MenuMenu główne
Powiat Poznański
Czujka tlenku węglaLogo opłat urzędowych onlineLogo opłaty urzędowe online



Relacje

Samorządy dla transportu

konferencja transport

Miasto Poznań przekazało bezpłatnie akcje spółki PKS Poznań SA na rzecz Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny”. Tym samym związek, który tworzą 23 jednostki samorządu terytorialnego, staje się właścicielem poznańskiego przewoźnika z 75-letnią tradycją, do którego należą m.in. dwa dworce autobusowe: w Śremie i Nowym Tomyślu, 76 autobusów i cały majątek ruchomy o wartości 10,8 mln zł.

– Przekazanie majątku spółki do związku transportowego jest konsekwencją działań i deklaracji dotyczących utrzymania linii autobusowych o zasięgu powiatowym i ponadpowiatowym. Od początku nasze stanowisko było jednoznaczne. Tylko w powiecie poznańskim około 10 tysięcy mieszkańców nie ma dostępu do transportu publicznego. Musimy działać przeciw wykluczeniu transportowemu. Postawiliśmy jeden warunek. Zaangażujemy się w tworzenie związku przy pełnej współpracy z samorządami. Dziś należą do niego 23 jednostki – mówi Jan Grabkowski, starosta poznański. – Samemu można zrobić sporo, wspólnie zdziałać możemy zdecydowanie więcej. Po raz kolejny pokazaliśmy, że jesteśmy odpowiedzialni za swych mieszkańców. To dzięki pełnej solidarności możemy dziś mówić o sukcesie i sile samorządów – dodaje.

Na mocy podpisanego aktu notarialnego miasto Poznań przekazało Związkowi Powiatowo-Gminnemu „Wielkopolski Transport Regionalny” udziały w postaci akcji wartych 10,8 mln zł i taboru, w skład którego wchodzi 76 autobusów oraz dwa dworce autobusowe: w Nowym Tomyślu i w Śremie. – Utrzymanie sprawnej międzygminnej komunikacji autobusowej leży także w interesie mieszkańców Poznania – podkreśla Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta. – Regularnie kursujące busy to mniej samochodów wjeżdżających codziennie do naszego miasta. To z kolei przekłada się na większą płynność ruchu i czystsze powietrze. Dlatego bez wahania powierzamy akcje spółki Związkowi. Jestem przekonany, że dzięki temu sieć połączeń autobusowych będzie się rozwijać stosownie do potrzeb – dodaje.

Akt notarialny podpisali: Piotr Hojan – przewodniczący Zarządu Związku „Wielkopolski Transport Regionalny”, Tomasz Łubiński – wiceprzewodniczący Zarządu Związku „Wielkopolski Transport Regionalny”, Jacek Jaśkowiak prezydent miasta Poznania i Piotr Husejko – skarbnik miasta Poznania.

– Cały czas pracujemy nad rozwojem połączeń autobusowych w naszym regionie. Chcemy w miarę możliwości finansowych osiągnąć standardy zbliżone do oferowanych przez Poznańską Kolej Metropolitalną, szczególnie na tych obszarach, które są pozbawione dostępu do kolei. Modernizujemy obecne linie i tworzymy nowe połączenia, aby jak najlepiej zaspokoić potrzeby naszych pasażerów. W grudniu złożyliśmy wniosek o dofinansowanie 60 linii, w ramach Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych o wartości 2,5 mln złotych – mówi Piotr Hojan, Przewodniczący Zarządu Związku, burmistrz Grodziska Wielkopolskiego. – Jeśli otrzymamy to dofinansowanie, liczba linii obsługiwanych przez PKS Poznań, w przyszłym roku zwiększy się do 110. Oczywiście to spowoduje konieczność sukcesywnej modernizacji taboru. Należy także podkreślić, że już dziś autobusy PKS-u przewożą rocznie prawie 1.100.000 pasażerów – dodaje.

Jak przyznaje Zbigniew Rusak, dyrektor Biura Związku WTR, przejęcie dworców oznacza pozwoli pełnić im funkcje lokalnego centrum przesiadkowego. – W przypadku Śremu dworzec zintegruje zarówno komunikację regionalną łączącą Śrem z Poznaniem, Gostyniem, Kościanem i Czempiniem, z komunikacją miejską i gminną, dla której organizatorem jest Adam Lewandowski burmistrz Śremu, jednocześnie zastępca przewodniczącego Zarządu Związku – mówi.

Opracowanie Planu Zrównoważonego Rozwoju Transportu Publicznego, odnowienie taboru PKS Poznań przy wykorzystaniu zarówno środków unijnych, jak i krajowych, budowa siatki połączeń zintegrowanej z siecią Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, integracja taryfy PKS z PKM-ką i ZTM Poznań, stałe zwiększanie liczby miejscowości w dostępie do transportu zbiorowego to główne zadania, które stoją przed władzami Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny”. Pod względem zasięgu i oddziaływania jest on największym tego typu w Polsce. Obszar działania Związku to 6.289,81 km2, które zamieszkuje prawie 1.300.000 mieszkańców.

Przypomnijmy, że w marcu 2019 roku prezydent Poznania poinformował starostów, burmistrzów i wójtów, że miasto nie jest w stanie samo utrzymywać spółki PKS i jest zmuszone ją rozwiązać ze względu na nierentowność. Wówczas z inicjatywą ratowania linii autobusowych wyszedł starosta poznański. Dziś Związek Powiatowo-Gminny „Wielkopolski Transport Regionalny” tworzą 23 jednostki samorządu terytorialnego: miasto Poznań, powiaty: poznański, grodziski, kościański, nowotomyski i obornicki oraz gminy: Buk, Czempiń, Dopiewo, Duszniki, Grodzisk Wielkopolski, Kórnik, Kuślin, Miedzichowo, Międzychód, Mosina, Oborniki, Rogoźno, Stęszew, Suchy Las, Śmigiel, Śrem i Tarnowo Podgórne. Związek współpracuje także z gminami Brodnica, Dolsk i Książ Wielkopolski. Trwają rozmowy o rozszerzeniu współpracy z Komornikami, Nowym Tomyślem, Lwówkiem, Opalenicą i Trzcielem oraz z powiatem międzychodzkim.

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 22 grudnia 2021