MenuMenu główne
Powiat Poznański
Czujka tlenku węglaLogo opłat urzędowych onlineLogo opłaty urzędowe online



Relacje

Propozycje kulturalne

kulturalnie grafika

Na łamach Prasowej17. polecamy najciekawsze książki, filmy, płyty oraz gry. W roli naszych recenzentów występują prawdziwi fachowcy. Do wysłuchania konkretnych płyt zachęca Jakub Kozłowski z Wydawnictwa In Rock z Czerwonaka, a gry wybiera dla Was Tomasz Skoracki ze Stowarzyszenia Miłośników Gier Planszowych Kości z Puszczykowa. Książki to domena Anny Walkowiak-Osowskiej oraz Magdaleny Kozłowskiej z Biblioteki Publicznej w Swarzędzu, a filmy i seriale dla naszych Czytelników ocenia Joanna Sobik z Kostrzyńskiego Kina za Rogiem.

Wszystkie polecane tytuły to ich subiektywny wybór. Czasami są to nowości na rynku, a czasami nasi recenzenci wracają do wydawnictw mających swoją premierę już jakiś czas temu, a do których ich zdaniem warto wrócić. Zawsze będą to jednak pozycje wartościowe, po które warto sięgnąć w wolnej chwili. Liczymy, że ich propozycje będą dla Was pomocne w wyborze danej płyty, filmu, książki czy też gry. Wierzymy również, że w tym naszym kulturalnym kąciku Prasowej17. każdy znajdzie coś dla siebie. Nowe propozycje poniżej…

 

MUZYKA: Porcupine Tree „Deadwing”
okładka płytyNie za bardzo mam do Stevena Wilsona zaufanie. Nie wiem nawet, po lekturze jego biografii, czy ten wybitny producent i utalentowany kompozytor pisze swoje utwory z potrzeby serca czy wyrachowania. Nie zawsze mi to przeszkadza, czasami ignoruję czerwoną lampkę zapalającą mi się gdzieś w głowie. Tak jest z albumem „Deadwing”, który uwielbiam. Cechuje go wspaniały, mroczny, ciężki klimat, jakby „rozchwianie” kompozycyjne, łączenie różnych elementów, które nie powinny do siebie pasować. Dużo tu takiej typowo brytyjskiej życiowej nostalgii, wycofania, sporo mocnych uderzeń a wszystko poprzecinane dość, nie ukrywajmy, przeciętnym wokalem Wilsona, śpiewającego niczym szef boys bandu. A jednak całość ma charakter i duszę. Więcej mi nie trzeba.
Jakub Kozłowski (Wydawnictwo In Rock z Czerwonaka)

 

KSIĄŻKA: Monika Dworak „Znikniesz bez śladu”
okładka ksiązkiMonika Dworak to z pochodzenie Ślązaczka, która od pięciu lat żyje i pracuje w Wielkiej Brytanii. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Łodzi, studiowała także w Mediolanie i Brescii. O czym jest książka? Jonatan porządkując dokumenty po zmarłej mamie trafia na tajemnicze dokumenty, które wywracają jego świat do góry nogami. Okazuje się, że nie jest biologicznym synem kobiety, która go wychowała. Chłopak chce rozwikłać zagadkę swojego pochodzenia, w odkryciu prawdy pomaga mu przyjaciółka i zarazem hejterka Lena. Jednocześnie poznajemy historię Igi, która pragnie napisać świetny reportaż i dostać pracę w redakcji. Podejmując się nierozwiązanej sprawy zaginięcia przestępcy sprzed lat. Jak połączą się losy Jonatana i Igi? Intrygująca fabuła, dwie perspektywy czasowe, wyraziste postacie to nie jedyne zalety tej książki. Polecamy serdecznie.
Anna Walkowiak-Osowska (Biblioteka Publiczna w Swarzędzu)

 

FILM: „Za duży na bajki 2”
plakat filmuTo druga część przygód nastoletniego, sympatycznego i zmagającego się z nadwagą miłośnika gier komputerowych. Tym razem Waldek, Staszek i Delfina jadą w Tatry. Kiedy Waldek przypadkowo dowiaduje się, że w okolicy mieszka jego ojciec, o którym od mamy słyszał tylko tyle, że dawno temu porzucił ich rodzinę, postanawia za wszelką cenę go odnaleźć, i zapytać o powody tej decyzji. Wraz ze Staszkiem wyruszają pod osłoną nocy na poszukiwania. Czyhające na nich na górskim szlaku niebezpieczeństwa to jednak nic w porównaniu z zadaniem, które otrzymuje Delfina. Kreatywna nastolatka musi ukryć przed niczego nieświadomą ciotką, mamą Waldka oraz jej nowym partnerem prawdę o zniknięciu chłopców. Jakie zawirowania w życie wszystkich bohaterów wniesie ta sekretna misja? Czy Waldek otrzyma odpowiedzi na dręczące go pytania i zrozumie postępowanie ojca?
Joanna Sobik (Kostrzyńskie Kino za Rogiem)

 

GRA: „Smoki z głębin”
pudełko gryTo gra rodzinna od dwóch do pięciu graczy. Każdy z uczestników rozgrywki dowodzi rodziną morskich smoków. Plansza dzieli się na cztery regiony – morskie królestwa, które rozdzielone są prądami morskimi. Na każdym z królestw, poza polami mórz, są jeszcze skarby, statki pirackie i wiry wodne. Na początku gry każdy z graczy otrzymuje odpowiednią liczbę drewnianych smoczych głów i części ciała smoków, które układa się na planszy. Gracz otrzymuje także karty z przedstawionym wzorem, czyli układem smoka. Ważną zasadą w grze jest to, że nasze smoki nie mogą ze sobą sąsiadować. Mogą za to ze smokami przeciwników, co daje duże pole do kombinowania. Punkty zdobywać będziemy za zgormadzone skarby, wypełnione misje oraz za przewagi liczebne w poszczególnych morskich królestwach. Familijny tytuł z łatwymi zasadami, który bardzo ładnie prezentuje się na stole.
Tomasz Skoracki (Stowarzyszenie Miłośników Gier Planszowych „Kości”)

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 2 sierpnia 2024