Relacje
Propozycje kulturalne
Na łamach Prasowej17. polecamy najciekawsze książki, filmy, płyty oraz gry. W roli naszych recenzentów występują prawdziwi fachowcy. Do wysłuchania konkretnych płyt zachęca Jakub Kozłowski z Wydawnictwa In Rock z Czerwonaka, a gry wybiera dla Was Tomasz Skoracki ze Stowarzyszenia Miłośników Gier Planszowych Kości z Puszczykowa. Książki to domena Anny Walkowiak-Osowskiej oraz Magdaleny Kozłowskiej z Biblioteki Publicznej w Swarzędzu, a filmy i seriale dla naszych Czytelników ocenia Joanna Sobik z Kostrzyńskiego Kina za Rogiem.
Wszystkie polecane tytuły to ich subiektywny wybór. Czasami są to nowości na rynku, a czasami nasi recenzenci wracają do wydawnictw mających swoją premierę już jakiś czas temu, a do których ich zdaniem warto wrócić. Zawsze będą to jednak pozycje wartościowe, po które warto sięgnąć w wolnej chwili. Liczymy, że ich propozycje będą dla Was pomocne w wyborze danej płyty, filmu, książki czy też gry. Wierzymy również, że w tym naszym kulturalnym kąciku Prasowej17. każdy znajdzie coś dla siebie. Nowe propozycje poniżej…
MUZYKA: Gong „Angel’s Egg”
Mam olbrzymią sympatię do Gong. Niezależnie zresztą od wcielenia zespołu, czy dziwacznej space rockowej bestii prowadzonej przez Daevida Allena, czy późniejszej jazz rockowej Pierre’a Moerlen’a czy najnowszej, odrobinę stoner space rockowej Kavusa Torabiego. Gdybym jednak miał wskazać album, do którego wracam najczęściej, z którym wiąże mnie najwięcej wspomnień i do którego mam największą sympatię, bez wątpienia byłaby to druga część trylogii „Radio Gnome Invisible”. Jest to prawdziwie wspaniały album, o genialnym klimacie, fantastycznej wyobraźni muzycznej jego twórców i jednych z najlepszych kompozycji w historii zespołu (chociażby Oily Way, I Never Glid Before). I zobaczcie Państwo ten skład: Allen, Hillage, Malherbe, Howlett. Klasyczna płyta.
Jakub Kozłowski (Wydawnictwo In Rock z Czerwonaka)
KSIĄŻKA: Michał Bilewicz „Traumaland. Polacy w cieniu przeszłości”
Michał Bilewicz ceniony psycholog i wykładowca akademicki, specjalizujący się w zagadnieniach antysemityzmu i dyskryminacji, podjął próbę wyjaśnienia traumy panującej w naszej ojczyźnie i przechodzącej w wielu przypadkach z pokolenia na pokolenie. Choć większa część książki poświęcona jest wydarzeniom z lat 1939-1945, autor przywołuje też światowe wydarzenia jak: ludobójstwo w Rwandzie, atak na World Trade Center, pandemię Covid-19, wojnę na Ukrainie. Zestawia sposób radzenia sobie z trudnymi wydarzeniami w różnych społecznościach, porusza temat zbiorowego narcyzmu, stresu pourazowego. Wyjaśnia skąd wziął się polski pesymizm, brak zaufania i wręcz histeryczne reakcje na wypowiedzi godzące w status Polski wyłącznie jako ofiary XX-wiecznych totalitaryzmów a także panująca w społeczeństwie nieumiejętność dostrzeżenia, że czasem byliśmy też oprawcami. Niezwykle ciekawa książka opierająca się na licznych badaniach.
Anna Walkowiak-Osowska (Biblioteka Publiczna w Swarzędzu)
FILM: „Gra fortuny”
To szpiegowska komedia akcji z 2023 roku wyreżyserowana przez Guya Ritchiego. Agent MI6 Orson Fortune wraz ze swoją doborową ekipą musi stawić czoło cynicznemu i zdeprawowanemu do szpiku kości handlarzowi bronią, który zamierza wprowadzić na czarny rynek najnowocześniejszą technologię masowego rażenia. Plan Orsona wymaga namówienia do współpracy największego gwiazdora kina akcji, który jednak poza ekranem kompletnie nie pali się do ryzykownych misji. Fortune potrafi być jednak przekonujący i jego drużyna wkracza do gry, której stawką jest przetrwanie ludzkości. W roli głównej występuje Jason Statham, którego fanom mocnego kina przedstawiać chyba nie trzeba.
Joanna Sobik (Kostrzyńskie Kino za Rogiem)
GRA: „PIKIT”
To gra, w której dzięki kostkom będziemy przyzywać Kaiju albo Mechy. Zdobyte karty możemy zagrać dla ich efektu lub zatrzymać dla punktów. W każdej turze gracz rzuca dwiema kostkami, z których wyniki wskazują jakie karty możemy dobrać – możemy wybrać kartę o wartości jednej i drugiej kostki, ich sumy lub różnicy. W przypadku gdy wypadnie nam dublet dobieramy kartę mecha, która da nam na koniec gry 15 punktów. Po rzuceniu kostkami możemy wykorzystać już zdobyte karty, by zmodyfikować nasze wyniki kostek, ukraść komuś kartę czy zablokować efekt karty przeciwnika. Gra kończy się w momencie wyczerpania talii kart. Wygrywa osoba, która zdobędzie najwięcej punktów ze zdobytych kart. Rzucanie kostkami, fajne ilustracje na kartach, pudełko pełni funkcję tacki na kości (jest wyścielone materiałem). Gra szybka, prosta, a do tego pełna emocji rozgrywka!
Tomasz Skoracki (Stowarzyszenie Miłośników Gier Planszowych „Kości”