Zapowiedzi Wydarzenia Relacje
Raport turystyczny
Poznańska Lokalna Organizacja Turystyczna zaprezentowała raport oceniający stan turystyki w aglomeracji poznańskiej w 2013 r. To pierwszy raport powstały na podstawie danych Poznańskiego Barometru Turystycznego. Kolejne raporty będą publikowane rokrocznie.
Poznański Barometr Turystyczny czyli zintegrowany system monitoringu zjawisk turystycznych w Poznaniu i okolicach rozpoczął funkcjonowanie w czerwcu 2012 r. Projekt koordynowany przez Poznańską Lokalną Organizację Turystyczną jest pierwszym i jak dotąd jedynym takim przedsięwzięciem realizowanym w Polsce.
Podmioty zaangażowane w rozwój i tworzenie lokalnych produktów turystycznych udostępniają co miesiąc dane, dzięki którym uzyskiwane są aktualne, kompleksowe i wiarygodne informacje na temat stanu turystyki w aglomeracji poznańskiej. Partnerami projektu są punkty informacji turystycznej, obiekty noclegowe, muzea, Port Lotniczy Poznań-Ławica, Centrum Kultury Zamek, Termy Maltańskie i inne atrakcje turystyczne biletowane. Obecnie w systemie zarejestrowane są 63 podmioty.
Opublikowany raport prezentuje dane po pierwszym pełnym roku działania systemu. – Uzyskiwane dane z barometru wykorzystujemy w naszej codziennej pracy – mówi Jan Mazurczak, prezes zarządu PLOT. I tak na przykład na podstawie danych uzyskiwanych w punktach informacji turystycznej oraz w hotelach przygotowywane są wersje językowe wydawnictw, podejmowane są decyzje o podejmowaniu akcji promocyjnych za granicą, ale i jednocześnie dane te służą do oceny ich efektywności.
Z raportu dowiemy się, że w 2013 r. nastąpił wzrost odwiedzin w punktach informacji turystycznej w porównaniu z 2012 r. o 63%! Najwięcej w punktach informacji turystycznej, jak i w hotelach jest turystów niemieckich (ponad 30% spośród turystów zagranicznych). Wielu jest także Brytyjczyków i Hiszpanów. Najbardziej popularne muzeum to Galeria Malarstwa i Rzeźby Muzeum Narodowego w Poznaniu, którą odsiedziało blisko 70 000 osób. Z kolei z usług poznańskiego lotniska korzystało średnio 113 000 osób miesięcznie.
W raporcie znalazła się też część poświęcona akcji „Poznań za pół ceny”. To wybrane informacje z badań prowadzonych przez Katedrę Turystyki Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu wśród partnerów i klientów akcji w latach 2008-2013.
System wciąż się rozwija. W 2014 r. dołączyli do niego nowi partnerzy, system wzbogacono o część poświęconą turystyce biznesowej. Pojawią się także badania ankietowe turystów, które określą ich profil, portfel wydatków, rozpoznawalność atrakcji turystycznych, itp. Kolejny raport PLOT opublikuje w kwietniu 2015 r.
Informacja za stroną: www.poznan.travel/pl