MenuMenu główne
Powiat Poznański
Czujka tlenku węglaLogo opłat urzędowych onlineLogo opłaty urzędowe online



Zapowiedzi Wydarzenia Relacje

W obronie konsumentów

– Zajmuję się przeróżnymi sprawami. Pomagam m.in. w problemach z dealerami samochodów czy też deweloperami – mówi Marek Radwański, Powiatowy Rzecznik Konsumentów.

Pana nazwisko znalazło się liście odznaczonych Brązowym Krzyżem Zasługi. Kiedy i gdzie go Pan odbierze?
10 marca w Warszawie, a konkretnie w Senacie RP odbędzie się coroczna konferencja związania ze Światowym Dniem Konsumenta. I właśnie przy okazji tego wydarzenia uhonorowanych zostanie dziesięciu rzeczników. W tym także ja.

Mógłby Pan w kilku zdaniach powiedzieć, czym zajmuje się Powiatowy Rzecznik Konsumentów?
Moim podstawowym zadaniem jest ochrona praw interesów konsumentów. W zakresie moich obowiązków jest również edukacja. Staram się informować i uczyć. Do tego dochodzi poradnictwo. W przypadku, gdy konsument potrzebuje wiedzy na określony temat, wówczas może się do mnie zwrócić i otrzyma odpowiednie informacje prawne. Zostanie także zapoznany z obowiązującymi przepisami.

DSC_0142Marek Radwański

A jeśli dojdzie do konfliktu na linii konsument – usługodawca czy przedsiębiorca?
Wtedy występujemy w imieniu konsumenta do przedsiębiorcy i próbujemy jakoś załagodzić spór. Jeśli tak się nie stanie, wówczas pomagam napisać pozew i wskazuję inny urząd, który może dalej pokierować sprawą.  W najbardziej drastycznych przypadkach sam mogę wystąpić do sądu na rzecz klienta.

Dużo ma Pan pracy?
Z roku na rok jest jej więcej. Może nie jest to przyrost lawinowy, ale spraw przybywa.

Jak można do Pana trafić?
Najprościej przez internet, gdzie można znaleźć numer telefonu, adres i wszystkie potrzebne informacje. Namiary na nas można też uzyskać choćby w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jest też infolinia konsumencka. Z trafieniem do mnie nie ma więc problemu.

Czego dotyczy najwięcej spraw do pana kierowanych?
Kiedyś było to  …obuwie, ale to już przeszłość. Teraz nie ma zdecydowanego faworyta. Konsumenci mają na przykład problemy z dealerami samochodów czy też deweloperami. Krótko mówiąc, są to najprzeróżniejsze sprawy.

Jest Pan mocno zaangażowany w organizację Wielkopolskiej Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej. Co to za inicjatywa?
Tak jak wspomniałem wcześniej, jednym z moich zadań jest szeroko rozumiana edukacja. Wspólnie z innymi rzecznikami oraz Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów staramy się trafić do młodych ludzi. W tym roku będzie to już trzynasta edycja Olimpiady. Jest ona swego rodzaju ewenementem, bo w innych województwach nie ma takiej imprezy.

Kiedy odbędzie się powiatowy etap Olimpiady?
Już 13 marca w Starostwie Powiatowym w Poznaniu.

Młodzież chętnie uczestniczy w tej imprezie?
Zainteresowanie jest dość duże. W ubiegłym roku w powiatowym finale mieliśmy nieco ponad 20 osób. Teraz ma ich być 33. To już spora grupa.

Rozmawiał Tomasz Sikorski

DSC_0232Już wkrótce powiatowy etap Wielkopolskiej Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 7 marca 2017