prawdziwi fachowcy. Do wysłuchania konkretnych płyt zachęca Jakub Kozłowski z Wydawnictwa In Rock z Czerwonaka, a gry wybiera dla Was Michał Cyranek i Tomasz Skoracki ze Stowarzyszenia Miłośników Gier Planszowych Kości z Puszczykowa. Książki to domena Anny Walkowiak-Osowskiej oraz Magdaleny Kozłowskiej z Biblioteki Publicznej w Swarzędzu, a filmy i seriale dla naszych Czytelników oceniają Agata Klaudel-Berndt z Kultury Tarnowa i Joanna Sobik z Kostrzyńskiego Kina za Rogiem.

Wszystkie polecane tytuły to ich subiektywny wybór. Czasami są to nowości na rynku, a czasami nasi recenzenci wracają do wydawnictw mających swoją premierę już jakiś czas temu, a do których ich zdaniem warto wrócić. Zawsze będą to jednak pozycje wartościowe, po które warto sięgnąć w wolnej chwili. Liczymy, że ich propozycje będą dla Was pomocne w wyborze danej płyty, filmu, książki czy też gry. Wierzymy również, że w tym naszym kulturalnym kąciku Prasowej17. każdy znajdzie coś dla siebie. Nowe propozycje poniżej…

 

MUZYKA: Electric Wizard „Dopethrone”
okładka płytyNie ma chyba współczesnego zespołu, który w bardziej skoncentrowanie-ujednolicony sposób podążałby za umiłowanym przewodnictwem bogów z Black Sabbath. Co ciekawe, Electric Wizard w swojej twórczości okazali się bardziej „konserwatywni” niż muzyków z Birmingham, których płyty wykazywały jednak znaczące i od razu dostrzegalne różnice. Brytyjczycy z Dorset kontynuują nagrywanie dzieł będących swoimi logicznymi przedłużeniami, nie oddalając się od macierzy. Ciężkie, brudne gitary, ukryty odrobinę w miksie wokal oraz powolne rytmy (chociaż nie zawsze) od razu sprawiają, że Wizard jest Wizardem. Spośród wielu równych i godnych uwagi płyt nie ma chyba większej legendy niż „Dopethrone” i do poznania tego albumu zachęcam każdego, kto Sabbathów zna już na pamięć.
Jakub Kozłowski (Wydawnictwo In Rock z Czerwonaka)

 

KSIĄŻKA: Anna Bichalska „Spróbuj jeszcze raz, Adelko”
okładka ksiązkiKsiążka dla dzieci, które szybko się zniechęcają przy niepowodzeniach. Uświadamia małemu czytelnikowi, że ma prawo do błędów, że nie musi umieć wszystkiego od razu, a to w dzisiejszych czasach trudna nauka, bo wiele dzieci nie umie pogodzić się z porażką, nie chce podejmować kolejnych prób. Dzięki temu, że tytułowa Adelka zmaga się z różnymi przeciwnościami, będzie bliska każdemu odbiorcy – i ćwiczącemu jazdę na rowerze, i sznurującemu buty, i składającemu pierwsze litery. Opowieść o wytrwałości i poczuciu własnej wartości. I o tym, że czasami mała porażka jest tak naprawdę dużą wygraną. „Spróbuj jeszcze raz, Adelko” to tylko jedna z całej serii książeczek, poświęconych dziewczynce o tym imieniu, autorstwa Anny Bichalskiej.
Magdalena Kozłowska (Biblioteka Publiczna w Swarzędzu)

 

FILM: „Na pełny etat”
plakat filmuTen francuski dramat obyczajowy to przejmująca opowieść o kobiecie zaszczutej przez problemy z pracą, pieniędzmi, opieką nad dziećmi i samotnością, ze świetną rolą Laure Calamy. Marie dokłada wszelkich starań, by pogodzić wychowanie dwójki małych dzieci z pracą w jednym z luksusowych paryskich hoteli. Nie jest to łatwe, zwłaszcza że mieszka poza miastem, a codzienne dojazdy zajmują jej sporo czasu w i tak napiętym już grafiku. Kiedy wreszcie otwiera się przed nią szansa zawodowego awansu, wybucha ogólnokrajowy strajk. System transportu publicznego zostaje całkowicie sparaliżowany. Zdezorientowani ludzie tłoczą się na peronach i przystankach, a wśród nich coraz bardziej zdesperowana i zrozpaczona Maria, która zdaje sobie sprawę, że ta szansa może się nie powtórzyć…
Joanna Sobik (Kostrzyńskie Kino za Rogiem)

 

GRA: „Oryszalk”
okładka gryTo szybka i strategiczna gra planszowa, która tak naprawdę jest wyścigiem o punkty. Kończy się bowiem wtedy, gdy któryś z graczy zdobędzie piąty punkt. Na czym polega? W grze tej wcielamy się w mieszkańców Atlantydy, którzy szukają nowej wyspy do osiedlenia. Polega to na rozbudowie nowej wysypy i zbieraniu dzięki temu punktów. W rundzie wybieramy jedną kartę z akcją i kafelkiem terenu. Kafelek ten umieszczamy na swojej wyspie, a z akcji z karty możemy – zrekrutować hoplitów, wydobyć oryszalk, zbudować budynek, świątynię czy też wykuć żeton oryszalku. Możemy też walczyć z potworami, które nawiedzają naszą wyspę. Sprytna, prosta gra rodzinna, która daje dużo satysfakcji z planowania akcji głównych z dodatkowymi. Tutaj w każdym momencie czuć wyścig o punkty.
Tomasz Skoracki (Stowarzyszenie Miłośników Gier Planszowych „Kości”)

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 16 czerwca 2023