Relacje
Tajemnice dziecięcego rysunku

Biblioteka Pedagogiczna w Swarzędzu zorganizowała, ostatnie w tym roku szkolnym, spotkanie sieci współpracy nauczycieli, które poświęcone było rysunkom dzieci. Wykład i warsztaty pt. „Dziecięcy rysunek jako forma kategorialnej reprezentacji rzeczywistości” przeprowadziła dr Maria Paula Stasiakiewicz, wykładowca akademicki na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu.
Biorący udział w spotkaniu nauczyciele przedszkoli, edukacji wczesnoszkolnej oraz bibliotekarze poznali perspektywy interpretacji dziecięcego rysowania oraz rozwojowe przemiany zachodzące w rysunku dziecka. Prelegentka omówiła sposoby i zasady wspierania aktywności rysunkowej dziecka, a także wyjaśniła różnicę między kreśleniem linii i ruchami ręki podczas swobodnego rysowania a wypełniania kolorowanki. Podczas warsztatów nauczyciele przekonali się, że stosowanie kolorowanek ma niekorzystny wpływ na rozwój motoryki małej.
Spotkanie zakończyło się dyskusją nauczycieli na temat korzyści płynących z rysowania. Każdy uczestnik zapoznał się z przygotowaną fachową literaturą, dotyczącą rozwoju plastycznego dziecka i psychologii twórczości oraz otrzymał zestawienie bibliograficzne na ten temat.
Autor: Kornelia Choryńska