MenuMenu główne
Powiat Poznański
CZUJKA TLENKU WĘGLA I CZUJKA DYMULink do opłat onlineLink do opłat urzędowych online



W mediach o nas

Rozpoczęła się największa inwestycja drogowa (11.01.2025)

logotyp wyborcza.pl nowe

Ponad 200 mln zł kosztuje budowa nowej drogi od granic Poznania przez Koninko do Borówca. Ma być otwarta dla ruchu w przyszłym roku. Nie wiadomo za to na razie, kiedy możemy liczyć na wyczekiwany przez kierowców most między Luboniem a Czapurami. Nie było droższej i większej inwestycji w 25-letniej historii powiatu poznańskiego. Chodzi o tzw. drogę obronną Borówiec – Koninko – Krzesiny na południowy wschód od Poznania. Jej nazwa bierze się stąd, że łączy magazyny wojskowe w Borówcu z lotniskiem Krzesiny. Gdy po raz pierwszy mówiono o niej jeszcze przed pandemią, koszt budowy szacowano na około 77 mln zł. Inwestycja niedawno się rozpoczęła, ale jej koszt wzrósł aż trzykrotnie. Na szczęście zostanie w całości sfinansowana z rządowego Funduszu Dróg Samorządowych

– To ogromne przedsięwzięcie i wielkie wyzwanie. Powiat poznański zyska prawie 9 km dróg w najwyższym standardzie – cieszy się Jan Grabkowski, starosta poznański. Ta droga będzie miała znaczenie dla mieszkańców rozbudowujących się miejscowości między Poznaniem a Kórnikiem. Chodzi przede wszystkim o Koninko, Szczytniki, a także Borówiec, Kamionki i Daszewice, którzy m.in. zyskają szybki dojazd do drogi S11, a także dodatkowy dojazd do poznańskich Krzesin. W Koninku powstanie też wiadukt kolejowy nad linią z Poznania do Jarocina. Kierowcy nie będą już stać w korkach przed przejazdem. Powstanie też pięć rond, a jedno w Borówcu będzie przebudowane. Na trasie znajdą się też dwa nowe mosty nad rzeką Koplą, a jeden zostanie wyremontowany.

Inwestycja podzielona została na dwie części. Pierwsza obejmuje 3,5 km przez miejscowość Koninko, gdzie zostanie rozbudowana droga powiatowa do łącznicy drogi ekspresowej S11 oraz wybudowana nowa droga od ul. Leśnej do u Drukarskiej w Koninku. Druga część obejmuje odcinek nowej drogi powiatowej (od ul. Poznańskiej w Borówcu do Leśnej w Koninku) oraz od Drukarskiej w Koninku do ul. Krzesiny w samym Poznaniu – łącznie 5,5 km. Umowy z wykonawcami zakładają, że wszystko ma być gotowe dla kierowców w pierwszym kwartale 2026 r. – Jezdnia będzie miała szerokość 7 metrów, będą pobocza, a nawierzchnia zostanie wzmocniona. Powstanie też ścieżka pieszo-rowerowa wzdłuż drogi,
do tego pełne odwodnienie i oświetlenie. Powstaną chodniki, azyle, zatoki i przystanki autobusowe – wylicza Marek Borowczak, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Poznaniu.

Budowa drogi z Borówca do Poznania to bez wątpienia największa inwestycja, jaka będzie realizowana na drogach. Ale na co jeszcze mogą liczyć kierowcy w powiecie poznańskim? Mieszkańcy Plewisk mają już tunel łączący ich z Poznaniem. Teraz powstaje ścieżka rowerowa do Komornik, która łącznie kosztować będzie aż 21 mln zł, ale połowę stanowi dotacja z Unii Europejskiej. Na 4,5 mln zł wyceniono modernizację mostu nad Głuszynką na ul. Poznańskiej w Czapurach. Zaplanowano też przebudowę ponad 1 km z Czerlejna do drogi ekspresowej S5 (wschodnia obwodnica Poznania). Natomiast prawie 2 mln zł zarezerwowano na odwodnienie ulicy Głównej w Biernatkach. Planowane jest również rozpoczęcie budowy ronda w Gułtowach.

Nie wiadomo za to na razie, kiedy rozpocznie się budowa nowego, ponad 200-metrowego mostu nad Wartą, który ma połączyć Luboń z Czapurami. Na tę inwestycję czekają kierowcy południowej części powiatu poznańskiego, a także mieszkańcy z gmin Luboń i Mosina. Nowy most ma odciążyć przeprawę na drodze wojewódzkiej w Rogalinku, jak i te położone w samym Poznaniu. Dzięki niemu np. mieszkańcy Czapur nie musieliby jeździć do stolicy Wielkopolski przez zakorkowaną Starołękę. Na razie samorząd pozyskał rządowe dofinansowanie na przygotowanie niezbędnej dokumentacji projektowej, która będzie kosztować ponad 310 tys. zł. Prace projektowe i zdobycie wszelkich zezwoleń to pierwszy krok dla tej inwestycji. Kilka lat temu koszty budowy mostu szacowano wstępnie na ok. 94 mln zł. Przykład nowej drogi powiatowej z Borówca do Poznania pokazuje, że może on być wyższy nawet o 300 proc. Nikt dziś nawet nie próbuje szacować, kiedy mogłaby się rozpocząć budowa.

Gazeta Wyborcza Poznań

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 13 stycznia 2025