MenuMenu główne
Powiat Poznański



Relacje

Ul. Gdyńska przebudowana

otwarcie ul. Gdyńskiej

W niespełna rok ul. Gdyńska została przebudowana na ponad kilometrowym odcinku, od granic Poznania do zjazdu do Centralnej Oczyszczalni Ścieków w Koziegłowach. Dostępna dla kierowców jest już druga jezdnia. Mogą oni poruszać się dwoma pasami ruchu zarówno w stronę Czerwonaka, jak i Poznania.

– Prace prowadzone były bardzo sprawnie, droga jest przejezdna w pełnym zakresie. Ten odcinek ul. Gdyńskiej jest ostatnim z etapów budowy dróg dojazdowych do spalarni w Karolinie. Łączy się z poznańskim fragmentem ul. Gdyńskiej, który wraz z przebudowaną ul. Bałtyckiej został przebudowany wcześniej – mówił prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak. – Warto podkreślić, że to efekt współpracy samorządów Stowarzyszenia Metropolia Poznań, oczywiście w głównej mierze z gminą Czerwonak. Kolejną formą takiego partnerstwa była skoordynowanie prac na ul. Gdyńskiej z przebudową pobliskiej ul. Poznańskiej w Koziegłowach, nadzorowaną przez Zarząd Dróg Powiatowych. Warte podkreślenia jest również to, iż wszystkie koszty związane z realizacją inwestycji były po stronie Miasta Poznań – dodał.

– Dziś mogę powiedzieć, że słowa dotrzymałem. Trzeci etap układu komunikacyjnego przy ul. Gdyńskiej, o który zabiegałem właśnie oddany zostaje oddany do użytku. Dzięki temu 1,2-kilometrowy odcinek od granicy Poznania do Centralnej Oczyszczalni Ścieków będzie bezpieczny i komfortowy. A droga powiatowa – ul. Poznańska, którą zmodernizowaliśmy została połączona z nowym rondem. To wszystko sprawia, że mieszkańcy Koziegłów i gminy Czerwonak będą doskonale skomunikowani z Poznaniem, o co tak staraliśmy się od lat – powiedział Jan Grabkowski, starosta poznański. – Ten układ komunikacyjny pokazuje trafność naszych decyzji sprzed ponad dziesięciu lat. Wiele naszych działań realizowanych jest dzięki istnieniu wspólnoty samorządowej – Stowarzyszenia Metropolia Poznań. Jako zarząd Metropolii Poznań, która jest instytucją pośrednicząca w wydawaniu olbrzymich pieniędzy unijnych, przesunęliśmy pieniądze z drogi na Szamotuły w granicach Poznania właśnie na Gdyńską, by miasto miało dodatkowe środki na tę inwestycję – dodał.

– Modernizacja ul. Gdyńskiej ma dla gminy Czerwonak ogromne znacznie i jest wieńczeniem wieloletnich starań Dzięki niej wielu mieszkańców jeszcze sprawniej niż dotychczas będzie mogło dostać się do Poznania, nie tylko szynobusem, jak do tej pory, ale także autobusem, samochodem i rowerem. Ta inwestycja jest również doskonałym przykładem na bardzo dobrą współpracę z Metropolią Poznań, a w szczególności z Miastem Poznań i powiatem poznańskim. Jestem przekonany, że dzięki dobrej współpracy będziemy mogli w niedalekiej przyszłości realizować dla naszych mieszkańców kolejne, ważne projekty – zapewnił Marcin Wojtkowiak, wójt gminy Czerwonak.

Rozbudowany odcinek ul. Gdyńskiej to prawie 1,2 km drogi wojewódzkiej nr 196 na terenie gminy Czerwonak. – Prace budowlane rozpoczęliśmy w drugiej połowie października 2019 roku i zapowiadaliśmy wtedy, że udostępnimy ją w ostatnim kwartale tego roku. Zakładaliśmy, że będzie to październik, ale już we wrześniu przebudowaną ul. Gdyńską można jeździć w obu kierunkach dwoma pasami ruchu – podkreśliła Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. – Nowością są dwa ronda. Piesi z kolei mogą dojść nowymi chodnikami do przebudowanych przystanków autobusowych. Nie zapomnieliśmy również o rowerzystach. Całą inwestycję wykonaliśmy w założonym budżecie – dodała.

Przed przebudową ul. Gdyńska była jednojezdniowa. Dziś ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Konstrukcja nowej jezdni wymagała budowy specjalnego nasypu i murów oporowych wzdłuż torów kolejowych. Stara droga została przebudowana i dostosowana do nowej infrastruktury. Przejazd upłynniają dwa nowe ronda na skrzyżowaniach z ul. Poznańską i Piaskową. Między rondami powstała także dodatkowa jezdnia, która zapewnia bezpieczny dojazd do posesji przy ul. Gdyńskiej. Po niej mogą się również poruszać w obu kierunkach rowerzyści. Przed hałasem z drogi chronią mieszkańców ekrany akustyczne po stronie zabudowań. Całość inwestycji dopełni oświetlenie uliczne, które poprawi bezpieczeństwo użytkowników.

Inwestycja obejmowała również infrastrukturę podziemną, w tym przebudowę sieci gazowej i teletechnicznej, kanalizacji deszczowej oraz budowę sieci wodociągowej. Mimo tak dużego zakresu inwestycji przez cały czas trwania prac zachowany został przejazd ul. Gdyńską – nie było konieczności zamknięcia drogi.

Informacja prasowa

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 14 września 2020