MenuMenu główne
Powiat Poznański
Czujka tlenku węglaLogo opłat urzędowych onlineLogo opłaty urzędowe online



Relacje

Propozycje kulturalne

kulturalnie grafika

Na łamach Prasowej17. polecamy najciekawsze książki, filmy, płyty oraz gry. W roli naszych recenzentów występują prawdziwi fachowcy. Do wysłuchania konkretnych płyt zachęca Jakub Kozłowski z Wydawnictwa In Rock z Czerwonaka, a gry wybiera dla Was Tomasz Skoracki ze Stowarzyszenia Miłośników Gier Planszowych Kości z Puszczykowa. Książki to domena Anny Walkowiak-Osowskiej oraz Magdaleny Kozłowskiej z Biblioteki Publicznej w Swarzędzu, a filmy i seriale dla naszych Czytelników ocenia Joanna Sobik z Kostrzyńskiego Kina za Rogiem.

Wszystkie polecane tytuły to ich subiektywny wybór. Czasami są to nowości na rynku, a czasami nasi recenzenci wracają do wydawnictw mających swoją premierę już jakiś czas temu, a do których ich zdaniem warto wrócić. Zawsze będą to jednak pozycje wartościowe, po które warto sięgnąć w wolnej chwili. Liczymy, że ich propozycje będą dla Was pomocne w wyborze danej płyty, filmu, książki czy też gry. Wierzymy również, że w tym naszym kulturalnym kąciku Prasowej17. każdy znajdzie coś dla siebie. Nowe propozycje poniżej…

 

MUZYKA: Magma „Üdü Ẁüdü”
okładka płytyGdyby zespół Magma był przeciwnikiem w grze komputerowej, to stanowiłby finalnego bossa dla fanów progresywu. Może jest w tym zdaniu odrobinę przesady, ale do pewnego stopnia trafnie oddaje dziwność muzyki, zawiłość założeń koncepcyjnych i szaloną ekspresję w wykonaniu. Z takim bossem zresztą miło przegrać. Dzięki temu można spróbować jeszcze raz podejść do walki i spróbować zrozumieć wszelkie zawiłości muzyki. Spośród kilku naprawdę fenomenalnych płyt Francuzów osobiście wybrałbym i polecił „Üdü Ẁüdü” – moim zdaniem album kompletny. Niepozbawiony lekkości (utwór tytułowy), powolnego, pełzającego mroku („Soleil d’Ork”) jak i gigantycznego Behemota, kładącego się cieniem na cały album. Legendarna „Da Futura” wbije każdego głęboko w fotel.
Jakub Kozłowski (Wydawnictwo In Rock z Czerwonaka)

 

KSIĄŻKA: Monika Dworak „Zachowaj to dla siebie”
okładka książkiAutorka przenosi nas w środek rodzinnych sekretów. 30-letni Adam po otrzymaniu niepokojącego e-maila, próbuje na własną rękę szukać wyjaśnień. Otrzymany plik jest dla niego nie tylko niejasny, ale i burzy cały jego dotychczasowy świat. By poświęcić się prywatnemu śledztwu zaczyna okłamywać zarówno żonę, jak i siostrę bliźniaczkę. Czy Adamowi uda się rozwikłać zagadkę, którą wstrząsnęła jego światem. Jaką cenę przyjdzie mu za to zapłacić? Książka to debiut pisarski Moniki Dworak utrzymany w lubianym przez czytelników stylu domestic noir.
Anna Walkowiak-Osowska (Biblioteka Publiczna w Swarzędzu)

 

FILM: „Chłopi”
chłopi plakatOryginalna formalnie adaptacja „Chłopów” Władysława Reymonta, uhonorowanego za nią literacką Nagrodą Nobla. To trzecia w polskim filmie, po przedwojennym filmie Eugeniusza Modzelewskiego z 1922 roku i serialu Jana Rybkowskiego z roku 1972, ekranizacja tej powieści. Na tle czterech pór roku rozgrywają się losy pięknej Jagny, rozpalającej zmysły mężczyzn i budzącej wrogość kobiet, i Antka Boryny, syna najbogatszego gospodarza we wsi. Film jest stworzony metodą malarskiej animacji filmowych kadrów, inspirowanych twórczością Chełmońskiego, Wyczółkowskiego czy Ślewińskiego. Na podstawie klasycznych aktorskich zdjęć powstało 40 tysięcy olejnych obrazów-klatek, które stworzyły efekt finalny produkcji. Nad obrazami pracowało kilkudziesięciu artystów z kilku krajów. Polski kandydat do Oscara.
Joanna Sobik (Kostrzyńskie Kino za Rogiem)

 

GRA: „Trio”
pudełko gryBardzo szybka gra karciana, w której łączymy zgadywanie z zapamiętywaniem. Każdy z graczy ma kilka kart na ręce, które układa od najniższej do najwyższej. Kilka kart leży między graczami w polu gry. Celem gry jest odkrycie w jednej turze trzech kart o jednakowej wartości. Na początku rundy wybieramy dwie karty – możemy odsłonić tę leżącą na środku pola gry lub z ręki dowolnego gracza. W przypadku wybrania dowolnego gracza (może to też dotyczyć nas samych) możemy wybrać wyłącznie skrajne karty – najwyższą lub najniższą. Jeśli obie odsłonięte w turze karty mają tę samą wartość, to możemy szukać trzeciej. Jeśli nie, to nasza kolejka się kończy, a karty wracają na swoje miejsce. Gra kończy się jeśli, któryś z graczy uzbiera trzy „tria” lub zbierze „trio” z samych siódemek. Prosta, szybka i wciągająca gra – rozgrywka nigdy nie kończy się na jednej partii!
Tomasz Skoracki (Stowarzyszenie Miłośników Gier Planszowych „Kości”)

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 22 marca 2024