MenuMenu główne
Powiat Poznański
Czujka tlenku węglaLogo opłat urzędowych onlineLogo opłaty urzędowe online



Relacje

Tunelem w Kobylnicy

włodarze podpisujący dokumenty w sprawie budowy tunelu w Kobylnicy

Zamiast przejazdu kolejowego z rogatkami – 70-metrowy tunel pod torami. Zamiast skrzyżowania z sygnalizacją świetlną – rondo. Takie są założenia budowy bezkolizyjnego przejazdu przez tory kolejowe w Kobylnicy. Inwestycja będzie kosztować około 40 milionów złotych. Właśnie podpisana została umowa na dofinansowanie budowy tunelu przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.. Dofinansowanie otrzyma powiat poznański, który poprzez Zarząd Dróg Powiatowych w Poznaniu będzie realizował inwestycję w Kobylnicy.

– To niezwykle ważna inwestycja, ponieważ znacznie poprawi bezpieczeństwo użytkowników skrzyżowania drogi powiatowej z trasą kolejową. Uwzględni potrzeby zarówno kierowców, jak i rowerzystów oraz pieszych. Wpłynie też na czas przejazdu w kierunku Poznania, Swarzędza oraz Pobiedzisk. Inwestycja będzie tak realizowana, aby nie zakłócać obecnego ruchu – mówi Jan Grabkowski, starosta poznański.

Pierwsze samochody powinny pojechać nowym tunelem oraz przebudowanymi drogami w 2023 roku. – Ze względu na środki unijne do tego czasu musimy rozliczyć inwestycje. Czasu jest niewiele, ale mamy dobrych partnerów, gminę Swarzędz i PKP PLK. Rozmowy negocjacyjne dotyczące tej umowy były trudne i trochę trwały, ale mam nadzieję, że efekt końcowy będzie okazały – dodał starosta poznański, który docenił również to, że PKP PLK zaprasza do współpracy samorządy.

– Dzięki inwestycji w Kobylnicy zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i usprawniona zostanie komunikacja drogowa. To jeden z wielu obiektów, które powstają na polskiej sieci kolejowej dzięki projektom z Krajowego Programu Kolejowego. Inwestycje realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z wykorzystaniem środków Unii Europejskiej tworzą coraz sprawniejszy i bezpieczniejszy system komunikacji – podkreślił Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Tunel w Kobylnicy powstanie na ulicy Swarzędzkiej, która jest drogą powiatową. Codziennie przejeżdża nią średnio 12,5 tys. pojazdów. Są to głównie samochody osobowe, którymi mieszkańcy aglomeracji dojeżdżają do pracy w Poznaniu i Swarzędzu. Duże natężenie ruchu jest również na trasie kolejowej Poznań – Gniezno. Jeżdżą tędy pociągi pasażerskie i towarowe. To sprawia, że rogatki często są zamknięte. A wtedy korkuje się nie tylko ulica Swarzędzka w Kobylnicy, ale również droga wojewódzka z Poznania w kierunku Pobiedzisk.

Dzieje się tak, gdy korek kończy się w obrębie skrzyżowania i czekające samochody blokują przejazd pozostałym pojazdom. – Bardzo się cieszę, że ta umowa została podpisana, ponieważ Swarzędz jest beneficjentem tego przedsięwzięcia. To jedno z naszych największych zadań realizowanych wspólnie ze Starostwem Powiatowym w Poznaniu, ale nie jedyne… Cieszę się też, że PKP PLK w ramach likwidacji niebezpiecznych miejsc, współfinansuje takie projekty – powiedział Marian Szkudlarek, burmistrz Miasta i Gminy Swarzędz.

Koszt budowy samego tunelu szacowany jest na ponad 20 mln zł. Ale na tym nie koniec. Aby sprawnie funkcjonował, przebudowane muszą zostać również okoliczne drogi, w tym skrzyżowanie ulicy Swarzędzkiej z drogą wojewódzką nr 194. Zgodnie z opracowaną koncepcją, powstanie tam rondo. Szacuje się, że inwestycja pochłonie łącznie około 40 milionów złotych. Sfinansować mają ją powiat poznański, samorząd województwa, gmina Swarzędz oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

– Zgodnie z podpisaną właśnie umową PKP PLK dołoży do budowy tunelu blisko 20,5 mln zł – wyjaśnia Jan Grabkowski. Teraz Zarząd Dróg Powiatowych w Poznaniu ogłosi przetarg w formule „zaprojektuj i wybuduj”. – Dodajmy, że inwestycja w Kobylnicy nie jest naszą jedyną. Obecnie realizujemy także inne poważne projekty, jak choćby tunel w Kostrzynie, czy tunel przy ulicy Grunwaldzkiej. To milowe kroki, które w znaczący sposób usprawnią funkcjonowanie w aglomeracji poznańskiej – podsumował Jan Grabkowski.

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 10 lutego 2020