Relacje
Skrzynki pełne tanga

Legendarne „Oblivion”, tango „Maria de Buenos Aires”, „Adios Nonino” napisane po śmierci ojca kompozytora czy wreszcie najbardziej znane „Libertango”, które tak pięknie wybrzmiało na finał „Frantica” Romana Polańskiego, a spopularyzowane przez posagową Grace Jones w teledysku MTV… To tylko cześć utworów, jakich miała okazję wysłuchać bardzo licznie zgromadzona publiczność w czasie niezwykłego koncertu jaki odbył się 13 stycznia 2024 w Dworze Skrzynki. “Piazzolla – Rekonstrukcje” to projekt duetu Buczkowski&Troczewski. Muzycy od wielu lat z powodzeniem funkcjonujący na jazzowej scenie, tym razem zabrali słuchaczy w fascynujący świat Astora Piazzolli – legendarnego, argentyńskiego twórcy tzw. tango nuevo.
Piazzolla zazwyczaj grywał w kwintecie, a w Dworze Skrzynki piątkę muzyków z powodzeniem zastąpiło dwóch: Jarosław Buczkowski grając na akordeonie i Dawid Troczewski na fortepianie i organach Hammonda. Po krótkim wstępie i powitaniu przez Jana Babczyszyna rozpoczęła się prawdziwa uczta dla miłośników jazzu i tanga, To był prawdziwy pokaz wirtuozerii obu muzyków. Od muzycznych wrażeń aż kipiało, a słuchacze w pełnym skupieniu wyłuskiwali znane tematy muzyczne w całej feerii akordeonowych i klawiszowych improwizacji. Mistrz Piazzolla byłby z pewnością zadowolony słysząc jak nowocześnie i inspirująco brzmią jego kompozycje.
Choć już nie do tańczenia, bardziej do słuchania – słynne tanga w interpretacji muzyków były pełne emocji. Dialogi akordeonu i fortepianu, albo organów Hammonda były niczym taniec. Jeden instrument prowadził drugi, drugi prowokował odpowiedź pierwszego… jak w tańcu na parkiecie, jak w milondze. Dlaczego rekonstrukcje? My absolutnie nie chcemy poprawiać Piazzolli – jest doskonały, ale w duszy gra nam bardziej jazzowo i stąd pomysł, aby znane i nieznane kompozycje zagrać nieco inaczej – powiedział na wstępie Jarosław Buczkowski. Z powodzeniem wcielił się także w rolę przewodnika po dorobku legendarnego argentyńskiego kompozytora.
Źródło: Instytut Skrzynki