MenuMenu główne
Powiat Poznański
Czujka tlenku węglaLogo opłat urzędowych onlineLogo opłaty urzędowe online



Relacje

Tunelem wiosną 2023 roku

ulica grunwaldzka

Wiosną 2023 roku będzie można przejechać bezkolizyjnie pod torami kolejowymi na granicy Poznania i Plewisk. Przy ulicy Grunwaldzkiej powstanie także węzeł przesiadkowy, który połączy różne środki transportu. Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie podpisała umowę z wyłonionym w postępowaniu przetargowym wykonawcą robót budowlanych, spółką Budimex.

– Podchodzimy do zadania kompleksowo i wraz z przejazdem pod torami wybudujemy węzeł przesiadkowy przy stacji kolejowej Poznań Junikowo. Zależy nam, by mieszkańcy powiatu i Poznania mieli wygodną alternatywę dla samochodów. Podróżni np. z gminy Komorniki będą mogli dojechać autem lub autobusem do węzła i przesiąść się do pociągu. Nie zapominamy też o infrastrukturze rowerowej i chodnikach dla pieszych. Jestem przekonany, że dostępność różnych środków transportu w jednym miejscu zachęci mieszkańców dojeżdżających do centrum Poznania do korzystania z komunikacji publicznej – mówi prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.

Dziś ulicę Grunwaldzką przecina mocno obciążona linia kolejowa E20 łącząca Warszawę z Berlinem, dlatego przejazd przez tory jest bardzo często zamykany. W ramach inwestycji powstanie wiadukt kolejowy, a droga zostanie pogłębiona tak, by jej użytkownicy mogli bezkolizyjnie jeździć i przechodzić pod torami.

– Rozpoczęcie tej inwestycji jest dowodem na to, jak po długiej debacie i ścieraniu się wielu koncepcji przebudowy granicy powiatu i miasta, samorządy mogą dojść do porozumienia. To również dowód na to, jak doskonale potrafimy współpracować w ramach Metropolii Poznań na rzecz naszych mieszkańców – mówi Jan Grabkowski, starosta poznański. – Od momentu pojawienia się pomysłu modernizacji tego układu komunikacyjnego, na każdym etapie, byliśmy ogromnym zwolennikiem tego zadania. Dziś czuję radość i satysfakcję z tego, że już wkrótce rozpocznie się budowa tunelu, na który czeka tak wielu mieszkańców naszego powiatu i Poznania – dodaje.

Inwestycja obejmuje budowę lub rozbudowę istniejącego układu komunikacyjnego w rejonie ulicy Grunwaldzkiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, jak drogi, ścieżki rowerowe, chodniki, zjazdy i przystanki autobusowe, miejsca postojowe oraz parking z układem dróg dojazdowych. – Wykonawca poprowadzi zadanie w trybie „zaprojektuj i wybuduj”, czyli w pierwszej kolejności przygotuje dokumentację projektową oraz uzyska niezbędne decyzje administracyjne i zezwolenia, na co ma niespełna rok. Roboty budowlane rozpoczną się więc na początku 2022 r., a zakończą wiosną 2023 r. – mówi Marcin Gołek, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Nowa pętla autobusowa w rejonie peronu PKP umożliwi szybką przesiadkę pomiędzy pociągami i autobusami w systemie „drzwi w drzwi”. Uzupełnieniem węzła będzie parking samochodowy typu „parkuj i jedź” oraz miejsca dla rowerów. Obiekt będzie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Pasażerowie komunikacji publicznej będą mogli czekać na swój autobus czy pociąg w nowej poczekalni albo pod wiatami peronowymi.

Wykonawca wraz z planowaną budową wiaduktu kolejowego w ciągu linii E20 przebuduje torowisko kolejowe z siecią trakcyjną. Odcinek ulicy Grunwaldzkiej pomiędzy planowanym węzłem a ulicą Malwową zostanie wyremontowany. W ramach zadania planuje się również przebudowę elementów infrastruktury technicznej, jak kanalizacji deszczowej, oświetlenia ulicznego, sieci teletechnicznych i kanału technologicznego. Uzupełnieniem inwestycji będzie nowe zagospodarowanie terenu zielenią i małą architekturą (ławkami, koszami na śmieci).

Budowa zintegrowanego węzła transportowego jest realizowana ze wsparciem funduszy unijnych. W kosztach inwestycji partycypują: Miasto Poznań, Powiat Poznański oraz Gmina Komorniki. W 2019 r. wszystkie trzy strony zawarły porozumienie o partnerstwie na rzecz realizacji inwestycji. Miastu Poznań przyznano dofinansowanie unijne w wysokości ponad 66 mln zł. Pozostałe koszty (wykonawca wycenił prace na 95,55 mln zł) zostaną pokryte przez miasto, powiat i gminę.

– Podpisanie umowy na budowę węzła Grunwaldzka wraz z tunelem pod torami kolejowymi to nie tylko radykalna poprawa bezpieczeństwa drogowego, ale znakomity przykład dobrej współpracy transgranicznej sąsiednich samorządów. Podziękowania kieruje do pana Jacka Jaśkowiaka – prezydenta Poznania oraz pana Jana Grabkowskiego – starosty poznańskiego za merytoryczne i życzliwe podejście do tego trudnego tematu – mówi Jan Broda, wójt gminy Komorniki.

W planach jest również zachowanie w rejonie północnej strony węzła przesiadkowego rezerwy terenowej na pętlę tramwajową, która w przyszłości dałaby możliwość przedłużenia istniejącej sieci tramwajowej z Junikowa. Projekt dofinansowywany ze środków UE w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 – Działanie 3.3 Wspieranie strategii niskoemisyjnych w tym mobilność miejska – Poddziałanie 3.3.3 Wspieranie strategii niskoemisyjnych w tym mobilność miejska w ramach ZIT dla MOF Poznania.

Źródło: Poznańskie Inwestycje Miejskie

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 11 marca 2021